Log In

RENAULT ZOE – PONADCZASOWY DESIGN. OD MODELU KONCEPCYJNEGO PO SERYJNY SAMOCHÓD ELEKTRYCZNY

• Prace projektowe nad modelem koncepcyjnym Renault ZOE Z.E. rozpoczęły się w 2009 roku, a cztery lata później rozpoczęła się produkcja jego wersji seryjnej. Najnowsza odsłona Renault Zoe pojawiła się w 2019 r.

• Od początku ZOE jest uosobieniem „wydajnej zmysłowości” oraz idealnej równowagi między formą i funkcją.

• Nowe ZOE jest przyjazne środowisku nie tylko dzięki elektrycznemu napędowi, lecz także ze względu na zastosowane we wnętrzu materiały pochodzące z recyklingu.

Koncepcyjne ZOE Z.E. i model seryjny

Historia ZOE zaczęła się, gdy w 2009 r. ruszyły prace nad samochodem koncepcyjnym ZOE Z.E. Model powstawał od zera, dlatego projektując jego kształt i proporcje, twórcy mogli puścić wodze wyobraźni. W efekcie umieścili akumulator i silnik elektryczny w takim miejscu, aby uzyskać idealnie wyprofilowaną, dynamiczną sylwetkę nadwozia. Wszystkie komponenty techniczne zostały podporządkowane ich wizji, dzięki czemu możliwe było zoptymalizowanie wewnętrznej przestrzeni. Samochód został pomyślany jako przestronny i sprzyjający odprężeniu, jak japoński ogród. Znalazły się w nim wygodne siedzenia, które przypominały duże otoczaki oraz płaska, przypominająca kształtem falę podłoga utrzymana w klimacie ogrodu zen.

Prace nad studyjnym modelem ZOE Z.E. oraz jego seryjną wersją, której produkcję rozpoczęto w 2012 r., były prowadzone równolegle. Projektanci zapoznali się z wnioskami z przeprowadzonych badań rynkowych i wiedzieli, że zastąpienie tradycyjnego napędu elektrycznym było ogromną zmianą dla klientów. Właśnie dlatego seryjna wersja ZOE bardzo różni się od modelu koncepcyjnego. Celem było zaprojektowanie samochodu, który miałby wyrazistą osobowość, ale wyglądał znajomo i nie wyróżniał się zbytnio spośród innych aut jeżdżących po europejskich drogach. ZOE ma własny styl i charakter, ale nie onieśmiela użytkownika. 

Co zostało z koncepcyjnego modelu?

Projektanci zachowali jednocześnie z modelu koncepcyjnego elementy „zen”, indywidualność oraz niebieskie akcenty. Podobnie jak model studyjny wersja seryjna ma klamki ukryte w obramowaniu szyb, co nawiązuje do stylistyki nadwozi coupé. Do modelu koncepcyjnego odwołano się również poprzez zastosowanie prostych, naturalnych linii w kabinie. Utrzymany w jasnej tonacji kokpit podkreśla minimalizm i spokój, które są znakami rozpoznawczymi modelu ZOE, oraz czyste i oszczędne formy. 

Seryjnie produkowane ZOE zostało zbudowane na tej samej płycie podłogowej co model studyjny. Choć w pewnym stopniu ograniczało to projektantów podczas pracy nad architekturą samochodu, możliwa była zmiana proporcji – dopasowanie wysokości, podniesienie charakterystycznej linii wyznaczającej dolny obrys szyb, wydłużenie kształtu przednich reflektorów i umieszczenie koła na krańcach nadwozia. Dzięki temu udało się zaprojektować samochód, którego stylistyka nie tylko odzwierciedla solidność konstrukcji, ale jest przede wszystkim optycznie lekka.

Ponadczasowy styl ZOE

Produkowana seryjnie wersja ZOE stała się kolejnym kultowym modelem z gamy Renault, podobnie jak Twingo czy Clio. Było to możliwe między innymi dzięki temu, że ZOE jest uosobieniem „wydajnej zmysłowości”, idealnej równowagi między formą i funkcją oraz czystej estetyki, która ma ponadczasowy styl. To wspólne cechy modelu studyjnego i produkowanej seryjnie wersji. Dodatkowo oba samochody mają bardzo wyrazisty przód, który wywołuje w użytkownikach pozytywną reakcję. Od chwili premiery rynkowej wersja seryjna jest dowodem na to, że samochód elektryczny może być tak samo miły dla oka i przyjazny dla kierowcy, jak model z tradycyjnym napędem.

ZOE było, jest i będzie samochodem z charakterem, który dojrzewał na przestrzeni lat, gdy kształtowała się jego osobowość. Obecnie ZOE wyszło z wieku dziecięcego i wkroczyło w okres dojrzewania. Jeszcze bardziej zaznacza swoją indywidualność, a stylistyka modelu jest ponadczasowa.

Materiały z recyklingu

Zgodnie z proekologiczną filozofią gamy samochodów elektrycznych twórcy ZOE od dawna interesowali się możliwością wykorzystania we wnętrzu materiałów z recyklingu i udało się to w najnowszej odsłonie modelu, gdzie znalazło się 8 m2 materiałów z recyklingu. Najpierw przeszły one dodatkowe testy sensoryczne, badania wytrzymałości i odporności na zabrudzenia. Wszystkie testy były przeprowadzane we współpracy z podwykonawcami Renault, którzy byli bardzo zaangażowani w projekt. To wszystko wymagało czasu, tym bardziej, że w przypadku ZOE nie wykorzystano materiałów, które po prostu pochodzą z recyklingu. Użyte materiały wpisują się w gospodarkę obiegu zamkniętego, czego najlepszym przykładem jest ponowne wykorzystanie pasów bezpieczeństwa.

Innowacje – ograniczenie czy szansa?

Nowe ZOE postawiło przed projektantami kilka ograniczeń. Na przykład podwójne gniazdo do ładowania jest ukryte pod emblematem marki, dlatego trzeba było umieścić logo na pionowej osi maski. Okazało się jednak, że taki układ bardzo pasuje do stylistyki ZOE! Twórcy musieli także uwzględnić nowy element wyposażenia – światła przeciwmgłowe.

Co wyróżnia Renault ZOE?

Projektanci ZOE stworzyli specjalną płytę podłogową z myślą o samochodach elektrycznych Aliansu Renault-Nissan. Dzięki temu można było wygospodarować więcej miejsca we wnętrzu samochodu, co oznacza, że ma on większą przestrzeń użytkową i jeszcze bardziej pakowny bagażnik. W przyszłości może to być jeden z najważniejszych argumentów przemawiających za wyborem jednego z samochodów elektrycznych z gamy Renault. Dodatkowo duży rozstaw osi i krótkie zwisy, które można było zaprojektować przy napędzie elektrycznym i nowej płycie podłogowej, pozwoliły tak zmienić proporcje nadwozia, aby uzyskać elegancką linię sylwetki. 

Model ZOE jest doskonałą ilustracją związku między stylistyką i technologią. Taki samochód jak ZOE, który jest wyposażony w najnowsze technologie i był od początku projektowany jako elektryczny, jest elementem strategii wyznaczania nowych trendów, przyjętej przez Grupę Renault. Strategia ta ma pozwolić w przyszłości Renault utrzymać wiodącą pozycję w segmencie samochodów elektrycznych.

Tagged under

Warsaw

Banner 468 x 60 px