
– Mattias Ekström i jego zespół EKS pewni siebie po zwycięstwie w pierwszej rundzie wyścigów
– Tor w portugalskich górach znany jest z kapryśnej aury
– Ekström mówi: „Mam dobre i złe wspomnienia z ubiegłego roku”
Już w najbliższy weekend, od 21 do 23 kwietnia, w portugalskim Montalegre rozegrana zostanie druga runda Rallycrossowych Mistrzostw Świata FIA. Ta miejscowość blisko granicy z Hiszpanią liczy zaledwie 1800 mieszkańców, a mimo to, tutejszy tor wyścigowy w poprzednich latach był oblegany przez tłumy fanów sportów motorowych.
Po zwycięstwie w pierwszym wyścigu sezonu w Barcelonie, mistrz świata Mattias Ekström jedzie do Portugalii jako lider klasyfikacji kierowców. „Początek był doskonały. Teraz musimy powalczyć w Montalegre” – mówi Ekström. „Mam dobre i złe wspomnienia z ubiegłego roku. Do półfinału wszystko przebiegało zgodnie z planem. Niestety potem, jeden błąd na zakręcie kosztował mnie finał.” Tor Circuito Internacional de Montalegre, obok nowego toru w Kapsztadzie, jest jedynym torem w kalendarzu Mistrzostw Świata, na którym Szwed jeszcze nigdy nie stanął na podium – w przeciwieństwie do swojego kolegi z zespołu Fina Toomasa Heikkinena, który w 2016 roku zakończył tam swój pierwszy wyścig dla zespołu EKS z trzecią lokatą.
Na pierwszy rzut oka, tor o 250 metrowej prostej startowej wydaje się małym wyzwaniem, ale diabeł tkwi w szczegółach. Długa sekcja joker, którą każdy kierowca musi przejechać raz w każdym wyścigu, ma minimalną przyczepność. W następującej po niej plątaninie zakrętów nie można sobie pozwolić na żaden błąd. Ponadto ekstremalnie trudne jest wyprzedzanie, ponieważ na tym najkrótszym w całym kalendarzu startów torze(tylko 945 m długości), za wyjątkiem zakrętu numer jeden, jest niewiele możliwości „przyhamowania” konkurentów.
Nieobliczalna jest także aura. W latach 2015 i 2016, imprezy w Montalegre rozgrywały się w strugach deszczu i przypominały raczej festiwale błotne niż wyścigi samochodowe. „Trudne warunki pogodowe znacznie utrudniały jazdę, ale kto chce w niedzielę stanąć na najwyższym stopniu podium, ten musi mieć dobrą receptę na każdą pogodę” – mówi Ekström. Pełen pewności siebie dodaje: „Taką receptę mamy!” Oprócz czołowego miejsca w klasyfikacji kierowców, Ekström, razem z Heikkinenem, chcieliby też zachować czołową pozycję w klasyfikacji zespołowej, w której team EKS ma taką samą liczbę punktów, co PSRX Volkswagen Szwecja. W skład załogi EKS, obok Ekströma i Heikkinena, wchodzi też Łotysz Reinis Nitišs. We wszystkich dwunastu wyścigach sezonu, staruje on w trzecim Audi S1 EKS RX quattro.
Informacje o Montalegre RX
– Tor: Circuito Internacional de Montalegre, 150 km na północny wschód od Porto
– Długość toru: 945 m (okrążenie joker: 1050 m)
– Podłoże: 60% asfalt, 40% szuter
– Zakręty: 5 w lewo, 7 w prawo
– Najwyższa prędkość: ok. 169 km/h
– Rekord okrążenia: Petter Solberg (N), 38,939 sek. (2014)
– Zwycięzca w 2016 r.: Petter Solberg (N), 4.03,992 min
– Długość: 4 okrążenia (kwalifikacje), 6 okrążeń (półfinał i finał)
Plan, czas miejscowy (CET -1 godzina)
Piątek, 21 kwietnia
– 16.00–16.15 konferencja prasowa
Sobota, 22 kwietnia
– 10.20–12.20 wolny trening
– 13.30–14.30 kwalifikacje 1 (Q1)
– 15.00–16.00 kwalifikacje 2 (Q2)
Niedziela, 23 kwietnia
– 10.30–11.30 kwalifikacje 3 (Q3)
– 12.00–13.00 kwalifikacje 4 (Q4)
– 15.00–15.40 półfinał i finał
– 15.50–15.55 uhonorowanie zwycięzców