
„Puls Biznesu” podał przykłady kilku firm biorących udział w konkursie. Park Naukowo-Technologiczny Silesia, działający w ramach Wyższej Szkoły Technicznej (WST) przygotowuje projekt lekkiego czteroosobowego samochodu miejskiego. WST stworzyła już prototyp wojskowej elektrycznej amfibii, a studenci pracują obecnie nad elektrycznym bolidem wyścigowym.
– Od kiedy został ogłoszony program Innomoto, nie przestaję odbierać telefonów. To duży impuls dla branży i sygnał, że po latach spychania jej na bok wreszcie się rozrusza. Tego nie da się już zawrócić – powiedział cytowany przez „Puls Biznesu” Jędrzej Dąbrowski z Ele-DriveCo. Firma opracowuje i dostarcza podzespoły do aut elektrycznych: silniki, falowniki i baterie. Do udziału w Innomoto przygotowuje się też zespół Andrzeja Łebkowskiego z Akademii Morskiej w Gdyni, którego wyróżnia doświadczenie komercyjne. Kilkadziesiąt opracowanych przez ten zespół samochodów Fiat Panda EV jest już normalnie eksploatowanych.
Gazeta zwraca uwagę, że środki uzyskane w konkursie Innomoto nie będą tak duże, aby umożliwić produkcję samochodów elektrycznych, dlatego projektujące je firmy szukają inwestorów. Przykładem jest typowany w przeszłości na prezesa ElectroMobility Poland Wojciech Kąkol, który zdecydował się jednak realizację własnego projektu i od kilku miesięcy pracuje ze swoim zespołem nad prototypem samochodu elektrycznego. Zespół ten opracował projekt dwuosobowego auta miejskiego, którego cena jednostkowa szacowana jest na około 35 tys. zł. Według Wojciecha Kąkola w najbliższych tygodniach podpisana zostanie umowa z funduszem inwestycyjnym, a do końca 2017 r. gotowy będzie prototyp auta.
– Samochody elektryczne i autonomiczne będą stanowiły olbrzymi rynek. Jako Intel Capital przejęliśmy m.in. Aryngę, która w Łodzi produkuje sprzęt i oprogramowanie do tego typu pojazdów. Warto w Polsce budować najlepsze technologie i optymalizować istniejące, tak jak swego czasu w elektronice robili Japończycy, a teraz robią Chińczycy – powiedział cytowany przez „Puls Biznesu” Marcin Hejka zarządzający Intel Capital, odpowiedzialny za działalność funduszu w Europie Środkowo-Wschodniej, Rosji, Afryce i na Bliskim Wschodzie.