
10 października 2016 r. redakcja tygodnika motoryzacyjnego Auto Świat rozpoczęła test polegający na jeździe non stop na dystansie 25 tys. km PEUGEOT 308 1,2 PureTech o mocy 130 KM. Był to pierwszy tego rodzaju test przeprowadzony w Polsce. Odbył się na trasie Warszawa-Toruń-Warszawa, autostradami A2 oraz A1 i zakończył się pomyślnie 19 października.
Test – jazda non stop na dystansie 25 tys. – km był częścią dużego testu długodystansowego 100 tys. km PEUGEOT 308, który redakcja Auto Świata prowadzi od kilku miesięcy i nawiązywał do historycznego testu Fiata 125p, jaki przeprowadzono w czerwcu 1973 roku na autostradzie pod Wrocławiem. Z tą jednak różnicą, że wówczas podjęto udaną próbę bicia rekordu prędkości na dystansie 25 tys. km (oraz na 25 tys. mil i 50 tys. km), a w obecnym teście sprawdzana była trwałość silnika, skrzyni biegów, zawieszenia i innych podzespołów PEUGEOT 308, a także zużycie paliwa oraz oleju. Test przeprowadzono przy zachowaniu dopuszczalnych prędkości (na autostradzie 140 km/h).
Silnik o pojemności 1,2 litra testowego PEUGEOT 308 to nowoczesna 3-cylindrowa jednostka benzynowa z turbodoładowaniem o mocy 130 KM, która dwukrotnie, w 2015 i 2016 roku, była nagradzana tytułem „Silnik roku”.
Podsumowanie testu
– przegląd w ASO 4.10.2016 przy przebiegu 45 600 km (wymiana oleju, filtra oleju, wymiana filtrów: powietrza, kabiny, świec zapłonowych, przednich opon, stan klocków: 50 proc. zużycia, wymiana wycieraczek szyby przedniej),
– trasa testu: autostrady A2 i A1, droga S10, Warszawa-Toruń-Warszawa (długość pętli 525 km),
– przebieg na starcie do próby 25 tys. km non stop: 45 807 km,
– data i godzina startu do próby 25 tys. km non stop: 10.10.2016 godz. 12.40,
– przebieg na mecie do próby 25 tys. km non stop: 70 890 km (przejechane 25 083 km),
– data i godzina mety do próby 25 tys. km non stop: 19.10.2016 godz. 06:40,
– 48 pętli, 25 kierowców,
– czas trwania testu: 9 dób jazdy, 209 godz. i 9 min jazdy, w tym na tankowanie i potrzeby fizjologiczne kierowców, auto spędziło na postojach: 10 godz., realnej jazdy było więc 199 godz. i 9 min (spędzonych za kierownicą),
– średnia prędkość 125 km/h na dystansie 25 tys. km (rzeczywista),
– ilość zużytego paliwa na dystansie 25 083 km: 2054 l,
– koszt przejechania dystansu 25 083 km (4,46 zł/l benzyna 95): 9160 zł,
– średnie zużycie paliwa (rzeczywiste): 8,18 l/100 km,
– podczas testu w aucie: 80 proc. tylko kierowca, 20 proc.: pasażer lub kpl. pasażerów.
Warunki drogowe:
– 80 proc. przebiegu wykonane przy opadach deszczu i silnym wietrze (czynniki te miały wpływ na wyniki spalania).
Usterki:
– brak.
Po zakończeniu testu wykonany został przegląd w ASO, przy przebiegu 71 000 km, który nie wykazał żadnych usterek ani ponadnormatywnego zużycia podzespołów samochodu. Wymieniono rutynowo olej silnikowy oraz opony w związku ze zmianą pory roku.
Więcej informacji na: https://youtu.be/0FfV3sBiD-0.