Log In

GRUPA RENAULT PRZEDSTAWIA NA TARGACH VIVATECH KOMPLEKSOWĄ WIZJĘ WSPÓŁDZIELONYCH SAMOCHODÓW

W 2018 roku Grupa Renault zaprezentowała trzy samochody koncepcyjne, które były zarysem wizji mobilności przyszłości. Na targach VIVA Technology Grupa Renault przekuwa tę wizję na rzeczywistość i prezentuje nowe samochody, projekty współpracy i prowadzone doświadczenia, dzięki którym już dziś rodzi się mobilność jutra: • Usługa wynajmu na życzenie autonomicznych samochodów elektrycznych, którymi są prototypowe Renault ZOE Cab w ramach projektu Paris-Saclay Autonomous Lab. • Pierwsze eksperymentalne wdrożenie samochodu Renault EZ FLEX przeznaczonego do dostaw ostatniego kilometra z udziałem francuskiej poczty. • Autonomiczny samochód badawczy Renault EZ-POD na potrzeby transportu pierwszego i ostatniego kilometra. • Współpraca z firmą KLEPIERRE pozwalająca zaoferować innowacyjne usługi w obszarze mobilności na terenie centrów handlowych. • Nowa usługa TGV INOUI pod nazwą „Mój kierowca” („Mon Chauffeur”) opracowana przez Karhoo, spółkę zależną Grupy Renault we współpracy ze spółką francuskich kolei SCNF Mobilités.

Renault jest pionierem i liderem na rynku samochodów elektrycznych w Europie. Dziś proponuje wizję prostej mobilności dostępnej dla każdego.

Grupa Renault przygotowuje się do nowej ery zrównoważonej mobilności dla wszystkich, prowadząc prace nad czterema głównymi kierunkami innowacyjnych i strategicznych zmian w branży motoryzacyjnym. Należą do nich: samochody elektryczne, usługi mobilne, jazda autonomiczna i rozwój nowych usług w zakresie mobilności.

Stoimy przez koniecznością rozwoju całego ekosystemu samochodów, zarządzania flotami, a także opracowania platform z rozwiązaniami w zakresie mobilności i aplikacji dla klientów. Na targach VivaTech Grupa Renault prezentuje swoje osiągnięcia w tej dziedzinie.

Kwestie mobilności jeszcze nigdy nie były tak mocno związane z globalnymi wyzwaniami, które przed nami stoją. Jako producent, który od lat oferuje pełną gamę modeli, mamy do odegrania bardziej niż kiedykolwiek pierwszoplanową rolę. Opracowanie najbardziej innowacyjnych rozwiązań dla coraz bardziej zatłoczonych miast jest wręcz naszym obowiązkiem, aby mogły powstać inteligentne miasta przyszłości. Działamy ramię w ramię z władzami miast, rządami, start-upami i innymi partnerami. Angażujemy nasz potencjał wiodącego producenta i tworzymy nową historię elektrycznej, inteligentnej, autonomicznej i współdzielonej mobilności. To nasza odpowiedź na potrzeby jak największej grupy klientów – powiedział Thierry Bolloré, dyrektor generalny Grupy Renault.

INNOWACYJNE TESTY W DZIEDZINIE PRZEWOZÓW OSÓB I TOWARÓW

•Z inicjatywy Grupy Renault, Grupy Transdev, IRT SystemX, Instytutu VEDECOM i Uniwersytetu Paris-Saclay został uruchomiony 15 maja 2019 roku projekt Paris-Saclay Autonomous Lab. Jego celem jest przetestowanie kompleksowego systemu transportu autonomicznego, który ma obejmować autonomiczne samochody, system nadzoru, inteligentną infrastrukturę i aplikacje dla klientów. Ma pomóc w określeniu warunków niezbędnych do wdrożenia usługi mobilności autonomicznej na szerszą skalę.

W ramach projektu Renault zapewni na terenie kampusu Uniwersytetu Paris-Saclay usługę wynajmu samochodów na żądanie z wykorzystaniem elektrycznych i autonomicznych prototypów Renault ZOE Cab.

Usługa ma objąć cały teren gęstą siecią. Punkty, w których wsiadają pasażerowie, nie mogą utrudniać ruchu. Będą zlokalizowane w pobliżu najbardziej uczęszczanych miejsc w odległości maksymalnie 300 m. W razie potrzeby samochód będzie mógł zatrzymać się po drodze, aby zabrać kolejnego pasażera, który chce jechać tą samą trasą na jej odcinku lub do końca. Usługa umożliwi osobom, które dojeżdżają komunikacją miejską do granic kampusu, swobodne poruszanie się po całym jego terenie.

Kolejny etap, który nastąpi po pierwszej fazie eksperymentu Paris-Saclay Autonomous Lab, jest elementem większego programu SAM – Bezpieczeństwo i Akceptowalność Autonomicznej Jazdy i Mobilności (Sécurité et Acceptabilité de la conduite et de la Mobilité autonome). Projekt został przyjęty 24 kwietnia 2019 roku przez francuski rząd, który zaprosił do zgłaszania projektów eksperymentów autonomicznych pojazdów drogowych (Expérimentation du Véhicule Routier Autonome – EVRA) w ramach programu PIA – Inwestycji Przyszłości (Programme d’Investissements d’Avenir). Eksperymenty należą do ogólnokrajowej strategii rozwoju samochodów autonomicznych. Ich celem jest opracowanie możliwych zastosowań pojazdów autonomicznych i lepsze poznanie ich przez obywateli i podmioty, które odgrywają ważną rolę na danym terytorium. Ma to także pomóc w opracowaniu przyszłych ram prawnych, w szczególności w zakresie bezpieczeństwa.

•Ekosystem dostaw miejskich wymaga udziału specjalistów od logistyki, przedstawicieli samorządów, miast, infrastruktury oraz producentów samochodów. Renault EZ-FLEX to eksperymentalny, elektryczny pojazd miejski, kompaktowy i inteligentny, przystosowany do dostaw ostatniego kilometra. Pierwszy eksperyment realizowany we współpracy z pocztą francuską (Grupa LA POSTE) umożliwi przetestowanie samochodu i oferowanych usług w rzeczywistych warunkach z udziałem wszystkich użytkowników ekosystemu. Będzie pomocny w opracowaniu wspólnej wizji transportu towarów w mieście.

•Model jest wyposażony w czujniki, aby lepiej poznać sposoby jego użytkowania. Podczas eksperymentu kierowcy korzystający z samochodu będą dodatkowo przekazywać własne uwagi i komentarze. W ramach projektu zostaną zebrane różne dane: informacje z systemu GPS, dane na temat przebiegu, zasięgu, wykorzystania drzwi i klapy bagażnika, rozwijanej prędkości i postojów. Dane będą przekazywane w czasie rzeczywistym lub raz dziennie za pośrednictwem systemu zamontowanego w samochodzie i połączonego z internetem. W ten sposób będzie można lepiej poznać realia codziennych dostaw. Analiza danych, które będą uzupełnione uwagami i komentarzami użytkowników takich jak LA POSTE, umożliwi Renault zaprojektowanie samochodów, które będą lepiej odpowiadać na zmieniające się potrzeby miejskiej logistyki.

•W ramach eksperymentu Renault przyjmuje nowatorskie podejście, które pozwoli przygotować się i projektować innowacyjne modele z myślą o przyszłych potrzebach. Jest ono oparte na współpracy obu firm i stanowi doskonały przykład nowych metod rozwojowych z wykorzystaniem metodyki zwinności. Kluczową kwestią jest przekazywanie opinii użytkowników w czasie rzeczywistym.

•W przypadku gwałtownego wzrostu zapotrzebowania na dostawy miejskie ostatniego kilometra producent przewidział nieograniczoną różnorodność tylnej części pojazdu. Renault EZ FLEX jest przygotowany na konieczność dostosowania się do przyszłych potrzeb – tylna część podłączona do samochodu jest wymienna. Targi VivaTech to okazja do spotkania z przedstawicielami innych firm i podmiotów, które mogą wzbogacić inteligentne rozwiązania wykorzystywanie podczas eksperymentu.

NOWE ROZWIĄZANIA W ODPOWIEDZI NA ZMIENIAJĄCE SIĘ POTRZEBY

Renault kontynuuje badanie nowych rozwiązań w dziedzinie mobilności z udziałem autonomicznego pojazdu badawczego EZ-POD, który dopełnia ofertę dostaw pierwszego i ostatniego kilometra.

Renault EZ-POD to dwumiejscowy, autonomiczny i inteligentny pojazd z napędem elektrycznym. Wyróżnia się kompaktową budową i zwinnością. Doskonale odpowiada na potrzeby mobilności na terenie zamkniętym (parkingi, hotele, centra handlowe, kampusy itd.) i w mieście (w centrach miast, na terenie dzielnicy czy osiedla). EZ-POD ma możliwość regulacji prędkości i jest przeznaczony do pokonywania krótkich tras. Może być doskonałym i dostępnym dla wszystkich uzupełnieniem innych środków transportu.

Pojazd został zaprojektowany przede wszystkim jako zrobotyzowana i zautomatyzowana platforma do przewozu osób na odcinku pierwszego i ostatniego kilometra. Powstała również wersja dostawcza.

USŁUGI W ZAKRESIE MOBILNOŚCI, KTÓRE JUŻ SPRAWDZIŁY SIĘ W MIASTACH

Coraz więcej konsumentów decyduje się raczej na współużytkowanie niż na posiadanie na własność. Dotyczy to zwłaszcza młodych mieszkańców miast i stref podmiejskich.

Grupa Renault wpisuje się w logikę ekonomii współdzielenia i oferuje nowe usługi mobilności miejskiej.

•W 2018 roku Renault we współpracy z firmą ADA uruchomiło w Paryżu usługę samoobsługowego wynajmu samochodów elektrycznych Moov’in.Paris by Renault. Dzięki specjalnej aplikacji użytkownicy mogą w prosty sposób zarezerwować Renault ZOE lub Twizy, które są szczególnie przydatne na bardzo krótkich trasach.

•W Madrycie Renault wraz z hiszpańskim operatorem Ferrovial Service oferuje usługę Zity z wykorzystaniem floty 650 elektrycznych Renault ZOE. Dla Grupy Renault Zity to również okazja do przetestowania wyjątkowo elastycznej oferty usług, które wyróżniają się na tle innych i obejmują przejazdy bez ograniczeń, bezpłatne parkowanie, możliwość zatrzymania wynajętego samochodu podczas postoju (na czas spotkania, zakupów, wyjścia do kina).

•Marcel to usługa wynajmu samochodu z kierowcą, którą od 2017 roku oferuje VTC, spółka zależna Grupy Renault. Zatrudnia ponad 2000 kierowców. Marcel oferuje dziś na swojej platformie wynajem wyłącznie elektrycznych samochodów. Usługa o nazwie e.co wykorzystuje flotę Renault ZOE.

•Renault Mobility uruchomiło w 2019 roku w regionie Nicei na południu Francji usługę samoobsługowego wynajmu samochodów elektrycznych. Oferuje 57 Renault ZOE. Oferta jest dostępna całodobowo przez cały rok na terenie czterech gmin tej metropolii.

Zapowiedziana 13 maja br. współpraca z firmą KLEPIERRE poszerzy ofertę Renault Mobility. Klienci centrów handlowych Klépierre będą mogli skorzystać z innowacyjnej formuły wynajmu samochodów na zasadach carsharingu przy użyciu aplikacji na smartfona Renault MOBILITY.W początkowym okresie usługa będzie dostępna w centrach handlowych w Val d’Europe, Tuluzie i Bordeaux. Następnie zostanie rozszerzona na całą Francję. W ramach nawiązanej współpracy partnerskiej Grupy Renault i Klépierre stworzona zostanie również sieć „Charging Houses” – uniwersalnych terminali (hubów) ładowania pojazdów elektrycznych. Terminale zostaną zainstalowane przez Grupę Renault na parkingach centrów handlowych w strefach o dużej gęstości zaludnienia. Będą wykorzystywane w ciągu dnia przez klientów centrów handlowych, a wieczorami i w weekendy przez okolicznych mieszkańców. Grupa Renault opracowała rozwiązanie umożliwiające inteligentne zarządzanie tymi hubami w zależności od zapotrzebowania klientów, jak również rezerwacją sąsiadujących z nimi miejsc parkingowych. Usługa zostanie uruchomiona do końca 2019 roku w 13 centrach na terenie Francji, a następnie rozszerzona na całą Europę.

ZAAWANSOWANE TECHNOLOGIE, KTÓRE WSPIERAJĄ NOWE USŁUGI MOBILNOŚCI

•Karhoo – inicjatywa wspierana przez Grupę Renault od 2017 roku, która zdobyła w tym roku prestiżową nagrodę European Startup Prize for Mobility. Na międzynarodowej platformie oferuje możliwość rezerwacji usług korporacji taksówkarskich, wynajmu samochodów z kierowcą i PHVs (Private Hire Vehicles). Karhoo z bardzo szeroką ofertą usług umożliwia końcowym użytkownikom rezerwację, modyfikację, monitorowanie i zapłatę za przejazdy na terenie całej Francji i na świecie. Do dziś ponad 1500 firm przewozowych na sześciu kontynentach podpisało umowę współpracy z Karhoo. Łącznie platformę obsługuje ponad 1,8 miliona samochodów.

•Karhoo wspólnie ze spółką SNCF Mobilités, należącą do francuskich kolei, uruchomił niedawno nową usługę TGV INOUI „Mój kierowca” („Mon Chauffeur”). Umożliwia podróżnym na terenie całej Francji automatyczną, całodobową rezerwację taksówki lub samochodu z kierowcą przed odjazdem lub po przybyciu pociągu i to po atrakcyjnej cenie.

•Kolejna usługa została opracowana przez Yuso, która od maja 2018 roku należy do grupy Flit Technologies, wspieranej finansowo przez RCI Bank and Services, spółkę zależną Aliansu Renault-Nissan-Mitsubishi Motors. Jest to usługa typu dispatch management dla firm, które oferują samochody z kierowcą, korporacji taksówkarskich i firm dostawczych. Umożliwia zautomatyzowane zarządzanie flotą i kierowcami. Zadaniem Yuso jest dostarczanie podmiotom, które zajmują się przewozem osób lub towarów na całym świecie, innowacyjnej i niezawodnej technologii w celu optymalizacji ich działalności.

Podstawą wszystkich inicjatyw Grupy Renault jest innowacyjność. Rozwiązania, usługi i objęte eksperymentami zagadnienia prezentowane na VivaTech odzwierciedlają ambicję Grupy Renault, która chce rozwijać nowe usługi współdzielonej mobilności dla wszystkich dzięki prostym, atrakcyjnym i spersonalizowanym aplikacjom.

Warsaw

Banner 468 x 60 px