Log In

NCBR przetestuje autonomiczne pojazdy transportu publicznego w Jaworznie

Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, Miasto Jaworzno oraz Ministerstwo Infrastruktury podpisały list intencyjny o współpracy, w ramach którego na Śląsku powstanie specjalna strefa do testów jazdy prototypów autonomicznych pojazdów transportu publicznego. Innowacyjne autobusy zostaną opracowane w ramach programu NCBR „Bezemisyjny Transport Publiczny”. To kolejny krok w realizacji programu, który jest obecnie na etapie weryfikacji wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu.
Podpisane porozumienie dotyczy stworzenia w Jaworznie obszaru do przeprowadzania testów pojazdów autonomicznych, które mają powstać w ramach programu „Bezemisyjny Transport Publiczny” prowadzonego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju – agencję wykonawczą Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Program realizowany jest w oparciu o unikatową formułę partnerstwa innowacyjnego, a jego celem jest stworzenie pojazdu transportu publicznego, który będzie nie tylko pojazdem zeroemisyjnym, ale także modułowym i częściowo samosterownym. Uruchomione postępowanie jest największym w Europie przetargiem ogłoszonym w nowym trybie partnerstwa innowacyjnego na opracowanie i sprzedaż pojazdów transportu publicznego. Inicjatywa ta wpisuje się w rządową Strategię na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, a szczegółowo w Plan Rozwoju Elektromobilności w Polsce.
Udział w dzisiejszym przedsięwzięciu jest elementem horyzontalnego zaangażowania ministra infrastruktury w działania związane z wdrażaniem rozwiązań dotyczących automatyzacji transportu drogowego. Trwa właśnie rewolucja technologiczna – dążenie do zautomatyzowania przewozów, do cyfryzacji modeli zarządzania i całkowitej zmiany modelu podróży. Coraz częściej przeprowadza się testy gotowych rozwiązań umożliwiających kierowanie pojazdami przy ograniczonym udziale człowieka – stoimy w przededniu wdrożenia rozwiązań pozwalających urządzeniom pokładowym na przejmowanie kontroli nad ruchem pojazdu na drodze. Ministerstwo Infrastruktury konsekwentnie stoi na stanowisku, że ze względu na konieczność zwiększania bezpieczeństwa użytkowników dróg, jak i bezpieczeństwa transportu, a także coraz ważniejszego bezpieczeństwa danych przekazywanych na masową skalę, konieczne jest, aby do użytku dopuszczać tylko dobrze zweryfikowane technologie – stąd nasze poparcie dla stworzenia w Polsce obszaru testowego, gdzie w różnych warunkach możliwe będzie testowanie nowych rozwiązań – mówi wiceminister infrastruktury Marek Chodkiewicz.
Jazda autonomiczna prototypów autobusów testowana będzie na terenie zajezdni Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Jaworznie oraz na specjalnie przygotowanym obszarze testowym. Zamówione pojazdy muszą cechować się autonomicznością na poziomie co najmniej 3 w klasyfikacji SAE International, co oznacza, warunkową jazdę autonomiczną pod nadzorem człowieka. W praktyce pojazdy będą w stanie same poruszać się co najmniej po terenie zajezdni. W szczególności powinny same podjechać na stanowisko ładowania oraz po naładowaniu zaparkować na wskazanym miejscu. Według harmonogramu programu testy prototypów pojazdów bezemisyjnych transportu publicznego odbędą się już pod koniec przyszłego roku.
Wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu na opracowanie i dostawę innowacyjnych autobusów zeroemisyjnych złożyło 9 wykonawców. Po podpisaniu umów w ramach partnerstwa innowacyjnego, prace B+R realizowane będą w trzech etapach. Po drugim etapie, do którego zostanie dopuszczonych maksymalnie 7 wykonawców gotowe będą prototypy pojazdów. Chcemy, aby testy prototypów odbyły się w Jaworznie pod koniec przyszłego roku – mówi zastępca dyrektora NCBR prof. Aleksander Nawrat. – Natomiast po stronie odbiorców innowacyjnych autobusów znajduje się 26 jednostek samorządu terytorialnego, w tym Jaworzno, oraz Górnośląska-Zagłębiowska Metropolia zrzeszająca 41 gmin. Zakładamy, że do końca 2023 roku po polskich drogach będzie jeździć ponad 1000 bezemisyjnych pojazdów transportu publicznego opracowanych w ramach naszego programu – dodaje.
Jaworzno jest jednym z liderów elektromobilności w Polsce. Ok 40 proc. floty lokalnego przewoźnika komunikacji miejskiej to dziś pojazdy elektryczne, a władze miasta dążą do tego, aby udział takich autobusów wzrósł do 80 proc. Miasto chce być także pionierem w zakresie transportu autonomicznego – w tym roku na jego terenie przeprowadzony został pilotaż skanowania wybranych ulic i obszarów, który miałby być podstawą do poruszania się pojazdów autonomicznych.
Jesteśmy miastem otwartym na innowacje. Lubię zmiany i dobieram do pracy ludzi nastawionych na nieustanny rozwój. Wolimy być pionierami wielu przedsięwzięć, zamiast brać przykład z wyłącznie sprawdzonych i utrwalonych rozwiązań. Czasem trzeba i warto zaryzykować, tak było choćby z elektrycznymi autobusami w komunikacji miejskiej – mówi prezydent Jaworzna Paweł Silbert. – Przypomnę także, że to w Jaworznie miały premierę bilety w systemie OPS, które nie obciążają pasażera osobnymi nośnikami czy jakimikolwiek drukowanymi potwierdzeniami. To, co dla innych może być transportową przyszłością, my już przekuliśmy w codzienny standard. I dlatego wierzę, że tak samo będziemy miastem, w którym rozpocznie się historia polskich pojazdów autonomicznych. Mamy wyjątkową infrastrukturę, wielu wizjonerów i zapał, by aktywnie współtworzyć technologiczną przyszłość w kraju.
Konsekwentne działania podejmowane przez władze Jaworzna związane z rozwojem miasta, odzwierciedlają  globalne trendy w transporcie drogowym. Dzięki współpracy samorządu, świata nauki i biznesu oraz wsparciu strony rządowej, pierwsze inteligentne miasto przyjazne pojazdom samosterującym w Polsce staje się dzisiaj faktem – dodaje prof. Marcin Ślęzak, dyrektor Instytutu Transportu Samochodowego w Warszawie – instytucji zaangażowanej w przeprowadzenie w Jaworzanie testowego mapowania miasta.
Program „Bezemisyjny transport publiczny” NCBR jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach poddziałania 4.1.3. Innowacyjne metody zarządzania badaniami Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014-2020. Całkowity budżet, jaki NCBR przekaże na prace badawczo-rozwojowe to 100 mln zł na prace B+R dot. projektowania innowacyjnych pojazdów oraz 60 mln zł na prace B+R dotyczące infrastruktury ładowania.
Dodatkowo w grudniu ubiegłego roku Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBR) i Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) podpisały porozumienie dotyczące sfinansowania zakupu pojazdów opracowanych w ramach programu.
Tagged under

Warsaw

Banner 468 x 60 px