
Partnerzy rozpoczęli realizację projektu na początku bieżącego roku, a czas jego trwania określono na 18 miesięcy. Planowane działania zostaną podzielone na trzy fazy.
W pierwszej z nich, 20 ochotników otrzyma 14 egzemplarzy całkowicie elektrycznego modelu ZOE oraz 6 sztuk Kangoo Z.E. Samochody będą korzystać z 40 punktów ładowania umieszczonych na wyspie przez Renault oraz EEM.
W fazie drugiej, która rozpocznie się do końca 2018 r., pojazdy posłużą jako mobilne magazyny energii, dzięki technologii V2G. EV będą w stanie oddawać energię elektryczną z powrotem do sieci w czasie największego zapotrzebowania np. w godzinach szczytu.
Jak powiedział Eric Feunteun, dyrektor Renault ds. programu pojazdów elektrycznych:
„Jesteśmy zachwyceni z powodu rozpoczęcia współpracy z EEM i regionalnym rządem Madery, dzięki której stworzymy ten bezprecedensowy inteligentny ekosystem elektryczny, który pokazuje, w jakim stopniu rewolucja elektryczna zmienia nasze codzienne życie, poza samym sektorem transportu. Naszym celem jest zbudowanie modelu, który można przenieść na inne wyspy, ekologiczne dzielnice i miasta, jednocześnie konsekwentnie dążąc do wprowadzenia na szeroką skalę rozwiązań w zakresie elektromobilności, które są dostępne dla wszystkich”.
Oprócz EEM i Renault, w projekcie realizowanym na Porto Santo uczestniczą takie podmioty jak ABB, Bouygues Energies et Services oraz The Mobility House.
Porto Santo nie jest dużą wyspą – zamieszkuje ją ok. 5 000 osób, a jej powierzchnia wynosi 42,5 km2 – jednak realizacja projektu umożliwi wykorzystanie testowanych rozwiązań na większą skalę w przyszłości.