Wyzwania dla transportu i szanse dla polskiej kolei związane z wdrażaniem europejskiego Zielonego Ładu były przedmiotem dyskusji podczas czwartkowej konferencji zorganizowanej przez spółki z Grupy PKP. W wydarzeniu wziął udział wiceminister aktywów państwowych Maciej Małecki.
Europejski Zielony Ład to inicjatywa, która za główne cele dla sektora transportowego przyjmuje znaczne ograniczenie emisji gazów cieplarnianych i zrównoważonego rozwoju. Rozwój kolei jako najbardziej ekologicznego środka transportu zbiorowego idealnie wpisuje się w jej założenia.
Zdaniem wiceministra Macieja Małeckiego już dziś możemy mówić o dużym skoku jakościowym i ekologicznym na polskiej kolei, dzięki uruchomieniu historycznie największego programu modernizacyjnego „Kolej wielkich inwestycji”. Środki, które trafiają z tego programu do polskiej kolei sprawiają, że staje się ona środkiem transportu pierwszego wyboru dla wielu podróżnych.
– Polska kolej na drodze do zielonego ładu, do niskoemisyjności jedzie po głównym torze i w latach 2021-2030 zdecydowanie przyspieszy do osiągnięcia tego celu – podkreślił wiceminister Maciej Małecki. – W latach 2021-2030 polska kolej bardzo przyspiesza na drodze do tego celu – dodał.
Według wiceministra Macieja Małeckiego wdrażanie inicjatywy europejskiego Zielonego Ładu w pewien sposób wymusza modernizację polskiej kolej w kierunku ekologicznym. – Myślę, że i bez tego, polska kolej zakochała się w ekologii, między innymi poprzez wymianę i modernizację taboru, stawianie na lokomotywy hybrydowe, czy wykorzystywanie każdej okazji do ekologii, przy modernizacji dworców kolejowych. To pokazuje, że ekologia i ochrona środowiska są oczkiem w głowie polskiej kolei – podsumował wiceminister.
***
Kolej jest najbardziej ekologicznym środkiem transportu zbiorowego.
– trzy razy mniejsza emisja CO2 niż transport drogowy
– osiem razy mniejsza emisja CO2 niż lotniczy
Od grudnia 2017 roku PKP Intercity realizuje największy program inwestycyjny w historii spółki „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji”. Do 2030 roku Spółka zainwestuje w nowoczesny tabor 19 mld zł. 19 mld zł w tabor w latach 2021-2030 to realizacja planów rozwoju sektora kolejowego w całej Europie nakreślonych przez Komisję Europejską do 2050 r. Celem tych działań jest ograniczenie emisji gazów cieplarnianych w transporcie o 90% do 2050 r.