
Po raz pierwszy obradował powołany w ministerstwo infrastruktury i budownictwa zespół, który zajmuje się oceną technologii, ale też prawa związanego z całym procesem budowy dróg w kraju, w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych i Autostrad na lata 2014-2023.
– Za kilka tygodni MIiB ma przedstawić wstępne wyniki prac nad optymalizacją budowy dróg krajowych i autostrad w Polsce oraz informację o dofinansowaniu Krajowego Funduszu Drogowego – poinformował w sobotę wiceminister Jerzy Szmit w Łomży, gdzie brał udział w wyjazdowym posiedzeniu klubu parlamentarnego PiS.
Dodał, że w tym samym czasie będzie przedstawiona informacja o możliwościach dofinansowania Krajowego Funduszu Drogowego. Z tego funduszu finansowane są głównie inwestycje na drogach krajowych w Polsce.
– Nie tak szybko – odpowiedział pytany, czy również wtedy będzie ogłoszona nowa lista inwestycji, które będą w programie budowy dróg. Wiceminister dodał, że chodzi o to, by przed podejmowaniem decyzji o budowie dróg, móc ocenić, ile naprawdę będzie to kosztować.
– Wszyscy eksperci to podkreślają, wszyscy się zgadzają, branża zgadza się, że my w Polsce budujemy za drogo, jeśli chodzi o budownictwo drogowe – powiedział Szmit.
Jedną z propozycji w ramach optymalizacji kosztów ma być np. – jak to określił – katalog budownictwa mostowego. Wyjaśnił, że chodzi o wypracowanie uniwersalnych, powtarzalnych projektów do realizacji, bo to rozwiązania tańsze.
– Dzisiaj jest taka sytuacja, że każdy most projektowany na przebiegu drogi ekspresowej czy autostrady jest projektowany na nowo, indywidualnie. Chcemy wprowadzić typowe projekty, tak jak w budownictwie jednorodzinnym. Jest katalog projektów, to szalenie uprości budownictwo, to też przyspieszy budowanie – powiedział Szmit.
Dodał, że rozważenia wymaga też kwestia, czy zostawiać przy budowie dróg, tzw. trzeci wolny pas, bo podraża to koszty inwestycji. Ograniczenia kosztów mają też być związane z budową np. ekranów akustycznych czy przejść dla zwierząt.
Klub PiS przyjął w Łomży stanowisko ws. przyspieszenia prac nad kluczową w Podlaskiem drogą – trasą S61 Via Baltica. Trwają przygotowania do budowy. Szmit powiedział PAP, że na razie zapewnione jest finansowanie tej drogi na odcinku od granicy państwa z Litwą do Szczuczyna.
– Musimy na nowo zbilansować cały program budowy dróg krajowych, pozostawiony przez poprzedników. Zakładał, że koszt całego programu to 207 mld zł, a po tej stronie finansowania jest 107 mld zł – powiedział Szmit.
Zapewniał, że zarówno trasa S61 jak i planowana droga S19 na podlaskim odcinku (z Białegostoku w stronę Lublina) – jak to ujął – nie są zagrożone, bo są ważne z punktu widzenia spójności komunikacyjnej kraju. Przyznał, że w kwestii S19, zaawansowanie prac przygotowawczych, środowiskowych, zwłaszcza na odcinku Białystok-Lublin, jest małe, a prace te są „trudne”.
Źródło: Codzienny Serwis Informacyjny PAP
Nie znaleziono powiązanych artykułów.