Log In

Strategia Green Future – podróż Škody ku zrównoważonej przyszłości

Marka Škoda jest zaangażowana w redukcję wpływu swojej działalności na środowisko naturalne od 2012 r., w którym rozpoczęła realizować strategię „Green Future”. Podjęte działania mają na celu zmniejszenie negatywnego wpływu produkcji samochodów w trzech obszarach: Green Product, Green Factory oraz Green Retail. Firma dąży do zmniejszenia emisji CO2 oraz zużycia energii poprzez innowacyjne rozwiązania technologiczne i zastosowanie zrównoważonych materiałów. Co ważne, marka zwraca uwagę nie tylko na aspekty ekologiczne, lecz także na edukację pracowników oraz świadomość społeczną.

Elektryczna transformacja

Jednym z głównych założeń zrównoważonej strategii, które marka planuje zrealizować do 2030 roku, jest zwiększenie udziału sprzedanych pojazdów elektrycznych w Europie do ponad 70%. W tym celu firma planuje wprowadzenie 6 nowych w pełni elektrycznych modeli. Zwiększenie produkcji samochodów zeroemisyjnych i inwestycja w odnawialne źródła energii mają skutkować zmniejszeniem emisji CO2 aż o 50%. Wszystkie podjęte działania mają przyczynić się do długoterminowej redukcji emisji gazów cieplarnianych w całym cyklu życia produktu, a tym samym wspierają cel Grupy Volkswagen, jakim jest osiągnięcie do 2050 roku produkcji neutralnej pod względem emisji dwutlenku węgla.

Produkcja z dbałością o środowisko

Škoda wciąż poszukuje nowych sposobów na wykorzystanie przetworzonych materiałów. W związku z tym poddane recyklingowi butelki PET i inne tworzywa sztuczne zyskują drugie życie we wszystkich nowych modelach marki. Mają one szerokie zastosowanie – od tkanin wewnętrznych, po izolację i wykładziny podłogowe bagażnika. Przykładowo, model Scala został zaprojektowany z wykorzystaniem wielu plastikowych części pochodzących z recyklingu, co daje także zaskakujące rezultaty techniczne, takie jak: obniżenie masy pojazdu, poprawa efektywności paliwowej i zmniejszenie emisji spalin. Do produkcji nowych części samochodowych Škoda wykorzystuje również części z aut nienadających się już do użytku. Marka realizuje też inicjatywę „zero km odpadów”, koncentrującą się na wykorzystaniu surowców odnawialnych do produkcji regeneracyjnego paliwa HVO, które może zmniejszyć emisję CO2 nawet o 90%.

Ponadto, pracownicy marki współpracują wraz z ośrodkami naukowymi w celu opracowywania własnych zrównoważonych materiałów. Obejmują one tworzywa pochodzenia naturalnego, np. pulpę buraka cukrowego czy trzcinę miskanta. Producent korzysta też z naturalnych odpadów, takich jak ekstrakt z liści oliwnych wykorzystywany w procesie garbowania skóry do wnętrza pojazdu.

Wykorzystanie energii odnawialnej

W 2020 roku producent samochodów zakończył budowę trzeciego co do wielkości fotowoltaicznego systemu dachowego w Mladá Boleslav. Podobną inwestycję marka zrealizowała we współpracy z CEZ Solarni w Centrum Serwisowym i Treningowym Kosmonosy. Zamontowane na dachach pięciu budynków moduły fotowoltaiczne najnowszej generacji o mocy nominalnej 2300 kW są w stanie wyprodukować rocznie ponad 2200 MWh energii elektrycznej. Z kolei w indyjskim zakładzie Škody w Pune, jeden z największych dachowych systemów solarnych w Indiach pokrywa ok. 15% rocznego zapotrzebowania tej fabryki na energię elektryczną, jednocześnie zmniejszając emisję dwutlenku węgla o 9 tys. ton rocznie. Marka wsparła także budowę farmy wiatrowej w Finlandii, która w ciągu roku jest w stanie wyprodukować energię wystarczającą do zaopatrzenia w prąd ok. 150 tys. gospodarstw domowych.

Edukacja pracowników

Marka realizuje działania związane ze zrównoważonym rozwojem także w obszarze edukacji, np. poprzez zachęcanie swoich pracowników do udziału w wolontariacie na rzecz ochrony środowiska. Od 2007 roku w firmie działa program „Škoda Trees”, którego celem jest promowanie bioróżnorodności. W ramach akcji za każdy sprzedany w Czechach samochód pracownicy sadzą jedno drzewo. Oznacza to, że do końca 2023 roku przybędzie ponad 1 244 000 nowych sadzonek. By zwiększyć świadomość pracowników, firma organizuje także wewnętrzne wydarzenia na temat zrównoważonego rozwoju, np. GreenWeek. Podczas tegorocznej edycji eventu firma przedstawiła planowane inicjatywy i cele w zakresie ochrony środowiska oraz zrównoważonej produkcji w przemyśle motoryzacyjnym. Każdego roku, za pośrednictwem specjalnego programu, pracownicy mają również możliwość przekazania darowizny wybranym organizacjom non-profit.

Tagged under

Warsaw

Banner 468 x 60 px