Log In

Napęd 4×4 według Toyoty. Czym różnią się klasyczne terenówki, hybrydowe SUV-y i elektryczny bZ4X?

Toyota udowadnia, że jest wiele sposobów na budowę niezawodnego napędu na cztery koła. W swojej gamie ma samochody terenowe z klasycznym, mechanicznym napędem 4×4, takie jak np. Toyota Land Cruiser, w hybrydowych SUV-ach stosuje inteligentny napęd AWD-i, a wraz z modelem bZ4X wprowadza na rynek zupełnie nowy napęd 4×4, wykorzystujący wyłącznie silniki elektryczne. Czym charakteryzują się napędy 4×4 Toyoty?

Toyota stosuje napędy 4×4 niemal od samego początku swojego istnienia. Terenowy Land Cruiser kolejnych generacji stał się jednymi ikoną off-roadu, RAV4 stworzył segment kompaktowych SUV-ów, a stosowane w motorsporcie napędy wszystkich kół przyniosły Toyocie dziesiątki zwycięstw w rajdowych mistrzostwach świata, a także mistrzowskie tytuły. Sukcesów nie brakuje także w rajdach cross-country z Rajdem Dakar na czele, a i wyścigowe prototypy startujące w WEC mają napęd wszystkich kół. Wieloletnie doświadczenie i innowacyjne rozwiązania sprawiają, że samochody Toyoty z napędem 4×4 to synonimy niezawodności, trwałości i bezpiecznego prowadzenia. Jakie są cechy napędów 4×4 stosowanych przez japońskiego producenta?

Napęd 4x4 według Toyoty. Czym różnią się klasyczne terenówki, hybrydowe SUV-y i elektryczny bZ4X?

Toyota Land Cruiser to jeden z ostatnich prawdziwych samochodów terenowych na rynku

Klasyczny napęd w legendarnych modelach

Toyota jest jednym z niewielu producentów, który oferuje samochody terenowe o klasycznej konstrukcji, czyli z podwoziem ramowym oraz stałym napędem na cztery koła. Najlepszym przykładem jest Toyota Land Cruiser, w której stały napęd 4×4 daje lepszą przyczepność na śliskiej nawierzchni oraz w terenie. Kluczowymi elementami tego układu są silnik, skrzynia biegów i reduktor. Moment obrotowy przekazywany jest na przednią i tylną oś za pomocą wałów napędowych. Rolą reduktora jest multiplikowanie momentu obrotowego przekazywanego na koła, co ułatwia jazdę w terenie.

Toyota Land Cruiser wyposażona jest także w centralny oraz tylny mechanizm różnicowy, które zapewniają najlepszą kontrolę trakcji. Centralny mechanizm różnicowy rozdziela automatycznie moment obrotowy w zakresie 50:50 do 30:70. Działa tak szybko, że dostarcza moc zanim pojawi się uślizg koła. Ma też funkcję całkowitej blokady, by zapewnić jak największą przyczepność w ekstremalnych warunkach. Z kolei tylny mechanizm różnicowy wspomaga pracę całego układu, przenosząc moment obrotowy na koło z największą przyczepnością.

Stały napęd 4×4 czyni z Toyoty Land Cruiser prawdziwą terenówkę. Eleganckie auto może bez obaw zjechać z głównego szlaku i sprawdzi się w trudnym terenie. Sprawności i niezawodności napędu 4×4 w Land Cruiserze najlepiej dowodzą coroczne sukcesy tego auta w Rajdzie Dakar w grupie T2, czyli w rywalizacji niemal seryjnych samochodów. Blisko dwa tygodnie jazdy i ponad 7 tys. km w trudnym i zmiennym terenie jest prawdziwym testem dla tego auta.

AWD-i czyli 4×4 w autach hybrydowych

Toyota nie ogranicza stosowania napędu 4×4 jedynie do samochodów terenowych. Ważne miejsce w gamie modelowej japońskiej marki mają SUV-y, które najczęściej wyposażone są w ekologiczne napędy hybrydowe. By zwiększyć możliwości tych aut oraz poprawić ich właściwości jezdne, a tym samym zwiększyć bezpieczeństwo podróżujących, Toyota stworzyła inteligentny napęd na cztery koła AWD-i. Czym różni się od klasycznego napędu 4×4? W AWD-i Toyota nie stosuje żadnego mechanicznego połączenia między osiami, wału napędowego lub skrzyni rozdzielczej z reduktorem. Napęd na tylnej osi możliwy jest dzięki elektrycznemu silnikowi, którego praca jest w sposób inteligentny sterowana przez rozbudowany komputer układu hybrydowego.

Toyota RAV4 z napędem AWD-i występuje zarówno jako klasyczna hybryda oraz jako hybryda typu plug-in

Jak to wszystko działa? Układ hybrydowy przy przedniej osi składa się z silnika benzynowego i elektrycznego oraz generatora ładującego baterię trakcyjną. Silnik napędzający tylną oś, który wraz z systemem hybrydowym tworzy AWD-i, jest zatem trzecią jednostką elektryczną w aucie. Pracą tych urządzeń zarządza sterownik PCU za pośrednictwem przekładni hybrydowej i konwertera. A to oznacza, że można stosować mocniejsze silniki elektryczne przy utrzymaniu tej samej mocy i pojemności baterii.

Układ AWD-i działa bez angażowania kierowcy. W zależności od warunków na drodze moc przekazywana jest na przednią oś lub na wszystkie koła. Hybrydy Toyoty z napędem AWD-i przez długi czas mogą poruszać się w trybie wyłącznie elektrycznym, są też w stanie osiągać dość wysokie prędkości wyłącznie na prądzie. Oznacza to, że zużycie paliwa aut z AWD-i nie odbiega znacząco od wersji z napędem wyłącznie na przód.

Toyota Yaris Cross to obecnie najmniejszy model z napędem AWD-i

Atutem napędu AWD-i w samochodach Toyoty są też jego kompaktowe wymiary. Oznacza to, że bagażniki tych aut zachowują dużą pojemność, a przy tym AWD-i można stosować w samochodach różnych segmentów. Toyota oferuje napęd AWD-i w modelach Yaris Cross, Corolla Cross, RAV4 oraz Highlander.

Przełomowy napęd 4×4 Toyoty bZ4X

Wraz z debiutem Toyoty bZ4X japoński producent wprowadza na rynek kolejną odmianę napędu 4×4. W tym wypadku mamy do czynienia z innowacyjnym rozwiązaniem, które wykorzystuje wyłącznie silniki elektryczne i, podobnie jak w przypadku napędu AWD-i, koła przedniej i tylnej osi nie są połączone wałem napędowym. Sterowanie napędem to zadanie dla komputera, który precyzyjnie dobiera moc dla każdego koła. Toyota bZ4X wykorzystuje układ e-Axle, który łączy przekładnię, silnik i inwerter w jeden zespół. Konstrukcja jest prosta, a inżynierowie skupili się na tym, by zminimalizować straty mocy. Zastosowanie modułu ESU (Electricity Supply Unit), który odpowiada za przetwarzanie mocy, pozwoliło na zaoszczędzenie przestrzeni i zmniejszenie masy.

Toyota bZ4X ma innowacyjny napęd elektryczny 4×4 z systemem XMODE

Napędy 4×4 w autach elektrycznych są dość powszechnym rozwiązaniem, ale układ Toyoty daje możliwość jazdy w prawdziwie terenowych warunkach. To zasługa systemu XMODE, który dobiera odpowiednią prędkość dla auta w zależności od warunków. Rolą kierowcy jest wytyczanie trasy. XMODE ma tryby pracy, które ułatwiają m.in. jazdę po śniegu i błocie, w głębokim śniegu i błocie (do 20 km/h) oraz w bardzo trudnych warunkach (do 10 km/h) z wykorzystaniem funkcji Grip Control. Ponadto bZ4X poradzi sobie z brodzeniem w zbiornikach wodnych do 50 cm głębokości.

Tagged under

Warsaw

Banner 468 x 60 px