Log In

Prototypowa Toyota Hilux zasilana wodorowymi ogniwami paliwowymi zaprezentowana

Toyota Hilux, pick-up słynący z legendarnej niezawodności i wytrzymałości, otrzymał bezemisyjny napęd elektryczny na ogniwa paliwowe. Prototypowy egzemplarz wykorzystuje sprawdzoną technologię z Toyoty Mirai i może pokonać na jednym tankowaniu wodoru ponad 600 km.

Prezentacja przełomowego pick-upa odbyła się w zakładach Toyota Manufacturing UK (TMUK) w Derby, gdzie model został opracowany. Wodorowy Hilux wpisuje się w strategię Toyoty, by w procesie odchodzenia od paliw kopalnych w motoryzacji korzystać z różnych technologii napędów. Koncern, by sprostać oczekiwaniom klientów na całym świecie, już teraz ma w swojej ofercie samochody hybrydowe, hybrydy plug-in, auta elektryczne oraz samochody zasilane wodorowymi ogniwami paliwowymi.Prototypowa Toyota Hilux zasilana wodorowymi ogniwami paliwowymi zaprezentowana

Copyright Rod Kirkpatrick Photography

Ponad 600 km zasięgu wodorowego Hiluxa

Hilux jest globalna ikoną samochodów użytkowych. To pick-up o legendarnej niezawodności, trwałości i wytrzymałości. Kluczowym założeniem projektu było zachowanie tych cech Hiluxa i zaadaptowanie sprawdzonego napędu elektrycznego na ogniwa paliwowe, który od blisko dekady jest komercyjnie wykorzystywany przez Toyotę w modelu Mirai.

Copyright Rod Kirkpatrick Photography

Do stworzenia napędu prototypowego Hiluxa wykorzystano komponenty z Toyoty Mirai drugiej generacji. Wodór przechowywany jest pod wysokim ciśnieniem w trzech zbiornikach. Auto jest w stanie pokonać ponad 600 km na jednym tankowaniu. To zdecydowanie więcej niż byłoby możliwe z wykorzystaniem elektrycznego napędu z akumulatorem trakcyjnym. W wodorowym Hiluxie bateria, która magazynuje energię wytwarzaną przez ogniwa paliwowe, umieszczona jest z tyłu, by nie zmniejszać przestrzeni w kabinie.

Ponad rok prac nad wodorowym Hiluxem

Prace nad stworzeniem Toyoty Hilux z napędem elektrycznym na ogniwa paliwowe rozpoczęły się na początku 2022 roku. W projekcie realizowanym przez TMUK przy eksperckim wsparciu zespołu badawczo-rozwojowego Toyota Motor Europe biorą udział też brytyjskie organizacje Ricardo, European Thermodynamics (ETL), D2H i Thatcham Research, skupiające inżynierów i specjalistów zajmujących się innowacjami w różnych dziedzinach technologii, ochrony środowiska i bezpieczeństwa transportu. Na opracowanie wodorowego Hiluxa TMUK otrzymała grant od Advanced Propulsion Centre (APC), organizacji ufundowanej przez brytyjską branżę motoryzacyjną i budżet państwa zajmującej się finansowaniem projektów badawczo-rozwojowych nad nisko- i bezemisyjnymi technologiami napędowymi.

Copyright Rod Kirkpatrick Photography

5 czerwca, po niespełna roku prac projektowych, rozpoczęto budowę pierwszego egzemplarza prototypowego pick-upa. W fabryce TMUK przygotowano wydzieloną strefę, a auto powstaje zgodnie z założeniami koncepcji Toyota Production System. Pierwszy prototypowy Hilux był budowany trzy tygodnie, a do końca roku ma zostać wyprodukowanych 10 aut. Samochody przejdą rygorystyczne testy bezpieczeństwa oraz niezawodności wymagane przed wprowadzeniem do produkcji, które może nastąpić w drugiej połowie tej dekady.

Tagged under

Warsaw

Banner 468 x 60 px