Log In

Nissan obala stereotypy: samochód elektryczny to nie tylko środek lokomocji

Przez dziesięciolecia pojazdy wyposażone w silniki spalinowe wykorzystywane były jedynie jako środek transportu osób i towarów z punktu A do B. Wprowadzenie na rynek samochodów elektrycznych znacząco rozszerzyło możliwości aut. Teraz mogą one również pełnić funkcję mobilnych magazynów energii, które przy wsparciu systemu dwukierunkowego przesyłu energii (ang. Vehicle-to-Grid) umożliwiają optymalizację domowego budżetu lub nawet balansowanie systemów energetycznych w miastach.

 

System V2G sprawia, że samochód może nie tylko pobierać energię z sieci elektroenergetycznej, ale również ją oddawać. W przypadku klientów indywidualnych oraz flotowych, stwarza to możliwość efektywnego wykorzystywania energii, którą można pobrać taniej w ramach taryfy nocnej, a następnie odsprzedać w trakcie dnia po wyższej cenie. Efekt skali umożliwia stabilizowanie systemu elektroenergetycznego na terenie osiedla, a nawet całego miasta. Z jednej strony kierowcy pobierając energię w nocy umożliwiają efektywniejsze wykorzystanie mocy elektrowni, z drugiej wspierają system w czasie godzin szczytu, zapobiegając np. rozległym awariom zasilania.

 

„Pierwsza generacja Nissana LEAF zadebiutowała na rynku blisko 10 lat temu. W tym czasie zdobyliśmy unikalne doświadczenie, które obecnie umożliwia nam patrzenie na elektromobilność znacznie szerzej niż większości konkurencyjnych firm, które dopiero wprowadzają swoje pierwsze elektryczne modele. W rezultacie już dzisiaj oferujemy naszym klientom rozwiązania, które mogą przynieść im wymierne, w tym finansowe, korzyści. Pilotażowy projekt wykorzystujący system V2G, który realizujemy w Danii, umożliwia klientom flotowym zarabianie na jeździe zeroemisyjnymi modelami Nissana” – powiedział Robert Prusiński, dyrektor polskiego oddziału Nissan Sales Central & Eastern Europe.

 

Vehicle-to-Grid jest jednym z elementów elektrycznego ekosystemu Nissana, którego centralnym punktem jest Nissan LEAF. Kolejnym aspektem – xStorage, czyli domowy magazyn energii stworzony z nowych lub zrekultywowanych akumulatorów pozyskanych z wycofanych z użytkowania modeli LEAF lub e-NV200.

 

„Opracowywane przez Nissana rozwiązania po raz kolejny pokazują kierunek rozwoju elektromobilności. Jako pierwsi wprowadziliśmy na rynek samochód elektryczny przeznaczony dla masowego odbiorcy, a teraz oferujemy naszym klientom rozwiązania znacząco rozszerzające możliwości ich pojazdów. Wykorzystanie Nissana LEAF jako mobilnego magazynu energii umożliwia optymalizację codziennych kosztów. Wystarczy naładować samochód nocą, a następnie wykorzystać tę energię podczas dnia do zasilenia za pomocą auta domu lub biura” – podsumowuje Robert Prusiński.

 

W wybranych krajach europejskich albo działają już systemy oparte na technologii Vehicle-to-Grid, albo są testowane. Jeszcze w przyszłym roku rozwiązanie to ma być dostępne w całej Europie.

Warsaw

Banner 468 x 60 px