Banner Podcast
Log In

Czy zmniejszenie akcyzy wpłynie na sprzedaż samochodów elektrycznych w Polsce?

Ceny samochodów elektrycznych w Polsce są już niższe o 3,1% dzięki zlikwidowaniu akcyzy. W przypadku najtańszych samochodów, takich jak Renault Zoe, obniżka wyniesie kilka tysięcy złotych. Niewiele, w porównaniu do wartości całego auta, dlatego nie spodziewamy się dużego wzrostu zainteresowania nimi w Polsce. Na stronie producenta nie ma jeszcze oficjalnego cennika ze zmienionymi cenami, dlatego przygotowaliśmy dla Was przybliżone wartości, których możemy się spodziewać. Ale potrzeba znacznie więcej działań niż zniesienie akcyzy, by upowszechnić elektromobilność. 

Nowe ceny Renault Zoe po zniesieniu akcyzy na samochody elektryczne

wersja realny zasięg cena przed obniżką akcyzy orientacyjna cena po obniżce
Renault Zoe R90 Z.E 40 Life 300 km 132.500 zł 128.393 zł
Renault Zoe R110 Z.E 40 Intens 300 km 143.000 zł 138.567 zł
Renault Zoe Q90 Z.E 40 Life 280 km 135.500 zł 131.300 zł
Renault Zoe Q90 Z.E 40 Intens 280 km 144.500 zł 140.021 zł

Renault Zoe to elektryczny samochód klasy B.
Jego aktualna generacja posiada zasięg około 300 kilometrów w realnych warunkach miejskich. Oferuje wygodne wnętrze i pięć miejsc siedzących. Jest niezwykle popularny w krajach, w których promuje się elektromobilność.

Zniesienie akcyzy daje najwięcej korzyści markom luksusowym

Zniesienie akcyzy to dobry krok w kierunku popularyzacji samochodów elektrycznych, chociaż największe efekty tego kroku odczują osoby, które chcą kupić samochody luksusowe – tu różnica w cenie będzie największa. Auta elektryczne mogą też w Polsce korzystać z bus pasów oraz parkować za darmo w centrum miast. Jednakże wydaje się, że wysoka cena zakupu oraz brak zachęt rządowych jak na razie skutecznie zniechęca potencjalnych kupujących. Zbyt powoli rozwija się też rynek używanych samochodów elektrycznych.

Nowy Renault Zoe 2 – 600 km zasięgu?

Renault zapowiada wprowadzenie w najbliższych dwóch latach II generacji Renault Zoe, na nowej płycie podłogowej. Samochód ma być lżejszy, tańszy i mieć zdecydowanie większy zasięg od poprzednika. Według wstępnych zapowiedzi Zoe miałoby kosztować około 30%-40% mniej od aktualnego modelu, co oznaczałoby cenę na poziomie 80 tysięcy złotych. Podobne zamiary ma zresztą PSA. W pełni elektryczny Peugeot 208 może zostać zaprezentowany już w 2019 roku, chociaż jego cena nie jest jeszcze znana.

Energetyczna pułapka

Jeśli chcemy szybkiego rozwoju elektromobilności w Polsce, trzeba czegoś więcej niż tylko zniesienia akcyzy. Dodatkowo należy przyspieszyć rozwój infrastruktury ładowania oraz budowę odnawialnych źródeł energii. A dzisiaj zaledwie 13% prądu w Polsce pochodzi z OZE. Tymczasem nasz kraj zobowiązany jest osiągnąć poziom 20% do roku 2020.

Likwidacja akcyzy to krok w dobrym kierunku. Musimy jednak, jako kraj, zrobić znacznie więcej, by rozpocząć elektryczną rewolucję na naszych drogach.

Jaką energią zasilać samochód elektryczny?

Program elektromobilności, jeśli ma być wiarygodny, musi być ogłoszony równocześnie z programem rozwoju źródeł energii elektrycznej OZE i programem abolicji inwestycji w energetykę węglową, abyśmy nie zafundowali sobie samochodu elektrycznego napędzanego de facto węglem. Te trzy programy są integralne: transformacja obecnego rynku samochodowego w rynek EV bez realizacji dwóch pozostałych programów nie ma sensu.

W nawiązaniu do dyrektywy unijnej 2009/28 i do sprzeciwu kolejnych polskich rządów wobec polityki klimatyczno-energetycznej UE należy przypomnieć, że już prawie siedem lat sprzeciw ten nakręcany jest przez energetykę węglową. Jest to sprzeciw wokół celu dotyczącego redukcji emisji CO2 ze źródeł wielkoskalowych.

Całkowicie zapomnieliśmy o wielkich korzyściach jakie potencjalnie możemy odnieść z realizacji dyrektywy 2009/28, która wprowadziła w systemie rozliczania celu udziału energii odnawialnej w całek konsumpcji energii dźwignię 2,5 dla energii elektrycznej ze źródeł OZE, o ile tyko energia ta jest wykorzystana (rzeczywiście lub wirtualnie) do napędu samochodów EV. Pozwala to rozliczyć/zaliczyć w Brukseli do celu OZE aż 10 MWh, przy rzeczywistym zużyciu 4 MWh. (prof. Jan Popczyk)

Wirtualana elektrownia czyli jak zarabiać na samochodzie elektrycznym

źródło: materiały własne, Renault, francuskie.pl, spineplus.pl

Tagged under

-4°C

Warsaw

Cloudy

Humidity 80%

Wind 25.75 km/h

  • 03 Jan 20190°C-4°C
  • 04 Jan 20190°C-6°C
Banner 468 x 60 px