Log In

Fleet Electric Day 2022 – piąta edycja testów samochodów niskoemisyjnych

110 samochodów elektrycznych i hybrydowych, blisko 600 zarejestrowanych gości, ponad 40 ekspozycji dostawców rynkowych, premiery samochodowe, jazdy testowe, spotkania z ekspertami od elektromobilności – tak wyglądała piąta edycja testu samochodów niskoemisyjnych Fleet Electric Day, który odbył się 7 września br. na Autodromie Słomczyn.

Pierwsza edycja testu, jaką zorganizowaliśmy pięć lat temu, miała być tylko wspólnym testem kilku elektrycznych samochodów, którymi przejadą się fleet managerowie i na łamach naszego miesięcznika podzielą się opinią. Cóż, nie wyszło. Wyszedł pełnowymiarowy test z setką uczestników i 30 samochodami.

Tegoroczna, piąta już, edycja, planowana była na 400 osób, a samych gości mieliśmy 600! Tym razem jednak nic nie było zaskoczeniem. Popyt na samochody niskoemisyjne jest olbrzymi i to zarówno wśród firm prywatnych, jak i wśród samorządów czy spółek Skarbu Państwa. Jednak samochód to tylko jeden element składowy, dlatego Fleet Electric Day to również bardzo rozbudowana część wystawiennicza, w tym stoiska naszych partnerów: Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, Polskiej Izby Rozwoju Elektromobilności czy Lasów Państwowych. Konsultacje, case study, sesje pytań i odpowiedzi oraz możliwość porozmawiania z ekspertami z różnych dziedzin, przechodząc tylko na stoisko obok, to niezaprzeczalna wartość testu. Dowiadujemy się w jednym miejscu o zmianach legislacyjnych, o metodach finansowania, o wsparciu technologicznym. W namiocie obok dowiadujemy się, jak wygląda kwestia wyboru modeli w praktyce, by za moment móc przetestować samochody na torze lub poza nim.

 

Premiery i nowości

Jak wspomnieliśmy, Fleet Electric Day to bezprecedensowe wydarzenie na rynku flotowym, swoista hybryda: testów samochodowych i jednocześnie targów ze stoiskami partnerów, którzy zaprezentowali swoje nowości. Na uwagę zasługuje fakt, że podczas wydarzenia miały miejsce trzy oficjalne premiery samochodowe: Renault Megane E-Tech, nowe BMW X1 oraz elektryczne Renault Kangoo Van E-Tech. Jednak nasi partnerzy lubią zaskakiwać i tak dzień po wirtualnej premierze, w Słomczynie można było odbyć jazdy nowym modelem Nissan X-Trail z systemem e-POWER. Podobnie było z Mazdą CX-60, która była do dyspozycji uczestników, a której europejska premiera odbywała się gdzieś w Europie.

W ramach jednego dnia, podobnie jak w ubiegłych latach, uczestnicy mieli okazję nie tylko zapoznać się z pełną gamą samochodów elektrycznych, hybrydowych, plug-in oraz zasilanych paliwami alternatywnymi, takimi jak wodór, jakie są dostępne na polskim rynku, ale i przetestować je na specjalnie opracowanych przez instruktorów próbach testowych. Większość z prób zlokalizowana była na terenie ośrodka, pozostałe wytyczone były na specjalnych trasach w ruchu miejskim i podmiejskim w okolicy autodromu. Dzięki temu testujący mogli w bezpiecznych warunkach przekonać się o zaletach poszczególnych napędów. Na pewno dużą dawkę wiedzy dostarczyła hybrydowa – nomen omen – formułą testu. Można było sprawdzić samochody podczas próby zapoznawczej, dowiedzieć się o możliwościach ładowania, zapoznać na spokojnie z systemami. Następnie przejechać tymi modelami po nitce toru, zwracając uwagę na prowadzenie, rozkład masy, rekuperację, płynność prowadzenia, by następnie udać się na trasę miejską, gdzie każdy z uczestników mógł po prostu przekonać się, czy dany model jest tym, czego jego firma potrzebuje.

Na uwagę zasługuje fakt, że importerzy i dealerzy przywieźli bardzo dużo nowości, a możliwość testowania samochodów jeden po drugim daje jeszcze pełniejszy obraz różnic. Były modele osobowe, SUV-y, samochody dostawcze i po raz pierwszy też podczas testu była możliwość poprowadzenia elektrycznej ciężarówki Scania 25P B4X2NB i to w trzech wariantach nadwozia.

Część wystawiennicza

Fleet Electric Day cieszyło się ogromnym zainteresowaniem przedstawicieli branży, pojawiło się blisko 600 osób, w tym przedstawiciele spółek państwowych, administracji publicznej, organów samorządowych oraz fleet managerowie, kierownicy transportu, kierownicy logistyki, specjaliści ds. floty, specjaliści ds. zakupów, dyrektorzy administracyjni, dyrektorzy finansowi, właściciele i zarządy firm. Wszyscy żądni wiedzy i chcący dowiedzieć się jak najwięcej. Temu służyła właśnie część wystawiennicza zlokalizowana w dwóch namiotach oraz przed nitką toru.

Oczywiście integralnym elementem mobilności, a w szczególności – elektromobilności, są pojazdy i systemy do ładowania. Dzięki naszym partnerom można było dowiedzieć się wszystkiego o tym, czym różnią się standardy ładowania, jak pozyskać dofinansowanie na własną stację, czy wreszcie co oznaczają skróty takie jak DC, Cha-Demo czy kWh. Obecność przedstawicieli importerów dawała także doskonałą okazję do tego, aby z pierwszej ręki uzyskać informacje o problemach z podażą, o opóźnieniach w produkcji, ale także, aby zawrzeć wstępne kontrakty. Przedstawiciele firm z sektora finansowego opowiadali o programie „Mój elektryk” czy o ofercie na finansowanie mobilności jako takiej, z kolei największy polski ubezpieczyciel, firma PZU, zaprezentował program Flota, będący narzędziem do zarządzania ryzykiem, a firma Weebfleet, będąca partnerem technologicznym, zorganizowała konkurs na jak najniższe zużycie energii.

Dopisali partnerzy, goście i nawet pogoda. Do zobaczenia za rok.   

źródło: Tomasz Siwiński, redaktor naczelny magazynu „Fleet”

Tagged under

Nie znaleziono powiązanych artykułów.

Warsaw

Banner 468 x 60 px