Log In

Przełomowa technologia 15-sekundowego ładowania dla transportu publicznego w Genewie

Rewolucyjna technologia nie wymaga napowietrznych linii i oferuje cichy, bezemisyjny transport zbiorowy jako ekonomicznie uzasadnioną alternatywę dla autobusów z silnikiem diesla. Jest to modelowe rozwiązanie dla transportu miejskiego w przyszłości.

ABB otrzymała zamówienia o łącznej wartości ponad 16 mln USD od genewskiego przedsiębiorstwa transportu miejskiego Transports Publics Genevois (TPG), oraz od szwajcarskiego producenta autobusów HESS, na dostarczenie technologii szybkiego ładowania oraz pokładowego wyposażenia elektrycznego dla 12 w pełni elektrycznych autobusów (e-autobusów) TOSA (Trolleybus Optimisation Systčme Alimentation). Autobusy będą obsługiwać linię 23, łączącą genewskie lotnisko z przedmieściami Genewy. Dzięki e-autobusom emisja dwutlenku węgla może zmniejszyć się aż o 1000 ton rocznie w porównaniu do dotychczas eksploatowanych autobusów z silnikami wysokoprężnymi.

ABB dostarczy i uruchomi 13 stacji błyskawicznego ładowania wzdłuż trasy autobusu miejskiego, jak również trzy stacje na pętlach autobusowych i cztery w zajezdniach. Będzie to najszybsza na świecie technologia podłączania pojazdu do instalacji błyskawicznego ładowania – podłączenie autobusu do punktu ładowania zajmie niecałą 1 sekundę. Następnie akumulatory będą mogły zostać naładowane w ciągu 15 sekund za pomocą 600-kilowatowego ładunku energii elektrycznej na przystanku. Kolejne, 4-5-minutowe ładowanie na pętli autobusowej umożliwi pełne doładowanie akumulatorów. Innowacyjna technologia została opracowana przez inżynierów ABB w Szwajcarii.

TOSA+2

– Jesteśmy dumni z tej przełomowej technologii, która służy Genewie w zapewnieniu cichego i bezemisyjnego transportu zbiorowego. Jest to modelowe rozwiązanie dla transportu miejskiego przyszłości, zgodne z naszą wizją zrównoważonej mobilności – powiedział Claudio Facchin, prezydent Dywizji Produktów i Systemów Energetyki ABB. – W ramach naszej strategii Next Level tworzymy rozwiązania skoncentrowane na kliencie oraz technologie pomagające zmniejszyć negatywne oddziaływanie na środowisko.

Decyzja o uruchomieniu autobusów TOSA na linii 23 została podjęta po pomyślnym przeprowadzeniu pilotażowej eksploatacji pierwszego e-autobusu na trasie z lotniska w Genewie do centrum wystawienniczego Palexpo. Trasa autobusowa linii 23 zostanie nieco zmodyfikowana w celu stworzenia szybkiego połączenia z Praille-Acacias-Vernet, budowaną nową podmiejską dzielnicą, w której ma znaleźć się 11 tys. mieszkań oraz powierzchnie biurowe dla ok. 11 tys. pracowników. Po pełnym uruchomieniu tej linii w 2018 roku, autobusy przegubowe o dużej pojemności będą odjeżdżać z obu pętli co 10 minut w godzinach szczytu. Obecnie linia obsługuje ponad 10 tys. pasażerów dziennie.

W ramach odrębnego zamówienia dla HESS, ABB dostarczy 12 elastycznych układów napędowych dla autobusów wraz ze zintegrowanymi urządzeniami trakcyjnymi i przekształtnikami pomocniczymi, jednostkami akumulatorowymi zamontowanymi na dachu, systemem ETS (energy transfer system) oraz silnikami trakcyjnymi. Oba zamówienia obejmują także 5-letnią usługę serwisową, mającą zapewnić niezawodność, efektywność i bezpieczeństwo eksploatacji.

– Wdrożenie systemu TOSA na linii 23 jest efektem współpracy partnerów z sektora publicznego i prywatnego, którzy zainwestowali w realizację tej wizji. Ten innowacyjny projekt toruje drogę ku przyszłej mobilności, stanowiąc zrównoważone i przyjazne dla środowiska rozwiązanie w dziedzinie transportu zbiorowego dla dobra naszej społeczności – powiedział Luc Barthassat, dyrektor Departamentu Transportu i Środowiska kantonu genewskiego.

TOSA_INFOGRAPHIC_PL2

Tagged under

Warsaw

Banner 468 x 60 px