Log In

Wizyta wicepremiera Morawieckiego w DCT Gdańsk

W październiku 2017 r. przypada dziesięciolecie działalności operacyjnej DCT Gdańsk – największego i jedynego głębokowodnego terminalu kontenerowego w Polsce. Z tej okazji DCT Gdańsk S.A. odwiedził wicepremier, minister rozwoju i finansów Mateusz Morawiecki.

Po uruchomieniu w 2007 r. terminal kontenerowy DCT Gdańsk posiadał jedno głębokowodne nabrzeże przeładunkowe i wyposażony był w trzy suwnice nabrzeżowe STS, osiągając roczną zdolność przeładunkową na poziomie 500 000 TEU (kontenerów dwudziestostopowych). W ciągu dziesięciu lat działalności terminal sześciokrotnie zwiększył swe możliwości operacyjne i wraz z oddanym do eksploatacji pod koniec 2016 r. głębokowodnym nabrzeżem T2, obecnie posiada roczną zdolność przeładunkową na poziomie 3 milionów TEU, co czyni go największym terminalem kontenerowym na Morzu Bałtyckim.

Aktualnie DCT Gdańsk dysponuje głębokowodną linią nabrzeżową o długości 1,3 km, posiada 11 suwnic nabrzeżowych STS i rocznie obsługuje ponad 460 statków, w tym 100 największych na świecie kontenerowych statków oceanicznych.

Jedna czwarta z przyjmowanych w gdańskim terminalu statków to największe kontenerowce oceaniczne. W przypadku DCT Gdańsk dwa słowa wydają się kluczowe: „tempo” i „rozwój”. Inwestycja w terminal to reakcja na to, ile dla importu i eksportu znaczy obecnie czas transportu. Z kolei decyzja o rozbudowie terminala idzie w parze z odbudową stoczni czy wspieraniem badań, dzięki którym polskie jachty są uważane za najlepiej wykonane w Europie” – podkreślił wicepremier Mateusz Morawiecki.

Z okazji jubileuszu dziesięciolecia oraz wizyty wicepremiera, DCT Gdańsk ogłosił nowy inwestycyjny program rozwojowy o wartości 280 mln zł.

Jestem niezwykle dumny z tego, co zespół DCT osiągnął na przestrzeni ostatnich dziesięciu lat. Nowa inwestycja potwierdza wiarę inwestorów i akcjonariuszy DCT w przyszłość gospodarczą Polski oraz potencjał DCT w świadczeniu najwyższej jakości usług z korzyścią dla wszystkich klientów” – powiedział Cameron Thorpe, Prezes Zarządu DCT Gdańsk.

DCT Gdańsk jest jednym z najbardziej efektywnych łączników z rynkami zlokalizowanymi w obrębie Morza Bałtyckiego, jak również stanowi konkurencyjną ofertę obsługi rynków wewnątrzlądowych takich jak Czechy, Słowacja czy inne sąsiadujące z Polską kraje. DCT Gdańsk jest prawdziwą bramą do Europy Środkowo-Wschodniej” – dodał.

Nowa inwestycja zakłada doposażenie istniejącego głębokowodnego nabrzeża przeładunkowego T2 w dwie dodatkowe suwnice STS, których parametry sytuują je wśród największych tego typu urządzeń na świecie. Wspierane będą one przez pięć nowych elektrycznych suwnic placowych RTG. Odpowiednio zwiększona zostanie także powierzchnia placów składowych.

Ponadto, obecnie istniejący kompleks bramowy dla samochodów ciężarowych zostanie całkowicie zautomatyzowany i zoptymalizowany, aby kierowcy nie musieli wysiadać z pojazdów podczas przekraczania granicy terminalu, co nie tylko podniesie poziom bezpieczeństwa ich obsługi, ale uczyni cały proces wydajniejszym.

Jednym z kluczowych elementów nowej inwestycji będzie znaczące podniesienie intermodalnej zdolności operacyjnej. Rozbudowa bocznicy kolejowej o dwa dodatkowe tory oraz wydłużenie do maksymalnej dopuszczalnej obecnie długości w Europie wszystkich torów do 750 metrów stworzy klientom prowadzącym działalność w niemających dostępu do morza krajach, takich jak Czechy czy Słowacja, atrakcyjną kosztowo oraz niezawodną i wydajną alternatywę dostępową do zlokalizowanych w tych państwach centrów logistycznych i przeładunkowych.

Cieszę się, ze mogę być częścią strategicznego projektu, jakim jest DCT. Zmienił i zmienia on znacząco rzeczywistość polskiego sektora morskiego i przynosi wymierne korzyści polskiej gospodarce, wzmacniając też pozycję geopolityczną naszego kraju. Wierzę, że tempo rozwoju terminalu zostanie zachowane w przyszłości, dzięki czemu nasi klienci, konsumenci i polscy przedsiębiorcy w pełni wykorzystają możliwości płynące z wymiany handlowej z całym światem” – powiedział Adam Żołnowski, wiceprezes Zarządu ds. Finansowych w DCT Gdańsk S.A.

Przygotowany program inwestycyjny zostanie ukończony w ciągu najbliższych trzech lat, wzmacniając pozycję DCT Gdańsk jako unikalnej platformy logistyczno-transportowej umożliwiającej obsługę handlu międzynarodowego w sercu Morza Bałtyckiego oraz najbardziej optymalnej i konkurencyjnej kontenerowej bramy do Polski i Europy Środkowo-Wschodniej.

DCT Gdańsk, Brama do Polski i Europy Środkowo-Wschodniej

DCT Gdańsk umożliwia Polsce połączenie z największym szlakiem handlowym transportu morskiego między Europą a Azją. Jest to doskonały przykład bezpośredniej inwestycji zagranicznej, zapewniającej efektywniejszą wymianę handlową polskich produktów z Chinami, przy jednoczesnej redukcji kosztów, bardziej konkurencyjnych terminach dostaw oraz niższej emisji dwutlenku węgla w przeliczeniu jeden na kontener w stosunku do innych portów.

W 2017 r. DCT Gdańsk przeładuje ponad 1,5 mln TEU, regularnie obsługując zawinięcia największych kontenerowych statków na świecie. DCT Gdańsk jest jedynym terminalem na Morzu Bałtyckim zdolnym do obsługi statków o tej wielkości. Działalność terminalu umożliwia generowanie rocznie ponad 6 miliardów złotych wpływów do budżetu państwa z tytułu podatku VAT, akcyzy i ceł.

Pod koniec 2016 r. DCT Gdańsk uruchomił nowe głębokowodne nabrzeże przeładunkowe wyposażone w najnowocześniejszy sprzęt przeładunkowy (terminal T2), podwajając swą roczną zdolność przeładunkową do 3 milionów TEU i obecnie przygotowuje się do dalszej rozbudowy.

DCT Gdańsk obsługuje nie tylko Polskę, ale jest również jednym z najbardziej atrakcyjnych modeli biznesowych obsługujących rynki Morza Bałtyckiego. Stanowi on także najbardziej opłacalny sposób dotarcia do wewnątrzlądowych rynków zagranicznych Czech, Słowacji i innych krajów.

O międzynarodowym handlu kontenerowym

Mówi się, że kontener to pudełko, które zmieniło świat. Dzisiejsze statki, które regularnie zawijają do DCT Gdańsk z Azji są największymi kontenerowymi jednostkami pływającymi na świecie. Gdyby z jednego takiego w pełni załadowanego statku zdjąć wszystkie kontenery i postawić jeden na drugim, powstałaby kontenerowa wieża o wysokości ponad 50 kilometrów, sześć razy wyższa niż Mount Everest. A to wszystko na jednym tylko statku.

Oczywiście nie wszystkie te kontenery przeładowywane są w DCT Gdańsk, jednak wiele z nich jest, ponieważ rynek obsługiwany przez DCT Gdańsk należy do najszybciej rozwijających się w Europie.

Sama wielkość statków zawijających do DCT Gdańsk świadczy o ogromnej skali światowego handlu, a także o tym, jak ważne jest, aby Polska była jego aktywnym uczestnikiem.

Tagged under

Warsaw

Banner 468 x 60 px