Log In

Vision EQ Silver Arrow – premiera nowego prototypu Mercedes-Benz

Pokazowy prototyp świętował swoją premierę podczas Samochodowego Tygodnia w Monterey w Kalifornii

Podczas Samochodowego Tygodnia w Monterey w kalifornijskim Pebble Beach (18-26 sierpnia 2018 r.) Mercedes-Benz zaprezentował samochód pokazowy Vision EQ Silver Arrow. To wydarzenie, które przyciąga miłośników motoryzacji i kolekcjonerów automobili z całego świata. Jednoosobowy prototyp stanowi hołd dla rekordowego pojazdu W 125 z 1937 roku. Jego srebrny odcień alubeam nawiązuje do historycznych Srebrnych Strzał, które – w celu przymusowego obniżenia masy – nie miały białej warstwy lakieru.W kabinie dominują tradycyjne, wysokiej próby materiały, takie jak naturalna skóra, polerowane aluminium i lite drewno orzechowe. Z kolei cyfrowy kokpit zwraca się ku przyszłości: wykorzystuje zakrzywiony, panoramiczny wyświetlacz z tylną projekcją oraz wbudowanyw kierownicę ekran dotykowy.

Ponad 80 lat temu historyczne Srebrne Strzały pokazały, że Mercedes-Benz był pionierem w dziedzinie prędkości – a zawdzięczały to m.in. swoim opływowym kształtom” – powiedział Gorden Wagener, szef designu w koncernie Daimler AG. „Z tego dziedzictwa wywodzi się Vision EQ Silver Arrow. Stworzony z myślą o najwyższych przyspieszeniach i przyjemnościz jazdy, ucieleśnia progresywny luksus i pozwala zajrzeć w przyszłość naszego designu. W rezultacie, jako samochód pokazowy, na sam szczyt winduje idiom projektowania naszej nowej marki produktów i rozwiązań technologicznych – EQ”.

Markę EQ kształtuje awangardowa, charakterystyczna estetyka nowoczesnego luksusu. Jej korzenie wywodzą się z połączenia elementów analogowych z cyfrowymi oraz płynnego łączenia intuicyjnego i fizycznego designu.

Nadwozie: sportowa sylwetka

„Czysty”, niczym niezakłócony design Vision EQ Silver Arrow sprawia, że język jego projektowania jest zmysłowo przejrzysty. Smukła, opływowa karoseria mierzy około 5,3 m długości i około 1 m wysokości. Nadwozie prototypu wykonano z włókien węglowych i pokryto szeregiem warstw srebrnego lakieru alubeam. Efekt: powłoka wygląda niczym płynny metal, zgodnie ze spolaryzowaną koncepcją „hot & cool” (w wolnym tłumaczeniu „emocjonujący i racjonalny”). Także dodatkowe elementy funkcjonalne, takie jak przedni spojler czy obudowa przedniego ekranu, wykonano z włókien węglowych. Po bokach pojawiły się pasy świetlne oraz duży, zagłębiony napis „EQ” – z typowym dla marki niebieskim podświetleniem.

Uwagę zwraca również kokpit z odchyloną pokrywą, a także wieloramienne aluminiowe obręcze z mocowanymi na stałe pokrywami i nieruchomymi osłonami piast. Każda felga ma 168 ramion, które polakierowano na kolor różowego złota – także charakterystyczny dla modeli EQ.

Aby zagwarantować wyjątkową trakcję i odpowiednio imponujące przyspieszenia, Vision EQ Silver Arrow wyposażono w opony typu slick w rozmiarze 255/25 R 24 z przodu oraz 305/25 R 26 z tyłu. Aby dopracować prototyp w najdrobniejszych szczegółach, dostawca ogumienia – firma Pirelli – pomogła w odtworzeniu wzoru gwiazdy na bieżniku.

Tylny dyfuzor prototypu nawiązuje do świata motorsportu. Dwa rozkładane spojlery pełnią funkcję hamulca aerodynamicznego, zwiększając opór powietrza przy hamowaniu.

Wnętrze: pomiędzy tradycją a nowoczesnością

Kabina Vision EQ Silver Arrow łączy ponadczasową estetykę z futurystyczną wizją. Po odchyleniu pokrywy kierowca ma dostęp do zaskakująco szerokiego wnętrza. Jednocześnie wzrok przykuwa wyjątkowy kontrast, stanowiący celowe połączenie przeszłości z przyszłością. Z jednej strony do wykończenia kabiny posłużyły tradycyjne, wysokiej jakości materiały, takie jak naturalna skóra w kolorze siodłowego brązu na fotelu i kierownicy, polerowane aluminium czy lite drewno orzechowe z ciemniejszymi wstawkami z drewna drzew iglastych na podłodze. To wszystko tworzy wizualne odwołaniedo historycznych samochodów wyścigowych z epoki Srebrnych Strzał.Z drugiej strony we wnętrzu znalazły się elementy, które reprezentują wizjonerski charakter typowy dla marki EQ: panoramiczny ekran oraz innowacyjne elementy obsługi, jak np. opcja wirtualnego wyścigu (dodatkowe informacje poniżej).

Powierzchnie siedziska i oparcia mają nietypowy wzór, dopasowany do konturów fotela: grawerowane laserowo gwiazdy. Z siedzeniem zintegrowano układ ogrzewania okolic karku AIRSCARF. Czteropunktowe pasy bezpieczeństwa – również inspirowane światem motorsportu – bezpiecznie utrzymują kierowcę na swoim miejscu. Umieszczony przy fotelu kontroler pozwala dopasować położenie pedałów do postury kierującego. W nawiązaniu do koloru nadwozia boczne panele kabiny pokryto szarym zamszem.

Podwójny ekran i wirtualne wyścigi

Kierowca Vision EQ Silver Arrow ma przed sobą duży, panoramiczny ekran, który za pomocą tylnej projekcji wyświetla trójwymiarowy obraz otoczenia. Jako przyszłościowa koncepcja techniki ładowania, na wyświetlaczu zaznaczony zostaje pas jezdni z możliwością indukcyjnego ładowania.

Z pomocą sztucznej inteligencji można odbyć wirtualny wyścig z historycznymi lub obecnymi bolidami z rodziny Srebrnych Strzał. W tym celu wirtualny tor wyścigowy zostaje „nałożony” na panoramicznym ekranie na prawdziwą drogę, a kierowca widzi swoich rywali w postaci „samochodów-duchów” na wyświetlaczu. Funkcja trenera służy mu cennymi wskazówkami i pomagaw uzyskaniu lepszych wyników.

Ponadto na kierownicy znalazł się ekran dotykowy. Za jego pośrednictwem kierowca może wybierać spośród kilku trybów oferujących zróżnicowane charakterystyki jazdy (Comfort, Sport, Sport+), a także konfigurować ustawienia dźwięku napędu. Do wyboru są „ścieżki” aktualnych Srebrnych Strzał – bolidów Formuły 1 – oraz brzmienie jednostki V8 Mercedes-AMG.

Bezemisyjny napęd

Vision EQ Silver Arrow został zaprojektowany jako pojazd elektryczny o mocy 550 kW (750 KM). Smukłe akumulatory w podwoziu mają użyteczną pojemność około 80 kWh, co miałoby przekładać się na ponad 400 km zasięgu (zgodnie z WLTP). W chłodzeniu akumulatora pomagają boczne wloty powietrza.

Samochody koncepcyjne EQ: prototypy aut elektrycznych we wszystkich segmentach

Podczas targów motoryzacyjnych we Frankfurcie w 2017 r. Mercedes-Benz pokazał, jak strategia marki EQ może objawić się w segmencie aut kompaktowych – pod postacią prototypu EQA. Ten elektryczny sportowiec otrzymał dwa silniki elektryczne, po jednym na każdą oś, o mocy systemowej ponad 200 kW. Charakterystykę jazdy można modyfikować poprzez zmianę rozdziału momentu obrotowego pomiędzy przednimi a tylnymi kołami. Wybrany program EQA wyświetla na niespotykanym, wirtualnym grillu.

Podczas tego samego pokazu smart zaprezentował prototyp smart vision EQ fortwo – wizję elektrycznego, autonomicznego pojazdu służącego do efektywnego, elastycznego lokalnego transportu publicznego.To przyszłościowa koncepcja miejskiej mobilności oraz car-sharingu: pozbawiony kierownicy i pedałów samochód automatycznie odbiera pasażerów bezpośrednio z wyznaczonego miejsca.

Zapowiedzą nowej marki produktów i technologii – EQ – był prototyp EQ pokazany podczas targów motoryzacyjnych w Paryżu w 2016 r. Koncepcyjny pojazd o wyglądzie sportowego SUV-a coupé zapowiadał wiele elementów Mercedesa EQC, który trafi na rynek już w 2019 r.

Inspiracja: światowy rekord z 1937 r.

Wzorcem dla prototypu Vision EQ Silver Arrow był model W 125 z 12-cylindrowym silnikiem widlastym – rekordowy samochód, który Mercedes-Benz zbudował na bazie bolidu Grand Prix w 1937 r.

Przy projektowaniu nowego nadwozia Mercedes-Benz czerpał inspiracje ze świata awiacji: uwzględniono m.in. zalecenia z działów projektowania samolotów firm Heinkel i Messerschmitt, by skrócić przedni zwis oraz zaokrąglić przedni pas. Dodatkowo przód samochodu został „wyciągnięty” ku dołowi i stromo wyprofilowany u góry. Zgodnie z założeniami pozwoliło to ograniczyć zjawisko unoszenia przedniej osi. Dłuższy, nieco podniesiony tył zmniejszał z kolei unoszenie osi tylnej. Jednym z wyróżników W 125 –a zarazem inspiracją dla projektantów Vision EQ Silver Arrow – było zaokrąglone oszklenie kokpitu, wyprofilowane na kształt kropli.

Za kierownicą W 125 Rudolf Caracciola rozwinął prędkość 432,7 km/h, ustanawiając nowy rekord prędkości na publicznej drodze – wynik ten osiągnął na autostradzie A5 pomiędzy Frankfurtem a Darmstadt (średnia prędkośćz przejazdów w obie strony). Jego rekord przetrwał aż do listopada 2017 r.

Tagged under

0°C

Warsaw

Cloudy

Humidity 86%

Wind 12.87 km/h

  • 17 Dec 20180°C-5°C
  • 18 Dec 2018-1°C-6°C
Banner 468 x 60 px