– To pierwsza tak duża i kompleksowa umowa na modernizację oświetlenia realizowana przez firmę Energa Oświetlenie – rekordowy projekt realizowany przez spółkę. Elbląg dołączy do grona miejscowości, w których funkcjonują nowoczesne rozwiązania oświetleniowe, których celem jest poprawa bezpieczeństwa – mówi Michał Bełbot, prezes zarządu Energa Oświetlenie.
W ramach umowy, poza utrzymaniem infrastruktury oświetlenia ulicznego, Energa Oświetlenie zobowiązała się do wymiany 5355 starych i energochłonnych opraw sodowych i rtęciowych na energooszczędne lampy typu LED. Dodatkowo, ponad 450 pozostałych lamp zostanie wyposażonych w układy redukcji mocy. W kontrakcie przewidziano również instalację urządzeń mających poprawić bezpieczeństwo przechodniów. Mają być w Elblągu zbudowane „bezpieczne przejścia dla pieszych”, część z nich zostanie wyposażona w najnowszą technologię „Smart przejście”. Prace przygotowawcze poprzedził audyt energetyczny, w którym Energa Oświetlenie dobrała oprawy oświetleniowe do odpowiednich klas oświetleniowych i wykonała pomiary fotometryczne. Pozwoli to zapewnić równomierność oświetlenia wszystkich użytkowanych dróg.
Jak podkreśla Energa celem modernizacji oświetlenia jest nie tylko uzyskanie znacznych oszczędności w zużyciu energii, ale także poprawa estetyki i co ważne -poprawa bezpieczeństwa mieszkańców na ulicach i przejściach. Spółka tłumaczy, że oprawy oświetleniowe typu LED emitują światło o bardziej naturalnej barwie niż lampy sodowe. Dzięki temu poprawia się rozpoznawanie kolorów, obiektów i kształtów, co wpływa nie tylko na bezpieczeństwo, ale poprawia również walory krajobrazowe.
W Elblągu ma zostać zastosowany też system „Smart przejście”, który wyposażony jest w inteligentny moduł. Przejścia z oprawami kierunkowymi wyposażone są w moduły analityczne wykrywające ruch pieszych. Oznakowane są też za pomocą markerów odblaskowych zainstalowanych na powierzchni asfaltu. System ten składa się z zespołu dwóch lamp wyposażonych w urządzenia analizujące obraz wideo, które są zamontowane na przeciwległych krańcach przejścia. Obraz z urządzeń, pobierany w odstępie 0,2 sekundy, dostarczany jest do systemu analizującego strumień. Algorytm porównuje kolejno pobrane obrazy i w przypadku wystąpienia różnicy określa wielkość obiektu. Na tej podstawie system identyfikuje przechodnia, odróżniając go od innych „obiektów” (np. zwierzęcia czy samochodu). Gdy z przejścia chce skorzystać przechodzień, system automatycznie zwiększa natężenie oświetlenia, powodując, że jego sylwetka jest bardziej widoczna, nawet przy bardzo niekorzystnych warunkach pogodowych. Oprawy kierunkowe LED emitują zogniskowany strumień światła, aby pomalowane na biało pasy były kontrastowo widoczne dla kierowców na tle ciemnej jezdni. Zastosowanie w systemie selektywnego rozpoznawania obiektów pozwala na oszczędzanie energii elektrycznej. Automatycznie zmniejsza się bowiem natężenia światła w sytuacji, gdy nikt z przejścia nie korzysta.
Nie znaleziono powiązanych artykułów.