Komisja do Spraw Energii, Klimatu i Aktywów Państwowych /ESK/ na posiedzeniu w dniu 13 kwietnia br. prowadzonym z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej umożliwiających porozumiewanie się na odległość zwołanym w trybie art. 152 ust. 2 regulaminu Sejmu na wniosek grupy posłów zrealizowała następujący porządek dzienny: „Przedstawienie przez Wiceprezesa Rady Ministrów, Ministra Aktywów Państwowych pana Jacka Sasina informacji w sprawie programów marketingowych oraz sponsorskich realizowanych lub wspieranych przez Polski Koncern Naftowy Orlen S.A. (KRS 0000028860) oraz Energa S.A. (KRS 0000271591) w latach 2018-2021”.
Sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych – Maciej Małecki poinformował, że PKN Orlen S.A. oraz Energa S.A. jako spółki publiczne nie mają możliwości przekazywania wybranych danych do opinii publicznej ponad to, co jest udostępniane interesariuszom spółek w ramach raportów bieżących lub oficjalnych przekazów medialnych. Dotyczy to zwłaszcza podania wysokości kwot wydatkowanych w ramach poszczególnych umów sponsoringowych oraz informacji dotyczących warunków tych umów. Ponadto Orlen oraz Energa mają obowiązek sporządzania sprawozdań o wydatkach reprezentacyjnych, wydatkach na: usługi prawne, usługi marketingowe, usługi w zakresie stosunków międzyludzkich i komunikacji społecznej oraz usługi doradztwa związanego z zarządzaniem.
Minister podkreślił, iż Orlen jest zdecydowanym liderem w gronie firm postrzeganych jako najczęściej angażujące się w działalność sponsoringową, o czym świadczą wyniki badań przeprowadzone w 2020 r. Orlen jest postrzegany jako najaktywniejszy sponsor wydarzeń sportowych. Markę Orlen wskazuje w tym zakresie 45% badanych. Poza tym Orlen także jako marka wspierająca kulturę i sztukę oraz sponsor akcji społecznych i charytatywnych również pozostaje w Polsce niekwestionowanym liderem.
W obszarze marketingu Orlen odpowiada za przygotowanie i realizację strategii marketingowej mającej za zadanie wspieranie działań obszarów biznesowych Spółki takich jak: Detal, 5/10 Hurt, CSR, Petrochemia czy Energetyka. Odpowiada za promocję produktów i usług, w tym kampanie reklamowe, kampanie wizerunkowe i działania promocyjne. Do głównych działań marketingowych realizowanych w latach 2018-2021 należy zaliczyć: stworzenie nowej marki Efecta i zaangażowanie się Spółki w Formułę 1 – wdrożenie kampanii reklamowej wykorzystującej wizerunek Roberta Kubicy.
Członek zarządu ds. Finansowych PKN Orlen S.A. – Jan Szewczak poinformował, że spółki co rok przynoszą zyski, nawet w czasie pandemii Covid-19, a wydatki na programy marketingowe i sponsorskie są odpowiedniej wielkości w stosunku do przychodów spółek. Ponadto podkreślił, iż Orlen posiada 27% udziału Skarbu Państwa, wobec czego zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 596/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. w sprawie nadużyć na rynku to zarząd spółki decyduje o ujawnieniu konkretnych kwot przeznaczonych na działalność marketingową i sponsorską, mając na uwadze dobro akcjonariuszy.
W dyskusji posłowie zwrócili uwagę na: wielkość kwoty przeznaczonej na sponsoring Roberta Kubicy, brak informacji o rzeczywistych wydatkach spółek na działalność marketingową, wzrost kosztów przeznaczonych na działalność sponsoringową w 2020 r. w stosunku do roku 2018 pomimo spadającego zysku spółki Orlen na przełomie tych lat oraz ekspansję Orlenu na rynki zagraniczne.