Log In

80 lat temu w Paryżu: debiut ŠKODY POPULAR Sport Monte Carlo

Jeden z najważniejszych modeli w bogatej historii czeskiej marki
właśnie obchodzi 80. rocznicę swojej światowej premiery: 1
października 1936 roku na 20. Międzynarodowych Targach Samochodowych w
Paryżu została zaprezentowana ŠKODA POPULAR Sport Monte Carlo. Przez
kolejne trzy lata czeska marka wyprodukowała limitowaną edycję
sportowych roadsterów, kabrioletów i coupé, które po dziś dzień
uważane są za jedne z najpiękniejszych aut, które kiedykolwiek
opuściły bramy fabryki w Mladej Boleslavi.

„Wyjątkowe modele ŠKODY z serii POPULAR Monte Carlo są
nierozerwalnie powiązane z bogatą historią sukcesów marki w
motorsporcie, sięgającą roku 1901” – mówi Andrea Frydlová,
Dyrektor Muzeum ŠKODY. „Model limitowanej serii był rozwinięciem
wyjątkowego, powstałego tylko w jednym egzemplarzu prototypu,
zbudowanego na Rajd Monte Carlo w 1936 roku. Można więc powiedzieć,
że już 80 lat temu Klienci ŠKODY korzystali bezpośrednio z
doświadczenia zdobytego w światowej czołówce motorsportu”.

W styczniu 1936 ŠKODA osiągnęła niesamowity sukces: właściwie
nikomu nieznany zespół Zdeněk Pohl/Jaroslav Hausman jadący
zmodyfikowaną ŠKODĄ POPULAR Roadster wywalczył w Rajdzie Monte Carlo
sensacyjne drugie miejsce w klasie do 1500 cm3.

Czeski producent uczcił to osiągnięcie wprowadzając na rynek
limitowaną edycję sportowego modelu o wyróżniającej się
stylistyce: tak powstała ŠKODA POPULAR Sport Monte Carlo. Dokładnie
80 lat temu ten wyjątkowy model świętował swoją światową
premierę na Międzynarodowych Targach Samochodowych w Paryżu.

Tak jak sensacyjny model rajdowy, przeznaczony na ulicę odpowiednik
także posiadał mocniejszy, pochodzący z modelu RAPID czterocylindrowy
silnik o pojemności 1,4 litra o mocy 31 KM. Trzybiegowa skrzynia
biegów została przeniesiona na tylną oś w jeden moduł z
dyferencjałem, tworząc układ typu transaxle. Zastosowane rozwiązania
pozwoliły osiągnąć prędkość maksymalną 110 km/h, więc
specyfikację wersji Monte Carlo uzupełniły wydajne hamulce
hydrauliczne. W 1936 roku POPULAR Monte Carlo został wyceniony na 28
500 czeskich koron, podczas gdy standardowy POPULAR Roadster z silnikiem
1.0 o mocy 22 KM kosztował 18 700 koron.
Pierwsze dwa egzemplarze nowego, specjalnego modelu zostały
zbudowane w lipcu 1936 roku, ostatni – coupé pokryte ciemnoszarym
lakierem metalicznym – został dostarczony 13 stycznia 1939 roku.

Przez ten czas wyprodukowano 70 egzemplarzy, wśród których były 24
roadstery w lżejszej wersji z prostszym wyposażeniem, 17 roadsterów w
bogatszej specyfikacji z szybami zsuwanymi na korbkę, 23 coupé, dwa
kabriolety i dwa podwozia do indywidualnej zabudowy. Modele były
oferowane z szeroką paletą wersji napędowych oraz dwoma wariantami
zawieszenia.

Z całej serii na szczególną uwagę zasługują dwa roadstery. Były
to wyjątkowo luksusowe egzemplarze, które rząd Czechosłowacji
wysłał w 1938 roku do władcy Jugosławii – czternastoletniego
wówczas Króla Petara II Karađorđevića. Najbardziej wymagający z
Klientów mogli wybrać wersję z dwuosobowym nadwoziem typu coupé,
które kosztowało 35 000 koron czeskich. Eleganckie nadwozie mierzyło
4,2 metra długości, 1,5 metra szerokości i 1,37 metra wysokości.
Cały samochód ważył 960 kg.

W październiku 1937 na rynku pojawiła się zmodernizowana wersja,
charakteryzująca się zmodyfikowanym zawieszeniem, polepszonymi
osiągami i wydłużonym rozstawem osi. Kompaktowa karoseria
wykorzystywała wiele aerodynamicznych rozwiązań, które odpowiadały
najnowszym trendom w projektowaniu. Opływowe pokrywy świateł były
częściowo zatopione w błotnikach. Wśród znanych właścicieli
modelu pojawił się także popularny aktor praskiego Teatru na
Vinohradach, Otomar Korbelář.

Do dziś przetrwał około tuzin egzemplarzy z tej wyjątkowej serii
i są one jednymi z najbardziej poszukiwanych klasycznych modeli ŠKODY.
W 1968 roku nowopowstałe Muzeum ŠKODY zakupiło czarne coupé z roku
1937 i odrestaurowało je na przełomie wieków.

Dziś egzemplarz ten jest jednym z najcenniejszych okazów
motoryzacyjnej historii Mladej Boleslavi i jest często prezentowany na
wielu wydarzeniach. Obecnie w warsztatach Muzeum ŠKODY jest
odrestaurowywany kolejny egzemplarz z tej limitowanej edycji.

Warsaw

Banner 468 x 60 px