Log In

Pierwszy na świecie Nissan GT-R sterowany kontrolerem gry okrąża tor Silverstone z prędkością ponad 130 mil na godzinę (211 km/h)

  • Nissan połączył świat realny z wirtualnym w ekstremalnym, zdalnie sterowanym samochodzie dla komputerowych graczy — Nissanie GT-R/C obsługiwanym za pomocą kontrolera PlayStation®4 DualShock®4
  • Zwycięzca GT Academy i kierowca NISMO Jann Mardenborough osiągnął prędkość ponad 130 mil na godzinę (211 km/h) na torze Silverstone, sterując samochodem z pokładu helikoptera
  • Film pokazujący, jak Jann Mardenborough, ekstremalny kierowca, który zaczynał karierę przed monitorem komputera, kieruje zdalnie sterowanym samochodem dla graczy, można obejrzeć tu: https://youtu.be/jxKTBRcVROw

Brytyjski oddział firmy Nissan skonstruował ekstremalny, zdalnie sterowany samochód dla graczy — Nissana GT-R/C.

Z okazji europejskiej premiery Gran Turismo Sport, zaplanowanej na 18 października, oraz 20‑lecia uczestnictwa Nissana w serii gier Gran Turismo powstał jedyny i niepowtarzalny egzemplarz gruntownie zmodyfikowanego samochodu, którym można sterować za pomocą kontrolera gry PlayStation®4 DualShock®4.

Wystarczy nacisnąć przycisk lub wykonać kilkumilimetrowy ruch joystickiem, aby uwolnić pełną moc Nissana GT‑R. Zdalnie sterowany samochód może rozpędzić się do maksymalnej prędkości 196 mil na godzinę (315 km/h) — bez elektronicznego ogranicznika oraz z pustym fotelem kierowcy.

Możliwości GT-R/C na słynnym torze Silverstone sprawdzał kierowca wyścigowy NISMO Jann Mardenborough. Jann sterował GT-R/C z kabiny helikoptera Robinson R44 Raven II, którego załoga otrzymała specjalne pozwolenie na lot na niskim pułapie.

Mardenborough jest jednym z najbardziej utytułowanych zwycięzców GT Academy — rewolucyjnego programu odkrywania i rozwoju kierowców wyścigowych Nissana. Jannowi jako pierwszemu powierzono stery Nissana GT-R/C — właśnie ze względu na jego wyjątkowy talent, którym wykazał się zarówno w grach Gran Turismo, jak i na prawdziwym torze.

Nissan oferuje pomysłowe i innowacyjne rozwiązania w sporcie samochodowym od ponad 80 lat, łącząc technologię z osiągami i skutecznie utrzymując przewagę nad konkurencją. Od 2008 roku Nissan stara się zapewnić lepszy dostęp do sportu motorowego dla każdego — dzięki GT Academy amatorzy gier komputerowych mają szansę stać się profesjonalnymi kierowcami wyścigowymi.

GT-R/C został zbudowany w Wielkiej Brytanii przez JLB Design Ltd. i jest napędzany standardowym silnikiem V6 R35 o mocy 542 KM z 2011 roku — tego samego, w którym Jann Mardenborough wygrał GT Academy.

W najszybszym okrążeniu (1:17:47) GT-R/C sterowany przez Mardenborougha osiągnął prędkość średnią 76 mph (122 km/h) i prędkość maksymalną 131 mph (211 km/h). Średnia prędkość uzyskiwana przez kierowców na liczącym 1,6 mili (2,6 km) torze Silverstone wynosi około 83 mph (134 km/h).

GT-R/C jest wyposażony w cztery roboty obsługujące kierownicę, skrzynię biegów, hamulce i przepustnicę. Sześć komputerów zamontowanych w bagażniku aktualizuje i kontroluje parametry nawet 100 razy na sekundę. Położenie kierownicy jest mierzone z dokładnością 1:65 000.

Standardowy kontroler DualShock®4 łączy się z mikrokomputerem, który intepretuje sygnały z joysticka i przycisków, a następnie przesyła je do pokładowych systemów GT-R/C. Zasięg łączności bezprzewodowej wynosi jeden kilometr.

Aby zdalny kierowca mógł lepiej ocenić prędkość pojazdu w zakrętach, w wyczynowym Nissanie zainstalowano czujnik Racelogic VBOX Motorsport przekazujący dane o prędkości na ekran LCD w kabinie helikoptera.

GT-R/C jest również wyposażony w dwa niezależne systemy bezpieczeństwa pracujące na różnych częstotliwościach radiowych, które umożliwiają dwóm dodatkowym operatorom uruchomienie hamulców z ABS z pełną mocą i wyłączenie silnika w razie gdyby główny operator stracił panowanie nad pojazdem.

James Brighton z JLB Design Ltd powiedział: „Projekt GT-R/C postawił przed nami wyjątkowe wyzwania i wymagał opracowania pionierskich rozwiązań inżynierskich. Musieliśmy zagwarantować, że roboty będą działały sprawnie w czasie szybkiego przyspieszania i hamowania, a także pokonywania zakrętów z dużym przyspieszeniem. Niezbędne było również zapewnienie realistycznego i pewnego panowania nad pojazdem przy każdej prędkości, a także utrzymanie niezawodnego połączenia między samochodem i kontrolerem DualShock®4 na zmiennym dystansie przy minimalnym czasie reakcji robotów”.

Z przyjemnością mogę stwierdzić, że wszystkie wyzwania zostały przezwyciężone, ale na uznanie zasługuje przede wszystkim Jann, który dzięki swoim wyjątkowym umiejętnościom bardzo szybko opanował obsługę pojazdu i uzyskał naprawdę imponujące czasy okrążenia”.

Jann Mardenborough dodał: „To było jedyne w swoim rodzaju i niesamowite doświadczenie. GT‑R/C pozwolił mi połączyć dwa światy, w których tak dobrze się czuję — wirtualną grę z realiami sportu motorowego. Nie sądziłem, że coś takiego jest w ogóle możliwe. Reakcje samochodu na operowanie kontrolerem były znacznie bardziej dynamiczne niż się spodziewałem. Specjaliści z JLB Design, dzięki którym wszystko tak dobrze działało, wykonali świetną pracę”.

Układ kierowniczy, przyspieszenie i hamulce — wszystko zostało inteligentnie skonfigurowane i poddawało się kontroli, dzięki czemu mogłem z wyczuciem pokonywać zakręty i maksymalnie rozpędzać się na szybkich prostych. Zdalne sterowanie prawdziwym GT‑R pędzącym z prędkością 131 mil na godzinę po Silverstone i obserwowanym z pokładu helikoptera było niezapomnianym przeżyciem. To właśnie są ekscytujące innowacje!”.

W 2018 roku Nissan GT-R/C będzie prezentowany w szkołach podstawowych i średnich w Wielkiej Brytanii w ramach promocji przedmiotów matematyczno-przyrodniczych i późniejszej kariery zawodowej w tych dziedzinach.

GT-R R35

10 lat temu, na Salonie Samochodowym w Tokio w październiku 2007 roku Nissan zaprezentował GT‑R R35.

Od wprowadzenia Nissana GT‑R na rynek utrzymuje się on w ścisłej czołówce samochodów sportowych klasy premium. To bezkompromisowy, wyczynowy czteromiejscowy model dla entuzjastów przyjemności z jazdy, który w pełni odzwierciedla motto Nissana: Innovation that Excites — „ekscytujące innowacje”.

GT‑R z roku modelowego 2017 przeszedł gruntowną modernizację pozwalającą mu utrzymać dotychczasową pozycję i wciąż być na ustach fanów motoryzacji z całego świata.

Nissan GT‑R 2017 zyskał nowy, fascynujący wygląd zarówno z zewnątrz, jak i w środku. W ramach dalszego zwiększania osiągów i przyjemności z jazdy zmodyfikowano zawieszenie oraz podniesiono moc 24‑zaworowego silnika V6 o pojemności 3,8 litra. GT‑R z 2017 roku stał się także jeszcze wygodniejszy dzięki jeszcze lepiej dopracowanemu wnętrzu wykończonemu wysokogatunkowymi materiałami. W sumie zmiany te są najbardziej znaczące spośród wszystkich dokonanych od wprowadzenia GT‑R R35 w 2007 roku.

W Wielkiej Brytanii Nissan GT-R 2017 jest oferowany w trzech wersjach wyposażenia — Pure, Recaro i Prestige. Ceny zaczynają się od 82 525 GBP za wersję Pure, 84 525 GBP w przypadku Recaro oraz 85 025 GBP za Prestige z fotelami Touring ze skórzaną tapicerką w kolorze czarnym i 86 025 GBP za samochód z takimi fotelami, ale w kolorze brązowym, kości słoniowej lub czerwonym. Track Edition opracowaną przez NISMO wyceniono na 94 525 GBP, a za flagową wersję GT‑R NISMO, ze specjalnie przygotowanym silnikiem o mocy 600 KM, trzeba zapłacić co najmniej 151 525 GBP.

GT Sport

Już w środę 18 października w Wielkiej Brytanii, Europie oraz Australii i Azji Gran Turismo Sport zainauguruje nową erę w grach wyścigowych dostępnych w wersjach dla jednego gracza i online.

Wśród oferowanych wariantów gry znajdą się zarówno tradycyjne tryby arkadowe, jak i opcje rywalizacji online uznawane przez FIA. Gran Turismo Sport wprowadza nowy standard w grach wyścigowych, umożliwiając graczom rozwijanie wirtualnej kariery na torze z wykorzystaniem najszybszych samochodów dostępnych dla współczesnych zawodników.

Gra Gran Turismo Sport będzie kompatybilna z całym ekosystemem PlayStation®: PlayStation®4, PlayStation®4 Pro i PlayStation® VR.

Gracze będą mieli do dyspozycji tylko najszybsze i najwyżej cenione modele — ponad 158 samochodów z całego świata, od modeli koncepcyjnych Vision Gran Turismo po ekskluzywne prototypy Gran Turismo Sport i najlepsze maszyny użytkowane w realnym świecie.

Wyścigi będą rozgrywane na 17 obiektach w 40 różnych układach, od legendarnego „Tokyo Expressway” do jak zwykle popularnej Północnej Pętli Nürburgring. Wprowadzono też nowe tory, takie jak półmilowy owalny „Northern Isle Speedway”.

Jann Mardenborough

Jann Mardenborough jest jednym z najbardziej utytułowanych zwycięzców GT Academy — rewolucyjnego programu odkrywania i rozwoju kierowców wyścigowych Nissana. Od 2008 roku w ramach tego projektu najlepsi gracze w Gran Turismo mają szansę stać się prawdziwymi kierowcami zawodowymi.

Jann wygrał GT Academy w 2011 roku i jest pierwszym zawodnikiem, który ścigał się samochodami jednomiejscowymi. W 2014 wygrał wyścig GP3 w barwach Arden Motorsport, realizując jednocześnie program rozwoju kierowców Infiniti Red Bull Racing. Oprócz startów samochodami jednomiejscowymi Jann dał niewiarygodny popis swoich umiejętności w samochodzie Ligier-Nissan LM P2 w 24‑godzinnym wyścigu Le Mans w 2014 roku.

W 2015 roku Mardenborough jako pierwszy spośród zwycięzców GT Academy ścigał się samochodem LM P1 w zespole Nissana, kontynuując także karierę w zawodach GP3 rozgrywanych samochodami jednomiejscowymi.

W 2016 roku Mardenborough zaimponował kibicom w Japonii, walcząc o mistrzostwo w klasie GT300 w Super GT oraz w japońskiej Formule 3. Po zwycięstwie w obydwu mistrzostwach Jann awansował do klasy GT500 w Super GT oraz do prestiżowych japońskich mistrzostw samochodów jednomiejscowych Super Formula w 2017 roku.

Jann reprezentuje obecnie Team Impul za kierownicą Nissana GT-R NISMO GT500 z 2017 roku w japońskiej serii Super GT.

 

JLB Design Ltd.

Układy zdalnego sterowania zostały wykonane przez dr Jamesa Brightona i jego zespół z firmy JLB Design.

W ciągu ostatnich 15 lat dr Brighton zbudował ponad 70 pełnowymiarowych zdalnie sterowanych pojazdów, w tym samochody, łodzie, autobusy i samochody ciężarowe. Ma on także ponad 23‑letnie doświadczenie w branży motoryzacyjnej, sporcie motorowym oraz konstruowaniu i opracowywaniu pojazdów terenowych.

Dla JLB Design Ltd. GT-R R/C jest jak dotąd najszybszą i najbardziej skomplikowaną maszyną. James kieruje także Centrum Zaawanasowanej Inżynierii Pojazdowej na Uniwersytecie w Cranfield, które specjalizuje się w badaniach stosowanych, projektowaniu, rozwoju i edukacji w zakresie zaawansowanej technologii wykorzystywanej w branży motoryzacyjnej, pojazdach terenowych i sporcie motorowym, a także opracowuje nowe lekkie materiały i rozwija związaną z tym nanotechnologię.

Tagged under

Nie znaleziono powiązanych artykułów.

Warsaw

Banner 468 x 60 px