Miasto Gdańsk, wzorem innych dużych miast na świecie, jako jedno z pierwszych w Polsce, wprowadziło bezpłatne parkowanie w strefach płatnego parkowania dla właścicieli samochodów z napędem elektrycznym i typu plug-in.
Chcesz parkować za darmo? Wyrób identyfikator
Aby móc zaparkować samochód plug-in za darmo w strefach płatnego parkowania, trzeba jedynie wyrobić specjalny identyfikator w Gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni. Korzystanie z elektrycznego auta pozwoli kierowcom na oszczędności w strefie parkingowej, gdzie za pierwszą godzinę postoju trzeba zapłacić 3,00 zł, druga kosztuje 3,60 zł, trzecia – 4,30 zł i każda kolejna – 3,00 zł.
Wsparcie dla samochodów wyposażonych w ekologiczne źródła napędu, to jeden ze sposobów na czyste i bardziej przyjazne miasto – mówi Piotr Grzelak zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki komunalnej – Bezpłatne parkowanie dla pojazdów elektrycznych i hybryd plug-in to nie wszystko. Inwestujemy także w rozbudowę stacji ładowania tego typu pojazdów.
Zobacz relację wideo z testowej jazdy samochodem plug-in:
Ładowanie za darmo
W Gdańsku właściciele pojazdów mogą ładować swoje auta w specjalnie przystosowanych stacjach ładowania pojazdów, zwanych też stacjami dokującymi. Zlokalizowane są one przy siedzibie Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni (ul. Partyzantów 36), Gdańskim Ogrodzie Zoologicznym (Karwieńska 3) i nieopodal stadionu żużlowego (Zawodników 1).
Kolejne trzy stacje, we współpracy m.in. z miastem, ufundowała firma Energa (przy Urzędzie Miejskim ul. Nowe Ogrody, stacja paliw ul. Zwycięstwa 13 oraz w pobliżu Olivia Business Centre).
– Ładowanie samochodu elektrycznego jest bezpłatne. Trzeba jednak mieć specjalną kartę identyfikacyjną, którą wydają Gdański Zarząd Dróg i Zieleni oraz Energa – dodaje Piotr Grzelak. – Liczymy, że w promocję ekologicznego transportu w Gdańsku włączą się także dealerzy samochodowi. Razem możemy zdziałać więcej.
Czy są samochody plug-in?
Samochody z napędem hybrydowym plug-in to półelektryczne auta, których baterie można ładować przy użyciu prądu z sieci elektrycznej. Mogą poruszać się wyłącznie przy użyciu energii elektrycznej przez dłuższy czas, na dłuższym dystansie i na żądanie kierowcy oraz mają dodatkową zaletę, że można przejść na napęd elektryczny wtedy, gdy jest to konieczne.
– Samochody elektryczne i oparte o tę samą zasadę samochody typu plug-in, które na silniku elektrycznym pokonują ponad 50 km cały czas wymagają promowania. W najbliższym czasie porozumiemy się z innymi podmiotami, aby wspomóc Miasto Gdańsk w promocji tego ekologicznego i przyszłościowego źródła napędu. Rok 2017 jest pierwszym, w którym możemy mówić o ciągłej sprzedaży samochodów typu plug-in. Dotąd zdarzało się to raz na rok czy dwa lata – wyjaśnia Maja Lesińska, Dyrektor Handlowy Toyota Carter Gdańsk.
Klasyczna hybryda umożliwia ładowanie baterii tylko i wyłącznie podczas jazdy. Jest to realizowane na dwa sposoby: korzystając z energii kinetycznej lub z pracy silnika spalinowego. Natomiast napęd hybrydowy plug-in pozwala ładować baterię na trzeci sposób, czyli przy użyciu wtyczki podłączonej do sieci. Akumulator można regenerować używając sieci typowo domowej o napięciu 230V, co trwa kilka godzin lub przy pomocy stacji szybkiego ładowania o dużej mocy.
źródło: materiały prasowe u.m. Gdańsk