Modele BMW Neue Klasse, których premierę zaplanowano na 2025 r., będą w stanie magazynować energię elektryczną i pełnić funkcję gniazdka elektrycznego. Będą wyposażone w tzw. technologię ładowania dwukierunkowego, która umożliwia zarówno przyjmowanie, jak i dostarczanie energii elektrycznej.
Za sprawą najnowszych modeli studyjnych, limuzyny BMW Vision Neue Klasse i SAV-a BMW Vision Neue Klasse X, koncern BMW Group pokazuje, jak będzie wyglądać następna generacja kluczowych pojazdów marki BMW. Wprowadzają one szereg innowacji technologicznych, dzięki którym firma demonstruje swoje przygotowanie na nadejście przyszłych wyzwań.
BMW – wraz ze światową premierą BMW Vision Neue Klasse X – prezentuje kolejną innowację wchodzącą do produkcji seryjnej: funkcję ładowania dwukierunkowego. Technologia ta umożliwia wykorzystanie akumulatora wysokonapięciowego pojazdu elektrycznego jako magazynu energii i późniejsze dostarczenie tymczasowo zmagazynowanej energii z powrotem do gospodarstwa domowego lub sieci energetycznej.
Dzięki temu klienci BMW mogą w jeszcze prostszy sposób aktywnie przyczyniać się do transformację energetyczną. Ponadto wspiera to produkcję i wykorzystanie energii odnawialnej w zrównoważony sposób. Po raz pierwszy klienci będą mieli do dyspozycji takie funkcje, jak „Vehicle to Home”, „Vehicle to Grid” i „Vehicle to Load”. Posunięcie to uwydatnia również konsekwentne rozszerzanie oferty BMW Group Charging.
„Stale ulepszamy naszą ofertę produktów i usług ładowania, aby zmaksymalizować korzyści dla naszych klientów. Wraz z naszym partnerem E.ON od tego lata będziemy oferować na pierwszych rynkach ładowanie zoptymalizowane pod względem kosztów. Wraz z Neue Klasse robimy kolejny krok: dwukierunkowe ładowanie. Funkcje Vehicle to Home i Vehicle to Grid będą w pełni zintegrowane z naszym kompleksowym ekosystemem ładowania – BMW Connected Home Charging. Pojazd, aplikacja My BMW, zaplecze backendowe BMW, stacja BMW DC Wallbox Professional i instalacja fotowoltaiczna, pozwolą klientom optymalnie sterować przepływem energii, dzięki czemu ładowanie w domowu będzie mogło również odbywać się w sposób niezależny od sieci. Oczywiście pozwoli to również na obniżenie kosztów ładowania poprzez dostarczanie energii elektrycznej zmagazynowanej w ich BMW z powrotem do sieci” – mówi Frank Weber, członek zarządu BMW AG odpowiedzialny za rozwój.
Vehicle to Home: energia elektryczna dla własnego gospodarstwa domowego
W pierwszym etapie rozwoju ładowania dwukierunkowego klienci będą mieli możliwość wykorzystania akumulatora wysokonapięciowego swojego pojazdu jako stacjonarnego magazynu energii. Korzystając ze stacji BMW DC Wallbox Professional będzie można tymczasowo magazynować w pojeździe neutralną pod względem emisji CO2 energię elektryczną z instalacji fotowoltaicznej, a następnie oddawać ją do swojego gospodarstwa domowego. Pozwala to na tymczasowe uniezależnienie się od zewnętrznej sieci elektrycznej i obniżenie kosztów energii.
Vehicle to Grid: zasilanie sieci elektrycznej
W drugim etapie ładowania dwukierunkowego klienci będą mogli przekazać część energii z akumulatora na zewnątrz. Energia ta może być następnie wykorzystana w określonym czasie do zasilania sieci elektrycznej. Dostęp do rynku energetycznego zapewnia partner BMW, firma E.ON. Jej dynamiczna taryfa energii elektrycznej w połączeniu z zapleczem backendowym BMW, pozwala na sterowanie procesem ładowania w celu generowania przychodów z wymiany energią. To, kiedy funkcja ta będzie dostępna na poszczególnych rynkach, zależy od przyjęcia niezbędnych przepisów regulacyjnych i warunków lokalnych.
Vehicle to Load: samochód jako powerbank
Dzięki funkcji Vehicle to Load energia zgromadzona w pojeździe może być wykorzystywana przez zewnętrzne urządzenia elektryczne. Dzięki temu pojazdy Neue Klasse mogą w praktyce służyć jako mobilne powerbanki, np. do ładowania roweru elektrycznego lub zasilania urządzeń elektrycznych podczas biwakowania.
Niezależnie od tego, która funkcja ładowania dwukierunkowego jest używana, potrzeby związane z mobilnością klientów są oczywiście zawsze na pierwszym miejscu. Gwarantuje to intuicyjna i prosta obsługa w aplikacji My BMW, za pomocą której można sterować całym ekosystemem BMW Connected Home Charging.
Aktywne przyspieszanie transformacji energetycznej
Ładowanie dwukierunkowe nie tylko zapewnia większe bezpieczeństwo w zakresie zasilania, ale sprawia także, że pojazdy elektryczne mogą przyczynić się do znacznego zwiększenia udziału zużycia energii elektrycznej pochodzącej ze źródeł odnawialnych. Wykorzystanie pojemności akumulatorów wysokonapięciowych umożliwia lepszą koordynację podaży i popytu w zakresie ekologicznej energii elektrycznej. Na przykład systemy magazynowania energii w pojazdach elektrycznych mogą absorbować szczytowe wartości wytwarzania energii z elektrowni wiatrowych i słonecznych oraz dostarczać ją w okresach obniżonego wytwarzania (noc, przerwy w dostawach). Może to ograniczyć w tych przedziałach czasowych zwiększanie produkcji energii w elektrowniach na paliwa kopalne i ich emisji. Dzięki temu mobilność elektryczna staje się integralną częścią transformacji energetycznej bardziej niż kiedykolwiek wcześniej. Za sprawą ładowania dwukierunkowego możliwe jest zmniejszenie emisji CO2 zarówno w sektorze mobilności, jak i ogólnego wytwarzania energii.