Log In

Maksymalne osiągi i wyjątkowy styl: BMW M5 Edition 35 Jahre.

Od ponad trzech i pół dekady BMW M5 stanowi kwintesencję wyczynowej, sportowej limuzyny – Edycja specjalna, wprowadzana przez BMW M GmbH z okazji jubileuszu, zostanie wyprodukowana w limitowanej liczbie 350 egzemplarzy.

35 lat temu firma BMW Motorsport GmbH powołała do życia nową kategorię pojazdów. Pierwsza wyczynowa limuzyna łączyła dynamikę jazdy znaną z samochodów wyścigowych z komfortem i funkcjonalnością czterodrzwiowego sedana klasy wyższej. Ochrzczony mianem BMW M5 i napędzany sześciocylindrowym silnikiem rzędowym zapożyczonym ze sportowego BMW M1, nowy model rozpoczął imponującą karierę, na której szczycie znajduje się obecnie BMW M5 Competition (zużycie paliwa w cyklu mieszanym: 10,6 – 10,5 l/100 km; emisja CO2 w cyklu mieszanym: 241 – 238 g/km). Dzisiaj BMW M5 jest najlepiej na świecie sprzedającą się wyczynową, sportową limuzyną i w dalszym ciągu czerpie inspiracje z doświadczeń zebranych w sportach motorowych przez firmę znaną teraz jako BMW M GmbH. Z okazji jubileuszu firma BMW M GmbH prezentuje specjalna edycję BMW M5, które pod maska ma najmocniejszy silnik w całej historii modelu (460 kW / 625 KM), a ponadto zachwyca unikalnymi cechami stylistycznymi i wyposażeniem. BMW M5 Edition 35 Jahre zostanie wyprodukowane w limitowanej liczbie 350 egzemplarzy i będzie dostępne na całym świecie od lipca 2019 roku.

Na przestrzeni sześciu generacji tego modelu potencjał dynamiczny BMW M5 był stale zwiększany, a jednocześnie wyczynowa limuzyna pozostała wierna swojemu pierwotnemu charakterowi. Jako odrębny model na bazie BMW serii 5 oferuje taki poziom osiągów, który pozwala w pełni dać wyraz swojej autentycznej namiętności do sportów wyścigowych. Wysokoobrotowa konstrukcja silnika, dedykowany i doskonale przystosowany do wysokiej mocy napędu układ jezdny oraz specyficzne dla modeli M cechy stylistyczne, optymalizujące dopływ powietrza chłodzącego i właściwości aerodynamiczne, gwarantują typowe dla BMW M5 właściwości jezdne, nacechowane maksymalną dynamiką, zwinnością i precyzją prowadzenia.

Edycja jubileuszowa z ekskluzywnym wyposażeniem BMW Individual.

W BMW M5 Edition 35 Jahre emocje związane z jazdą samochodem M oraz ekskluzywny charakter sportowej limuzyny są szczególnie intensywnie odczuwalne. Punktem wyjścia przy konfigurowaniu tego modelu specjalnego jest BMW M5 Competition, gdzie inspirowane sportami wyścigowymi osiągi limuzyny osiągają nowy wymiar. To zasługa silnika V8 z technologią M TwinPower Turbo o maksymalnej mocy 460 kW / 625 KM, maksymalnym momencie obrotowym 750 Nm i szczególnie bezpośrednim sprzężeniu ze skrzynią biegów, a także dedykowanego zestrojenia układu jezdnego, napędu na cztery koła M xDrive oraz aktywnego mechanizmu różnicowego M w przekładni głównej. Jazdę BMW M5 Competition charakteryzują potężna siła ciągu, optymalna trakcja, najwyższa stabilność toru jazdy oraz w pełni kontrolowane, precyzyjne prowadzenie. Wystarczy 3,3 sekundy, aby stojący pojazd rozpędził się do 100 km/h. Prędkość 200 km/h osiągana jest już po 10,8 sekundy od startu.

Równie imponująco jak osiągi prezentują się także stylistyka karoserii oraz wnętrze BMW M5 Edition 35 Jahre. Szczególnie szlachetne, opracowane specjalnie do modelu jubileuszowego cechy stylistyczne M i elementy wyposażenia BMW Individual nadają pojazdowi status ekskluzywnego egzemplarza kolekcjonerskiego. Szczególnie wyrazisty wizerunek zapewnia przy tym metalizowany lakier specjalny BMW Individual w kolorze mroźnym ciemnoszarym II, który dzięki specjalnej pigmentacji nadaje powierzchniom aksamitnie matowy wygląd. Wyłącznie do modelu jubileuszowego zaprojektowano nowe, 20-calowe obręcze kół M ze stopów lekkich Y Spoke w kolorze grafitowoszarym. Dodatkowo zaciski standardowego układu hamulcowego M z pływającymi tarczami polakierowane są w kolorze błyszczącej czerni. Opcjonalnie oferowany jest karbonowo-ceramiczny układ hamulcowy M ze złotymi zaciskami.

Szczególnie ekskluzywną atmosferę wnętrza tworzą fotele wielofunkcyjne M, pełna tapicerka BMW Individual ze skóry Merino w kolorze czarnym z kontrastowymi szwami w kolorze beżowym, a także prezentowane po raz pierwszy listwy wewnętrzne ze złotego aluminium o strukturze karbonu. Szlachetnie połyskujące powierzchnie o delikatnej strukturze można natomiast znaleźć w obrębie deski rozdzielczej, boczków drzwi oraz konsoli środkowej. Inne znaki rozpoznawcze samochodów edycji jubileuszowej to listwy progowe z napisem „M5 Edition 35 Jahre” oraz wygrawerowany laserowo napis „M5 Edition 35 Jahre 1/350” na osłonie uchwytów na kubki konsoli środkowej.

BMW M5: od 35 lat na szczycie swojego segmentu.

Swoją technologią i stylistyką BMW M5 Edition 35 Jahre w szczególnie autentyczny sposób unaocznia filozofię leżącą u podstaw koncepcji wyczynowej limuzyny. Silnik, układ przeniesienia napędu, układ jezdny i stylistyka BMW M5 od zawsze tworzą harmonijnie zestrojoną całość. Stały przyrost mocy w szerokim zakresie obrotów jest przy tym równie charakterystyczny jak zwinne i pewne prowadzenie na drodze, zachwycająca dynamika jazdy po torze wyścigowym oraz stylowa, bazująca na niedopowiedzeniu prezencja.

Niepozornie prezentowała się już pierwsza generacja BMW M5. Samochód był z zewnątrz niemalże nie do odróżnienia od bazowego modelu. Tym bardziej spektakularnie wypadała jednostka napędowa. Pochodzący z BMW M1, lekko zmodyfikowany, sześciocylindrowy silnik rzędowy osiągał moc 210 kW / 286 KM – dzięki zoptymalizowanej elektronice był nawet o 9 KM mocniejszy niż w legendarnym samochodzie sportowym z centralnie umieszczonym silnikiem. „Układ jezdny musi być zawsze szybszy od silnika” – tak brzmiało wówczas hasło przewodnie dla samochodów BMW M. W związku z tym BMW M5 oprócz wzmocnionej, 5-stopniowej skrzyni biegów i blokady mechanizmu różnicowego w przekładni głównej z 25-procentowym momentem blokującym otrzymało również utwardzone, sportowe zawieszenie oraz wyczynowy układ hamulcowy.

Stylowy wygląd cechował także drugą generację BMW M5, która zadebiutowała w roku 1988 z silnikiem o mocy 232 kW/315 KM, a od roku 1992 dysponowała już mocą 250 kW/340 KM. Standardowo zastosowano tam między innymi system regulacji poziomu zawieszenia na osi tylnej, który przyczyniał się do typowej dla modeli M równowagi między osiągami godnymi toru wyścigowego a wysokim komfortem w codziennym użytkowaniu. W przypadku wprowadzonego w roku 1998 BMW M5 trzeciej generacji po raz pierwszy zastosowano dwie podwójne końcówki wydechu, które subtelnie wskazywały na nieprzeciętną moc silnika i stały się odtąd typową cecha stylistyczną kolejnych generacji. Ponadto silnik V8 o mocy 294 kW/400 KM wymagał teraz także większych wlotów powietrza chłodzącego z przodu. Czwarta generacja BMW M5 imponowała przede wszystkim jeszcze bardziej spektakularną jednostką napędową. Pochodzący z Formuły 1, dziesięciocylindrowy motor rozwijał maksymalna moc 373 kW / 507 KM. Do tego jednostka V10 wywindowała koncepcję wysokoobrotowych silników M na nowy poziom, osiągając ponad 8000 obr/min i imponującą charakterystykę brzmienia.

Wraz z powrotem do silnika V8 w piątej generacji BMW M5, która zadebiutowała w 2011 roku, wprowadzono również technologię turbodoładowania. Dwie turbosprężarki umieszczone w przestrzeni pomiędzy rzędami cylindrów oraz jeden międzyrzędowy kolektor wydechowy to najważniejsze nowości zastosowane w wysokoobrotowej jednostce o mocy 412 kW (560 KM ), której moc była przenoszona na koła między innymi za pośrednictwem 7-biegowej skrzyni dwusprzęgłowej oraz aktywnej blokady mechanizmu różnicowego w przekładni głównej. Szósty i obecnie najnowszy rozdział w historii sukcesu BMW M5 po raz kolejny napędzany jest silnikiem V8. Nowa jednostka napędowa winduje moc BMW M5 do poziomu 441 kW (600 KM), a w modelu BMW M5 Competition nawet do 460 kW (625 KM). Po raz pierwszy zastosowano inteligentny napęd na cztery koła M xDrive, który pomaga jak najlepiej przenosić moc silnika na jezdnię. Nie tylko zapewnia on dynamikę jazdy na nowym poziomie, ale też sprawia, że najnowsze i najmocniejsze BMW M5 nawet przy bardzo sportowej jeździe i wysokim wykorzystaniu dostępnej mocy pozostaje dziecinnie łatwe do opanowania przez kierowcę.

Warsaw

Banner 468 x 60 px