Log In

Nowe brzmienia czysto elektrycznej radości z jazdy: BMW IconicSounds Electric

Zakres wrażeń z jazdy w modelach BMW z napędem czysto elektrycznym sięga od cichej przyjemności po ambitne podejście do granic dynamiki jazdy. Typowe dla marki brzmienie napędu zainscenizowany we wnętrzach tych pojazdów dodaje teraz jeszcze więcej głębi do radości z jazdy bez lokalnej emisji spalin. Dzięki BMW IconicSounds Electric do gamy modelowej marki trafiają nowe i wyjątkowo emocjonujące brzmienia napędu. Powstały one dzięki współpracy BMW Group z Hansem Zimmerem, kompozytorem muzyki filmowej i laureatem Grammy oraz Oscara. Nowe brzmienia w zupełnie nowy, a zarazem autentyczny sposób odzwierciedlają specyficzną charakterystykę mocy pokładowego układu napędowego oraz typowe dla marki cechy zelektryfikowanego BMW. — Dźwięk jest istotnym elementem emocjonujących wrażeń z jazdy BMW — mówi Adrian van Hooydonk, szef działu projektowania BMW Group. — Bezkonkurencyjne doświadczenie i kreatywność Hansa Zimmera pozwalają nam tworzyć unikalny charakter akustyki naszych pojazdów elektrycznych. — Brzmienia BMW IconicSounds Electric będą dostępne najpierw dla BMW i4 w pierwszej połowie 2022 roku oraz dla BMW iX w drugiej połowie 2022 roku. Przy odpowiednim wyposażeniu można je pobrać do pojazdu za pomocą zdalnej aktualizacji oprogramowania.

Światy dźwięków tworzone przez BMW IconicSounds Electric zmieniają się w zależności od wybranych przez kierowcę trybów My Mode, które są już dostępne w aktualnych modelach BMW w wariantach Personal, Sport i Efficient. Ponadto po raz pierwszy zaprezentowane zostaną nowe tryby My Mode Expressive i Relax, każdy z własnym, niezależnym światem dźwięków. W zelektryfikowanych samochodach BMW M zastosowano specjalnie opracowane warianty BMW IconicSounds Electric.

Innowacyjne brzmienia do zelektryfikowanych modeli BMW.

BMW od zawsze przywiązuje dużą wagę do percepcji akustycznej swoich pojazdów. Inżynierowie akustycy BMW Group od 2009 roku pracują nad sztucznie generowanymi dźwiękami do pojazdów elektrycznych, aby mieć pewność, że piesi i rowerzyści będą skutecznie ostrzegani o zbliżającym się samochodzie. Równolegle do akustycznego ostrzegania pieszych już wprowadzone w 2014 roku BMW i8 dysponowało sztucznie generowanym dźwiękiem we wnętrzu. Dzięki niemu także w czysto elektrycznym trybie pracy powstało słyszalne połączenie pomiędzy pojazdem a kierowcą, który dotychczas był przyzwyczajony do odgłosów konwencjonalnych napędów. Dźwięk napędu elektrycznego BMW i8 pierwotnie był inspirowany funkcją jego silnika elektrycznego. Droga do całkowicie nowej ekspresji dźwięku prowadziła przez zaprezentowane w 2019 roku akustyczne ostrzeganie pieszych w hybrydach plug-in luksusowych limuzyn BMW serii 7 do BMW IconicSounds Electric.

BMW IconicSounds Electric powstało w ramach współpracy BMW Group i nagrodzonego zarówno nagrodą Grammy, jak i Oscarem Hansa Zimmera w celu opracowania rewolucyjnego projektu dźwiękowego i koncepcji dla floty pojazdów elektrycznych BMW, a tym samym stworzenia dźwięków przyszłości. Projekt ten prowadzi do praktycznego i innowacyjnego wykorzystania dźwięku w seryjnych pojazdach przyszłości, tworząc emocjonalną więź między pojazdem a kierowcą. — Projektujemy tła dźwiękowe, które celebrują piękno i złożoność naszych pojazdów i poruszają ludzi — mówi Renzo Vitale, dyrektor kreatywny ds. dźwięku w BMW Group.

Współpraca z Hansem Zimmerem.

W osobie Hansa Zimmera BMW Group zyskała niezwykle doświadczonego i utytułowanego partnera, który otrzymuje prestiżowe nagrody już od czterech dekad. Jego pasja do BMW rozpoczęła się już w dzieciństwie, jak wspomina Hans Zimmer: — Zawsze byłem entuzjastą BMW. Kiedy byłem dzieckiem, rozpoznawałem moją matkę po dźwięku jej BMW, kiedy wracała do domu. Bardzo się cieszę, że mam możliwość kształtowania brzmienia przyszłych elektrycznych modeli BMW i tworzenia emocji związanych z wrażeniami z jazdy elektrycznej jutra. —  Jako wieloletni przyjaciel marki Zimmer czuł potrzebę głębokiego zaangażowania się w obszar projektowania dźwięku dla BMW.

Od tego czasu Hans Zimmer jako kompozytor i kurator BMW IconicSounds Electric oraz różnych projektów dźwiękowych wnosi swoje doświadczenie w tworzenie dźwięku dla pojazdów elektrycznych BMW. W listopadzie 2019 r. wspólnie z Renzem Vitale zaprezentował on nowy dźwięk start/stop dla modeli BMW z napędem czysto elektrycznym i hybrydowym plug-in. Ten dźwięk gotowości do jazdy już na początku każdej podróży budzi emocje oczekiwania na czysto elektryczną mobilność bez lokalnej emisji spalin.

Projekt BMW IconicSounds Electric opiera się na szeroko zakrojonej międzynarodowej współpracy z nagraniami ze studiów Zimmera w Los Angeles i Londynie, z laboratorium dźwiękowego BMW w Monachium oraz z wielu wirtualnych sesji. — To dla mnie zaszczyt móc współpracować z BMW — mówi Hans Zimmer. — To wyjątkowa okazja, aby nie tylko uczestniczyć w kształtowaniu brzmienia przyszłych pojazdów elektrycznych, ale także wpłynąć na brzmienie przyszłych miast. —  Kompozytor jest zachwycony, że może być częścią tego projektu: — Po raz pierwszy od czasów rewolucji przemysłowej mamy niepowtarzalną okazję, by na nowo ukształtować i zdefiniować dźwięki naszych miast — mówi Zimmer. — I nie jesteśmy przy tym ograniczeni mechanicznymi granicami.

Elektromobilność jako podstawa do wymyślenia na nowo brzmienia napędu.

Przejście na elektromobilność niesie ze sobą również zmianę paradygmatu w zakresie dźwięków. W przeciwieństwie do pojazdów z napędem konwencjonalnym, gdzie procesowi spalania w silniku towarzyszy hałas, ich napędy pracują niemal bezgłośnie. Poza tym ich zredukowana akustyka napędu różni się tylko w niewielkim stopniu w zależności od silnika.

Przejście z silnika spalinowego na elektryczny daje projektantom dźwięku wyjątkową możliwość całkowitego redefiniowania percepcji akustycznej samochodu. Mogą oni tworzyć tła dźwiękowe, które sprawią, że doświadczenie zrównoważonej mobilności będzie jeszcze bardziej intensywne, bardziej obecne i bardziej niepowtarzalne. Dzięki BMW IconicSounds Electric i współpracy z Hansem Zimmerem ten potencjał jest wykorzystywany w wyjątkowy sposób.

Zasadniczo cisza podczas jazdy elektrycznej zapewnia niespotykany dotąd poziom komfortu. Niemniej jednak bezgłośna jazda ma również swoje mankamenty. Akustyczna reakcja na ruchy pedału gazu jest elementarnym składnikiem emocjonalnego doświadczenia we wnętrzu samochodu.

Ponadto akustyka pojazdu stanowi również aspekt bezpieczeństwa. Dlatego producenci są zobowiązani ustawowo do wyposażania swoich e-samochodów sprzedawanych w sieci detalicznej w tzw. akustyczny system ostrzegania o pojazdach. Dźwięk emitowany do otoczenia ma za zadanie ostrzegać pieszych i rowerzystów o zbliżającym się pojeździe elektrycznym. Akustyczne ostrzeganie pieszych w zelektryfikowanych pojazdach BMW generuje w tym celu dźwięk, który generuje wyrazisty sygnał bez uszczerbku dla komfortu akustycznego pasażerów.

Tła dźwiękowe BMW IconicSounds Electric zostały opracowane z myślą o reakcji kierowcy, a także z subtelnością i elegancją, które zapewniają kierowcy autentyczne i emocjonalne wrażenia oparte na jego więzi i interakcji z pojazdem. Przy projektowania dźwięków słyszalnych we wnętrzu zelektryfikowanych modeli BMW zadbano o to, aby kierowca nie był przytłoczony dźwiękiem, ale przez niego kierowany.

My Modes: dźwięk jako część całościowego doświadczenia użytkownika.

W ramach spektrum dźwięków charakterystycznych dla danego modelu tło dźwiękowe pracy napędu w modelach BMW z napędem czysto elektrycznym rozwija się w formie, którą można wybrać poprzez tryby My Mode. Tryby My Mode tworzą we wnętrzu pojazdu całościowe, oparte o preferencje kierowcy doświadczenie użytkownika. W tym samym czasie poruszonych zostaje kilka zmysłów, dzięki czemu kierowca i jego pasażerowie mogą przeżyć wyjątkowe chwile. W trybach My Mode, które są dostępne za pomocą przycisku na konsoli środkowej, połączono i skoordynowano wiele funkcji pojazdu, do których należy także dźwięk napędu.

Dzięki BMW IconicSounds Electric zróżnicowanie tła dźwiękowego pracy napędu w różnych trybach My Mode staje się jeszcze bardziej zauważalne. — Każdy tryb My Mode podkreśla inne aspekty charakteru pojazdu, co słychać również w dźwięku — wyjaśnia Renzo Vitale. W trybie My Mode Personal, który jest standardowym ustawieniem w BMW iX, oraz w trybie My Mode Comfort w BMW i4 BMW IconicSounds Electric ze sferycznym brzmieniem i wieloma składowymi tonalnymi tworzy podstawowy nastrój akustyczny, który wyraża progresywny i niezależny charakter pojazdu. Jednocześnie przejrzysta barwa oddaje w formie akustycznej wysokiej jakości estetykę projektu. Odczuwalna we wnętrzu charakterystyka dźwięku w trybie Personal lub Comfort stanowi również podstawę dla dźwięku napędu przesyłanego na zewnątrz w ramach akustycznego ostrzegania pieszych.

Światy dźwiękowe stworzone na potrzeby My Modes składają się z różnych, częściowo tradycyjnych, a częściowo zupełnie nowych form dźwięku. Podstawę stanowią ludzkie głosy i klasyczne instrumenty. Do generowania tonów wykorzystywane są jednak również dźwięki mechaniczne i nietypowe połączenia. Na przykład brzmienie dla trybu My Mode Comfort w BMW i4 zawiera między innymi kobiece głosy i dźwięk struny gitarowej wprawionej w drganie przez szklany cylinder, wyjaśnia Renzo Vitale: — W ten sposób przenosimy charakterystykę napędu elektrycznego w indywidualny i typowy dla BMW świat dźwięków.

Harmonijne i eleganckie brzmienie w trybie My Mode Personal lub My Mode Comfort kontrastuje z percepcją akustyczną w ustawieniu sportowym, które znacznie mocniej koncentruje się na aktywnych wrażeniach z jazdy. Tło dźwiękowe w tym trybie daje kierowcy wyraźny akustyczny feedback o przyroście mocy napędu i aktualnym stanie jazdy z wyrazistą prezencją i wyjątkowo dynamiczną modulacją. Emocjonalne wrażenia ze sportowej jazdy podbija również odpowiedni akompaniament akustyczny.

Feedback akustyczny jest całkowicie tłumiony tylko w trybie My Mode Efficient. W tym trybie cisza napędu podkreśla decyzję kierowcy o wyjątkowo ekonomicznym sposobie jazdy. W razie potrzeby kierowca może również wyłączyć tło dźwiękowe pracy napędu w pozostałych trybach My Mode poprzez menu systemu obsługi iDrive.

Dwa nowe tryby My Mode z niezależnymi światami dźwięków.

Wraz z wprowadzeniem BMW IconicSounds Electric po raz pierwszy zaprezentowane zostają dwa kolejne tryby My Mode. Również nowe ustawienia Expressive i Relax są powiązane z niezależnymi światami dźwięków. Szczególnie intensywnie przyczyniają się one do całościowego doświadczenia emocji podczas jazdy.

Dźwiękowi w trybie My Mode Expressive towarzyszą kontrastowe neonowe kolory i abstrakcyjne wzory na zakrzywionym wyświetlaczu BMW. Jego podstawową tonacją jest brzmienie skrzypiec. Podczas przyspieszania nakłada się kolejna wyższa struktura dźwiękowa, która wraz ze wzrostem prędkości zmienia harmonię na kilku poziomach. Gdy tylko pojazd osiąga prędkość 60 km/h, rozbrzmiewa pierwszy pełny akord. Przy prędkości 120 km/h słyszalny jest drugi pełny akord. Z kolei podczas jazdy ze stałą prędkością wysokość dźwięku pozostaje niezmieniona, natomiast głośność zostaje znacznie przytłumiona, aby skupić percepcję na wyciszonej kulturze pracy napędu.

To wrażenie dźwiękowe wyraźnie kontrastuje z podstawowym nastrojem wnętrza generowanym przez dźwięk w trybie My Mode Relax, a po wybraniu tego ustawienia na pierwszy plan wysuwa się dobre samopoczucie, harmonia i relaks. Analogicznie do grafiki na zakrzywionym wyświetlaczu BMW, inspirowanej liniami brzegowymi, rzekami i jeziorami, powstaje delikatna, subtelna i harmonijna kompozycja dźwiękowa, która sprzyja spokojnej i relaksującej jeździe. — To tło dźwiękowe uwalnia napięcie kierowcy i pomaga mu aktywnie pozbyć się stresu — mówi Renzo Vitale.

Zindywidualizowane dźwięki dla BMW i4 i BMW iX.

Wraz z wprowadzeniem BMW IconicSounds Electric po raz pierwszy można w pełni doświadczyć palety dźwięków opracowanej we współpracy z Hansem Zimmerem dla modeli BMW z napędem czysto elektrycznym. Dźwięk gotowości do jazdy, który po naciśnięciu przycisku start/stop jest słyszalny przez około dwie sekundy, sygnalizuje rozpoczęcie zrównoważonej mobilności. Podczas jazdy aktywnościom kierowcy towarzyszy charakterystyczny dla danego modelu dźwięk napędu. Tym samym otrzymuje on nie tylko akustyczną reakcję na każdy ruch pedału jazdy, ale również autentyczne tło z wyraźnym feedbackiem o aktualnym stanie dynamiki jazdy pojazdu.

Jako nowy technologiczny okręt flagowy BMW Group, model BMW iX reprezentuje szczególnie progresywny, a jednocześnie wyjątkowo komfortowy i przestronny wyraz radości z jazdy. Z kolei BMW i4 to w pełni elektryczna mobilność w samym sercu marki. Ze względu na swoją pozycję w segmencie premium klasy średniej model ten jest szczególnie mocno związany z tradycją BMW. W obu przypadkach charakterystyka pojazdu znajduje odzwierciedlenie w odpowiednich światach dźwięków.

Samochody BMW M z napędem elektrycznym z własnym dźwiękiem.

Indywidualna ekspresja dźwięku towarzyszy również wrażeniom z jazdy w samochodach BMW M z napędem elektrycznym. I tak przykładowo światy dźwięków opracowane dla BMW i4 M50 (zużycie energii w cyklu mieszanym zgodnie z WLTP: 22,5 – 18,0 kWh/100 km, emisja CO2: 0 g/km) prezentują się wyjątkowo energetycznie. — Chcemy przenieść tradycyjne elementy marki BMW M w przyszłość — mówi Renzo Vitale.

Niepowtarzalna zwinność, precyzja i suwerenność stylu jazdy samochodem BMW M są autentycznie odzwierciedlane przez mocne i dominujące, ale nigdy nie natrętne tło dźwiękowe. Podczas przyspieszania dźwięk mocno się nasila, wyrażając akustycznie potężny charakter pojazdu. W ten sposób można jeszcze intensywniej doświadczyć imponujących osiągów, które charakteryzują również zelektryfikowane modele w programie BMW M GmbH.

Twórczy proces projektowania brzmienia.

Proces tworzenia innowacyjnych brzmień zaczyna się od faktu, że Hans Zimmer i BMW Group wspólnie dobrze rozumieją, jakie cele technologiczne i emocjonalne przyświecają nowym tłom dźwiękowym. Następnie Hans Zimmer i Renzo Vitale wyobrażają sobie ponownie te emocje jako elementy melodyczne. Wspólnie zastanawiają się, jakie emocje może wywołać każdy z dźwięków. Często wykorzystują tradycyjne instrumenty, ale w nowatorski sposób, aby jeszcze raz na nowo odkryć potencjał określonych możliwości muzycznych.

Po stworzeniu nowych projektów dźwiękowych są one integrowane z pojazdem BMW przez projektantów dźwięku i testowane w celu uzyskania feedbacku w czasie rzeczywistym. Ostateczne brzmienie jest testowane w danym pojeździe na drodze, aby precyzyjnie dopasować emocje generowane przez kompozycję dźwiękową do odpowiednich trybów My Mode i sytuacji na drodze.

Choć Zimmer i Vitale do tworzenia nowych brzmień często wykorzystują tradycyjne instrumenty, to używają ich w niekonwencjonalny sposób. Tak powstają dźwięki, których normalnie nie można spodziewać się po tych instrumentach. Przykładowo projektanci dźwięku rozbijają struny gitary, zamiast je uderzać, albo rzucają przedmiotami o ścianę i inspirują się powstającym w ten sposób nieprzewidywalnym dźwiękiem. W kolejnej fazie projektowania Hans Zimmer tworzy trzyminutową suitę, z której następnie wraz z Renzem Vitale wyodrębnia elementy, by skupić się na czymś zupełnie nieoczekiwanym, co będzie stanowić podstawę zupełnie nowej kompozycji i sposobu wyrażania dźwięku.

Dźwięk wzmacnia więź między kierowcą a pojazdem.

Do utożsamiania się kierowcy z jego BMW od początku przyczynia się nie tylko charakterystyka mocy silnika i właściwości jezdne, ale także tło dźwiękowe pracy napędu. Dzięki BMW IconicSounds Electric istnieją teraz dodatkowe możliwości wzmocnienia tej emocjonalnej więzi poprzez charakterystyczne wrażenie ogólne. Po raz pierwszy światy dźwięków opracowane dla modeli z napędem czysto elektrycznym i ich zróżnicowana w zależności od wybranego trybu My Mode charakterystyka uwzględniają również indywidualne preferencje kierowcy i jego podstawowy nastrój sytuacyjny.

Dzięki temu interakcja pomiędzy kierowcą a pojazdem we wnętrzu staje się intensywniejsza niż kiedykolwiek. — Słyszalność przyspieszenia jest bardzo precyzyjnie dopasowana do zmieniającego się nachylenia pedału — wyjaśnia Renzo Vitale. Dzięki temu modulacja brzmienia jest bardzo dokładnie dostosowana do kąta pedału gazu, a tym samym do życzenia kierowcy. — Kiedy kierowca wchodzi w interakcję z pedałem, nie jest to tylko mechaniczny punkt styku, ale element performatywny — mówi Hans Zimmer. — Przyspieszenie staje się doświadczeniem, które prowadzi kierowcę przez cały szereg zmieniających się stopniowo tekstur dźwiękowych.

Tagged under

Warsaw

Banner 468 x 60 px