Zarząd Grupy LOTOS S.A. uważa, że przygotowywane zmiany w prawie nie będą miały wpływu na ceny detaliczne paliw, a powstający fundusz wesprze innowacyjne projekty realizowane w Grupie LOTOS.
Kluczowy wpływ na zmienność cen paliw mają koszty zakupu surowca i gotowych produktów na międzynarodowych giełdach oraz kurs polskiego złotego do dolara amerykańskiego. W drugiej kolejności na ceny paliw wpływają takie czynniki jak: sytuacja na lokalnym mikro-rynku, otoczenie konkurencyjne, czyli konkurowanie z innymi stacjami i sklepami, położenie stacji – odległość od aglomeracji czy węzłów komunikacyjnych, a także przyzwyczajenia i oczekiwania klientów.
– W związku z planami wprowadzenia funduszu mającego wesprzeć m.in. elektromobilność LOTOS dobrze wykorzysta otrzymaną szanse. Już w tym momencie nasza grupa kapitałowa uczestniczy w projektach rozwojowych z zakresu paliw alternatywnych (biopaliwa, wodór) o wartości 350-400 mln złotych. W tym celu spółka LOTOS Lab została przekształcona w spółkę sektora R&D – mówi Marcin Jastrzębski, prezes Zarządu Grupy LOTOS S.A. – Warto podkreślić, że nie są to tylko projekty o charakterze infrastrukturalnym – dodaje prezes LOTOSU.
Grupa LOTOS stoi na stanowisku, że zebrane środki wrócą do budżetu spółki. Podobne rozwiązania prawne, związane z emisją są stosowane w innych wysoko rozwiniętych gospodarkach europejskich.
W 2016 r. Ministerstwo Energii przedstawiło założenia Pakietu na Rzecz Czystego Transportu. Jego zadaniem jest m.in. wzmocnienie bezpieczeństwa kraju w sektorze energii i ograniczenie zanieczyszczeń w transporcie. Projekty rozwoju sieci LOTOS są zgodne z planami Ministerstwa Energii oraz dyrektywą UE „Czysta energia dla transportu”. Rządowy pakiet, w którego konsultacjach aktywnie uczestniczy Grupa LOTOS, kompleksowo odnosi się zarówno do kwestii elektromobilności, jak też rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych. LOTOS, wychodząc naprzeciw tym założeniom, planuje – oprócz punktów ładowania samochodów elektrycznych – sprzedaż na swoich stacjach także takich paliw jak, m.in. CNG, LNG, a w przyszłości również wodoru.
W ten sposób sieć stacji paliw LOTOS w przyszłości przekształci się w nowoczesną sieć stacji tankowania energii. Perspektywy rozwoju rynku pojazdów elektrycznych z punku widzenia LOTOSU to przede wszystkim synergie z innymi podmiotami branżowymi działającymi w Polsce, dla których transport i rynek szeroko rozumianej energii to podstawowy biznes.