
Jak zaznacza Izba w wystąpieniu pokontrolnym, w wyniku realizacji inwestycji został zrealizowany między innymi cel polegający na wzmocnieniu bezpieczeństwa energetycznego Krajowego Systemu Energetycznego oraz poprawie jakości i niezawodności zasilania w centralnych i północno-wschodnich obszarach Polski. Jednocześnie NIK przyznaje, że stosunkowo krótki okres funkcjonowania połączenia jest niewystarczający do wiarygodnego wnioskowania na temat wpływu inwestycji na krajowy rynek energii.
NIK ocenił, że Ministerstwo Gospodarki, a później Ministerstwo Energii prawidłowo realizowało funkcję Instytucji Pośredniczącej, w szczególności rozliczając dofinansowanie z funduszy europejskich w oparciu o posiadane dokumenty oraz dokonując oceny wykonania zadań inwestycyjnych.
Jednocześnie w wystąpieniu pokontrolnym NIK wskazał, że rozbudowa połączeń międzysystemowych zwiększa bezpieczeństwo dostaw energii odbiorcom, a możliwość importu tańszej energii może pozytywnie wpływać na cenę zakupu energii przez końcowego odbiorcę energii elektrycznej. Dlatego też w ocenie Izby, przy podejmowaniu dalszych decyzji odnośnie realizacji drugiego etapu analizowanego projektu, Minister powinien rozważyć możliwie szeroki zakres okoliczności, uwzględniający pogodzenie racji wszystkich zainteresowanych stron.