Log In

Wygodniej i bezpieczniej: Volkswagen ułatwia parkowanie

• asystent parkowania miał swoją premierę w 2006 roku, dzisiaj oferuje się go do wielu modeli marki Volkswagen
• precyzyjne parkowanie z pomocą systemu Park Assist 3.0

Codzienne poszukiwanie miejsca do parkowania kosztuje czas i nerwy. Gdy już miejsce się znajdzie, taki manewr mogą ułatwić czujniki parkowania – system asystujący oferowany przez Volkswagena już od 20 lat. Przez ten czas był on stale udoskonalany. Do akustycznych sygnałów ostrzegawczych dołączyły graficzne, a 12 lat temu Volkswagen jako pierwszy producent samochodów na świecie zaoferował system asystujący, w którym kierownica obraca się automatycznie. Najnowsza wersja tego systemu pozwala wjechać autem w wąskie miejsca parkingowe usytuowane równolegle lub prostopadle do jezdni, a jeśli trzeba potrafi też automatycznie przyhamować auto podczas tego manewru. Współczesny, dostępny w opcji Park Assist jest jednak tylko jednym z wielu systemów oferowanych do współczesnych modeli Volkswagena, które pomagają kierowcom w parkowaniu.

Po raz pierwszy ostrzegawczy dźwięk czujników parkowania można było usłyszeć w 1997 roku w Golfie czwartej generacji. Pierwszą pomoc przy parkowaniu świadczyły wtedy cztery ultradźwiękowe czujniki umieszczone w tylnym zderzaku. W 2005 roku, w Passacie B5, Volkswagen podwoił liczbę czujników stosując po cztery z przodu i z tyłu. Kolejnym krokiem było wprowadzenie w 2010 roku optycznego systemu parkowania (OPS). Pojawiające się na ekranie znaki graficzne w postaci kresek informowały kierowcę podczas manewrowania na parkingu w jak dużej odległości od przeszkody znajduje się pojazd. Zaledwie dwa lata później w Golfie zastosowano po raz pierwszy system OPS 360 stopni, który wskazywał przeszkody znajdujące się z każdej strony pojazdu.

Pionierem w dziedzinie systemów ułatwiających parkowanie Volkswagen okazał się kolejny raz 12 lat temu, gdy jako pierwszy producent samochodów opracował system, w którym kierownica obracała się automatycznie – dzięki temu manewr stał się jeszcze łatwiejszy, a życie kierowców wygodniejsze. W ramach tego systemu kierownica automatycznie wykonuje optymalne w danej sytuacji obroty ułatwiając precyzyjne wprowadzenie samochodu w wyznaczone miejsce. Ocenę tego, czy dane miejsce jest odpowiednio duże, żeby w nie wjechać, wskazanie punktu, z którego należy rozpocząć manewr oraz obroty kierownicą bierze na siebie „Park Assist” – całkowicie automatycznie. Kierowca musi jedynie operować pedałami hamulca i przyspieszenia. Dzięki stałemu udoskonalaniu „Park Assist” stawał się coraz bardziej wyrafinowanym systemem i dzisiaj potrafi wprowadzić samochód w naprawdę ciasne miejsca, w których kierowca niekorzystający z tego systemu zapewne sam nawet nie próbowałby wjechać.

Cztery lata po światowej premierze przeprowadzono pierwszą poważną aktualizację tego systemu. Update 2.0 sprawił, że manewr nie odbywał się już w dwóch krokach, lecz w kilku dzięki czemu stał się bardziej precyzyjny. Przed aktualizacją systemu – w odniesieniu do wielkości miejsca, w które był on w stanie wprowadzić auto – obowiązywała zasada: „długość samochodu plus 1,40 m”, po aktualizacji brzmiała ona: „długość samochodu plus 90 cm”. Dwa lata później system umożliwiał też parkowanie w miejscach prostopadłych do krawędzi jezdni. 12 czujników ultradźwiękowych umieszczonych w pojeździe dzięki coraz bardziej złożonym algorytmom potrafiło jeszcze dokładniej zmierzyć i ocenić odległość samochodu od przeszkody.

Współczesna wersja systemu (3.0) jest stosowana od 2015 roku i spełnia wszelkie życzenia kierowcy. Wystarcza już tylko 80 cm ponad długość auta, żeby wjechać w wolne miejsce – w takich warunkach większość kierowców w ogóle rezygnuje z samodzielnych prób parkowania. Możliwe jest też parkowanie przodem prostopadle do jezdni; działa także „hamulec awaryjny” – dzięki niemu, w granicach możliwości działania systemu, można uniknąć stłuczek parkingowych, albo co najmniej znacznie zmniejszyć wynikające z nich szkody.

W skrócie – rozwój systemów wspomagających parkowanie
1997 r. – pierwszy system z czterema czujnikami ultradźwiękowymi w
tylnym zderzaku samochodu
2005 r. – czujniki umieszczone z przodu i z tyłu auta
2006 r. – pierwszy na świecie asystent parkowania (Park Assist)
2010 r. – optyczny system parkowania (OPS)
2010 r. – Park Assist 2.0
2012 r. – system OPS 360 stopni
2012 r. – Park Assist 2.0 z możliwością parkowania prostopadle do jezdni
2015 r. – Park Assist 3.0

Warsaw

Banner 468 x 60 px