Log In

Nissan Micra: mały samochód „skrojony na miarę”

  • Nissan pobrał miary od swoich pracowników, aby skompletować 200-osobową grupę testującą, maksymalnie zróżnicowaną pod względem wzrostu i sylwetki
  • Proste, ale innowacyjne podejście do ergonomicznego projektowania zaowocowało uzyskaniem największej w tej klasie przestrzeni z przodu
  • Zaawansowana technologia w połączeniu z ergonomicznymi rozwiązaniami poprawia poziom bezpieczeństwa

Europejczycy są coraz wyżsi. Według oficjalnych badań do najwyższych ludzi na świecie zaliczają się mieszkańcy Holandii i Skandynawowie*, a przeciętny Holender ma dziś 182,5 cm wzrostu. Jednak nie każdy może patrzeć na innych aż tak bardzo z góry — przeciętna Greczynka mierzy tylko 160 cm.

Takie zróżnicowanie okazało się fascynującym wyzwaniem dla inżynierów Nissana projektujących nowy model Micra. Nie tylko musieli stworzyć wnętrze pojazdu, które zapewniałoby znakomity komfort kierowcy i pasażerom niezależnie od wzrostu, ale także zmieścić je w gabarytach małego samochodu z nadwoziem o długości tylko 3999 mm.

Zespół Europejskiego Centrum Technicznego Nissana (NTCE) w Cranfield w Wielkiej Brytanii znakomicie wywiązał się z tego zadania. Nowa Micra może poszczycić się największą ilością miejsca z przodu w swojej klasie, między innymi dzięki innowacyjnemu podejściu polegającemu na… skrojeniu samochodu na miarę jego użytkowników.

Lee Griggs, starszy inżynier ds. ergonomii w NTCE, wyjaśnił: „Sama idea jest bardzo prosta. Wybraliśmy pracowników NTCE o różnej posturze, a następnie dokładnie zmierzyliśmy każdego z nich, od wzrostu, poprzez wysokość linii wzroku w pozycji siedzącej, aż po długość ramion i nóg”.

Dzięki temu zawsze mieliśmy w pogotowiu co najmniej 200 osób, które mogliśmy poprosić o szybkie zweryfikowanie naszych najnowszych pomysłów lub wprowadzanych zmian. Oczywiście opieraliśmy się także na wewnętrznych normach, ale informacje zwrotne od prawdziwych ludzi były niezwykle istotne”. — dodał Griggs.

Rozpiętość wzrostu pracowników, którzy pomagali przy projektowaniu przestronnego wnętrza Nissana Micra wynosiła od 152 do ponad 200 centymetrów.

Micra ma największy w swojej klasie zakres wzdłużnej regulacji fotela oraz regulacji kierownicy w pionie i poziomie, więc każdy kierowca będzie się w niej czuł komfortowo” — kontynuował Griggs.

Już na wczesnym etapie projektowania najwyższy komfort w klasie oraz możliwość regulacji pod kątem wysokich i niskich kierowców wskazano jako główne czynniki gwarantujące, że kabina Micry będzie atrakcyjna dla klientów przesiadających się z większych modeli.

Takie osoby oczekują również znakomitego wzornictwa i dobrych gatunkowo materiałów wykończeniowych. Dlatego zespół pod kierownictwem Griggsa starannie analizował różne profile sylwetki i długości kończyn, natomiast projektanci Nissana pracowali nad stworzeniem atrakcyjnego, nowoczesnego wnętrza.

Tak powstała niezwykła deska rozdzielcza w kształcie „szybującego skrzydła”, z wbudowanym ekranem dotykowym systemu multimedialnego, który stanowi standardowe wyposażenie wszystkich wersji oprócz podstawowej. Dwukolorowe, miękkie materiały deski rozdzielczej są standardem w każdej wersji. Dostępne są również atrakcyjne opcje personalizacji kabiny.

Ergonomiczne wnętrze Nissana Micra przyczyniło się także do poprawy bezpieczeństwa. Na przykład dzięki wykorzystaniu kamer wysokiej rozdzielczości i technologii śledzenia ruchu gałek ocznych na etapie projektowania inżynierowie NTCE mogli dokładnie ocenić, na które strefy deski rozdzielczej i przyrządy kierowcy spoglądają najczęściej i jak długo na nie patrzą.

W trakcie prac nad pojazdem dane te pomogły określić finalny układ jego wnętrza. W porównaniu z rywalami z segmentu B nowy Nissan Micra oferuje najkrótszy czas odrywania wzroku od drogi.

W połączeniu z najnowszymi zaawansowanymi technologiami bezpieczeństwa sprawia to, że nowa Micra jest jednym z najbezpieczniejszych małych samochodów na rynku. Wśród dostępnych opcji są takie rozwiązania, jak system inteligentnej interwencji przy niezamierzonym opuszczeniu pasa ruchu, który subtelnie kieruje pojazd ponownie na środek pasa, oraz inteligentny system hamowania awaryjnego z funkcją wykrywania pieszych.

Warsaw

Banner 468 x 60 px