Log In

Elektromobilność. KE zatwierdziła 3 mld euro dla przemysłu bateryjnego

Komisja Europejska poinformowała o zgodzie na przekazanie pomocy publicznej dla firm zajmujących się produkcją akumulatorów aut na prąd. Będzie to pomoc w wysokości niemal 3 mld dla firm działających na wszystkich etapach produkcji i wykorzystaniu baterii. W projekcie ma wziąć udział w sumie 42 uczestników bezpośrednich i 150 firm współpracujących.

Środki zostały zatwierdzone przez Komisję Europejską w ramach projektu w zakresie badań naukowych i innowacji w całym łańcuchu wartości baterii – od ekstrakcji surowców, przez produkcję, aż po recykling. Projekt nosi tytuł „Innowacje w europejskim sektorze baterii” i został przygotowany przez 12 państw, w tym przez Polskę. Jest on kontynuacją projektu zatwierdzonego w grudniu 2019 r., przy którym pomoc publiczna miała wartość 3,2 mld euro. 

Docelowo finansowanie publiczne ma odblokować dodatkowe 9 mld euro inwestycji sektora prywatnego, tj. kwotę ponad trzykrotnie wyższą niż wyniesie pomoc państwa. Komisja Europejska oczekuje ponadto, że może ono potencjalnie stworzyć 18 tys. nowych miejsc pracy

W obecnym projekcie Polskę reprezentuje firma SGL Carbon, środki otrzyma na swoją działalność na terenie Polski i Niemiec. Wśród beneficjentów projektu znalazły się też: BMW, FCA, FIAMM, Northvolt, Rimac Automobili, Valmet Automotive i Tesla. 

Według komunikatu KE w ramach projektu przewidziano około 300 partnerstw między podmiotami przemysłowymi i naukowymi. Cały projekt powinien zakończyć się do 2028 roku.W projekcie udział weźmie w sumie 42 uczestników bezpośrednich, w tym małe i średnie przedsiębiorstwa (MŚP) i start-upy, prowadzące działalność w więcej niż jednym państwie członkowskim, ale przewidziano także współpracę z ponad 150 partnerami zewnętrznymi, takimi jak uczelnie wyższe, organizacje badawcze i MŚP w całej Europie.

– Dzięki skoncentrowaniu się na bateriach następnej generacji ten istotny ogólnoeuropejski projekt pomoże zrewolucjonizować rynek baterii. Zwiększy również naszą strategiczną autonomię w sektorze o zasadniczym znaczeniu dla zielonej transformacji i długoterminowej odporności Europy – poinformował, cytowany w komunikacie KE, wiceprzewodniczący KE odpowiedzialny za europejski sojusz na rzecz baterii Maroš Šefčovič. 

Jak dodał Šefčovič, zwiększenie produkcji akumulatorów do pojazdów elektrycznych odgrywa kluczową rolę w osiągnięciu celu Europejskiego Zielonego Ładu, jakim jest zmniejszenie emisji z transportu o 90 proc. do 2050 r. UE powinna produkować wystarczającą ilość baterii, aby zasilić co najmniej sześć milionów samochodów elektrycznych każdego roku do 2025 r.

źródło: CIRE

Tagged under

Warsaw

Banner 468 x 60 px