Log In

Nissan zaprezentował mobilne obserwatorium kosmiczne: koncepcyjny model Nissan Navara Dark Sky

Mobilne laboratorium, zaprojektowane w Wielkiej Brytanii we współpracy z Europejską Agencją Kosmiczną, jest najbardziej inteligentnym pick-upem marki Nissan

Nissan zaprezentował na Targach Motoryzacyjnych Hanower 2018 autentycznie nieziemski model koncepcyjny Navara Dark Sky, udowadniając, że niebo wcale nie musi być granicą.

Koncepcyjna Navara Dark Sky, zaprojektowana w Wielkiej Brytanii we współpracy z Europejską Agencją Kosmiczną (ESA), pełni rolę mobilnego laboratorium astronomicznego i jest wyposażona w światowej klasy profesjonalny teleskop zamontowany na zbudowanej specjalnie w tym celu terenowej przyczepie. W pojeździe będącym najnowszym wcieleniem koncepcji Nissan Intelligent Mobility zastosowano zmodernizowany system wspomagania kierowcy ProPILOT, dzięki któremu pick-up doskonale radzi sobie w terenie, bezpiecznie i bezproblemowo holując cenną przyczepę.

Europejska Agencja Kosmiczna wykorzystuje satelitę Gaia do opracowania charakteryzującej się niespotykaną dotąd precyzją mapy nieba. Do tej pory zaobserwowano już ponad miliard gwiazd. Koncepcyjny Nissan Navara Dark Sky pomaga w realizacji tego projektu. Dzięki niemu astronomowie mogą prowadzić dodatkowe obserwacje wszechświata z trudnodostępnych miejsc, w których niebo jest wolne od ograniczającej nocną widoczność poświaty wytwarzanej przez światła wielkich miast.

Koncepcyjny Nissan Navara Dark Sky jest doskonałym przykładem partnerskiego podejścia marki Nissan do współpracy z klientami, którym umożliwiamy dotarcie dokądkolwiek zechcą” — powiedział Ashwani Gupta, wiceprezes ds. lekkich pojazdów użytkowych w firmie Nissan. „Dzięki strategii Nissan Intelligent Mobility oraz systemowi ProPILOT tworzymy najlepsze rozwiązania dla przyszłych, innowacyjnych zastosowań — bez względu na to, jak złożone są wymagania nabywców naszych pojazdów użytkowych”.

Samochód oferuje szereg inteligentnych rozwiązań, które zostały zmodernizowane tak, by spełnić oczekiwania klientów z segmentu pojazdów użytkowych:

–      System ProPILOT zapewnia kierowcy większą kontrolę nad pojazdem, łącząc w sobie cechy inteligentnego tempomatu i zaawansowanego układu kierowniczego. Dzięki niemu samochód zachowuje zaprogramowaną odległość od pojazdu poprzedzającego, utrzymując jednocześnie cały zestaw na wybranym pasie ruchu — nawet podczas pokonywania zakrętów.

–      Inteligentny system kamer 360° został ulepszony tak, by uwzględniać także wyzwania związane z holowaniem przyczepy. Widok z góry pomaga ocenić otoczenie pojazdu i przyczepy, co zdecydowanie ułatwia parkowanie zestawu.

–      Układ ostrzegania o pojazdach znajdujących się w martwym polu również został zmodyfikowany tak, by sygnalizować obecność obiektów, z którymi mogłaby zetknąć się przyczepa.

–      Inteligentny system podczepiania przyczepy kontroluje układ kierowniczy, pedały przyspieszenia i hamulca oraz zmianę biegów — pojazd automatycznie manewruje tak, by ustawić się w pozycji ułatwiające połączenie z przyczepą.

–      Przenośne zestawy akumulatorów wykorzystują technologię stosowaną w elektrycznym Nissanie LEAF. Stanowią one dodatkowe źródło zasilania, które można wykorzystać nawet w najbardziej odludnych lokalizacjach.

Najważniejszym elementem przyczepy jest niezwykle mocny teleskop PlaneWave. Dzięki zmodernizowanym, wpisującym się w strategię Nissan Intelligent Mobility systemom, teleskop ten może być przewożony nawet w najdziksze, najbardziej odległe i zapewniające efekt całkowicie czarnego nieba miejsca.

Koncepcyjny Nissan Navara Dark Sky pozwala prowadzić obserwacje w najodleglejszych zakątkach naszego globu, gdzie niebo nie jest zanieczyszczone sztucznym światłem. Umożliwia on również łatwe i bezpieczne przewożenie teleskopu” — powiedział dr Fred Jansen, dyrektor w Europejskiej Agencji Kosmicznej odpowiadający za misję Gaia. „Teleskopy takie jak ten, który zainstalowano na przyczepie, są niezbędne do prowadzenia badań planet i gwiazd z naszej galaktyki. Dzięki nim możemy prowadzić dodatkowe obserwacje z Ziemi, posiłkując się danymi zebranymi w ramach projektu Gaia”.

Paolo D’Ettore, szef jednostki biznesowej LCV w Nissan Europe, powiedział: „W Europie prawie jedna czwarta posiadaczy Nissana Navara regularnie korzysta z jego możliwości holowania. Posługując się technologiami Nissan Intelligent Mobility, chcieliśmy zbudować najbardziej zaawansowanego i wszechstronnego pick-upa, aby sprostać ich potrzebom. Rezultatem jest koncepcyjny Nissan Navara Dark Sky. Chcemy sprawić, by w przyszłości holowanie stało się czynnością znacznie prostszą i bezpieczniejszą”.

Inspiracją dla koncepcyjnego Nissana Navara Dark Sky były bezkresne przestrzenie kosmosu. Na ciemnym nadwoziu widoczne są wykonane z parametrycznych wzorów motywy mgławic, zaś w środku dominują ciemnogranatowe odcienie nocnego nieba, przełamane pomarańczowymi akcentami zachodzącego słońca. Widoczność we wnętrzu poprawiają odblaskowe, pomarańczowe lamówki foteli, dzięki którym nie ma potrzeby stosowania białego światła zakłócającego obserwacje prowadzone przez astronomów.

Ponieważ czerwone światło w najmniejszym stopniu wpływa na zdolność widzenia człowieka w nocy, zarówno sam pojazd, jak i jego przyczepa, korzystają wyłącznie z oświetlenia w tym właśnie kolorze. W ten sposób poziom zakłóceń podczas obserwacji został ograniczony do minimum.

Moduł umieszczony na przyczepie, zbudowany w ścisłej współpracy z ESA, ma specjalny układ chłodzenia zapewniający optymalną temperaturę, a tym samym stabilność układu optycznego. Takie rozwiązanie pozwala zachować prawidłową kalibrację teleskopu podczas przewożenia go do kolejnych punktów obserwacyjnych.

Po dotarciu do miejsca docelowego, które często jest trudno dostępne, mechaniczny dach modułu przyczepy można otworzyć, by skierować teleskop na wybrany fragment nieba. Główne lustro teleskopu o średnicy 40 centymetrów zapewnia doskonały obraz przestrzeni leżącej poza pierścieniami Saturna, a także pozwala podziwiać odległe galaktyki, mgławice i supernowe.

Koncepcyjny Nissan Navara Dark Sky został zaprojektowany jako wytrzymała maszyna służąca przede wszystkim do realizowania stawianych przed nią celów. Mocny hak holowniczy połączony z wytrzymałą ramą kratownicową oraz silnik wysokoprężny z podwójnym turbodoładowaniem rozwijający moc 190 KM i maksymalny moment obrotowy 450 Nm sprawiają, że Navara doskonale radzi sobie w trudnym, niedostępnym terenie, a dodatkowa masa modułu teleskopu nie stanowi dla pojazdu żadnego problemu.

Zarówno Nissana Navara, jak i przyczepę wyposażono w przenośne pakiety akumulatorów wykorzystujące technologię sprawdzoną w elektrycznych Nissanach. Akumulatory umieszczone w specjalnych dokach są stale ładowane i gotowe do użycia w dowolnym momencie.

Do innych ciekawych rozwiązań należą: sieć Wi-Fi, stacja robocza z laptopem oraz możliwość nadawania w paśmie UHF, dzięki czemu dane mogą być niezwłocznie przesyłane z dowolnego punktu na świecie. Osiem połączonych radarów umieszczonych w każdym narożniku pojazdu holującego i przyczepy przekazuje kierowcy informacje o otoczeniu. Obraz jest wyświetlany na ekranie pokładowego systemu multimedialnego NissanConnect.

Dzięki współpracy poszczególnych technologii Nissan Intelligent Mobility koncepcyjna Navara Dark Sky jest najbardziej inteligentnym i najlepiej przystosowanym do holowania przyczepy pick‑upem w swojej klasie.

Światowej klasy systemy Nissan Intelligent Mobility ułatwiają ustawienie przyczepy z teleskopem w optymalnej pozycji. Czujniki radarowe i kamery skanują teren w poszukiwaniu najdogodniejszej lokalizacji do zaparkowania i ustabilizowania przyczepy. W porównaniu ze standardową wersją modelu Navara, Dark Sky ma większy prześwit, dzięki któremu samochód jeszcze łatwiej może dojechać w najbardziej niedostępne miejsca.

Po zakończeniu Targów Motoryzacyjnych w Hanowerze Nissan przekaże teleskop w darowiźnie, jako zachętę do eksploracji i przygody oraz inspirację i pomoc w edukacji przyszłych pokoleń.

###

Wymiary Nissana Navara Dark Sky:

Całkowita długość (pojazd wraz z przyczepą): 9680 mm

Długość samochodu:                                       5400 mm

Wysokość samochodu:                                                1920 mm

Rozstaw osi samochodu:                                 3198 mm

Rozmiar felg samochodu:                                20 cali

Długość przyczepy:                                          4060 mm

Wysokość przyczepy:                                       2060 mm

Rozmiar felg przyczepy:                                   16 cali

Nissan Motor Co., Ltd.

Nissan jest producentem pełnej gamy samochodów, posiadającym w swojej ofercie ponad 60 modeli dostępnych pod markami Nissan, Infiniti oraz Datsun. W roku obrachunkowym 2017 firma sprzedała 5,77 miliona pojazdów na całym świecie, generując przychód w kwocie 11,9 biliona jenów. 1 kwietnia 2017 r. firma rozpoczęła realizację sześcioletniego planu Nissan M.OV.E. to 2022, którego celem jest 30‑procentowy wzrost rocznych przychodów, do 16,5 biliona jenów do końca roku obrachunkowego 2022, a także osiągnięcie skumulowanych wolnych przepływów pieniężnych na poziomie 2,5 biliona jenów. W ramach Nissan M.O.V.E. to 2022 firma planuje rozszerzyć swoją pozycję lidera w segmencie samochodów elektrycznych, której symbolem jest Nissan LEAF — najlepiej sprzedający się w historii na świecie w pełni elektryczny samochód. Centrala Nissana w Jokohamie (Japonia) kieruje działalnością prowadzoną w sześciu regionach: Azja i Oceania, Afryka, Bliski Wschód i Indie, Chiny, Europa, Ameryka Łacińska oraz Ameryka Północna. Nissan współpracuje z francuskim producentem Renault od 1999 r., a w 2016 r. przejął 34% udziałów w Mitsubishi Motors. Renault-Nissan-Mitsubishi jest dziś największą na świecie grupą motoryzacyjną, która w roku kalendarzowym 2017 sprzedała łącznie ponad 10,6 miliona samochodów.

Więcej informacji na temat naszych produktów, usług i zaangażowania na rzecz zrównoważonej mobilności znajduje się na stronie nissan-global.com. Zapraszamy także na nasze konta w serwisach Facebook, Instagram, Twitter i LinkedIn oraz do oglądania najnowszych materiałów wideo na YouTube.

Europejska Agencja Kosmiczna

Europejska Agencja Kosmiczna (ESA) jest europejskim oknem na kosmos.

ESA jest organizacją międzyrządową utworzoną w 1975 roku. Jej misja polega na rozwijaniu europejskich zdolności podboju kosmosu oraz zapewnieniu, aby inwestycje w badania kosmosu przynosiły korzyści mieszkańcom Europy i całego świata.

ESA zrzesza 22 państwa członkowskie: Austrię, Belgię, Czechy, Danię, Estonię, Finlandię, Francję, Niemcy, Grecję, Węgry, Irlandię, Włochy, Luksemburg, Holandię, Norwegię, Polskę, Portugalię, Rumunię, Hiszpanię, Szwecję, Szwajcarię oraz Wielką Brytanię. Słowenia posiada status członka stowarzyszonego.

ESA nawiązała formalną współpracę z sześcioma państwami członkowskimi UE. W niektórych programach ESA uczestniczy także Kanada, która podpisała specjalną umowę o współpracy.

Koordynując wykorzystanie zasobów finansowych i intelektualnych swoich członków, ESA może realizować programy i działania wykraczające daleko poza możliwości pojedynczych europejskich krajów. Agencja współpracuje w szczególności z Unią Europejską w ramach programów Galileo i Copernicus, a także rozbudowuje sieć satelitów meteorologicznych Eumetsat.

ESA projektuje platformy startowe, statki kosmiczne i obiekty naziemne niezbędne do tego, by Europa utrzymała się w gronie liderów globalnych programów kosmicznych.

Aktualnie Agencja pracuje nad budową i wystrzeleniem satelitów obserwacyjnych, nawigacyjnych, telekomunikacyjnych i astronomicznych, wysyła sondy do krańców Układu Słonecznego i współpracuje w zakresie eksploracji kosmosu przez ludzi. ESA prowadzi również zaawansowane programy koncentrujące się na praktycznym wykorzystaniu wyników obserwacji Ziemi, jak również dotyczące obszarów nawigacji i telekomunikacji.

Więcej o ESA na stronie www.esa.int.

Tagged under

Nie znaleziono powiązanych artykułów.

Warsaw

Banner 468 x 60 px