Banner Top
Log In

Nissan LEAF AT-EV — Plug In Adventures odłącza się od sieci i wyrusza samochodem elektrycznym na pionierski Rajd Mongolii trasą liczącą 10 000 mil

Grupa Plug In Adventures, promująca samochody elektryczne, przygotowała specjalnie zmodyfikowany egzemplarz Nissana LEAF, który będzie pierwszym w pełni elektrycznym samochodem uczestniczącym w Rajdzie Mongolii*. Latem 2017 roku uczestnicy rajdu będą musieli pokonać trasę liczącą 10 000 mil (16 000 km) z Wielkiej Brytanii do Mongolii.

LEAF AT-EV (All Terrain Electric Vehicle — „samochód elektryczny na każdy teren”) to pojazd oparty na standardowym Nissanie LEAF Acenta 30 kWh, którego zasięg wynosi do 155 mil (250 km) na jednym ładowaniu**. Główne modyfikacje dotyczyły wyposażenia, które przyda się szczególnie na odludnych odcinkach trasy.

LEAF AT-EV został wyposażony w koła Speedline SL2 Marmora z wąskimi oponami Maxsport RB3, zapewniającymi lepsze osiągi na nieutwardzonych nawierzchniach. Dodatkowe zabezpieczenie na trudny teren stanowią spawane osłony pod wahaczami, przewody hamulcowe w ochronnym oplocie i osłona spodu komory silnika z aluminiowej blachy o grubości 6 milimetrów.

Na zmodyfikowanym bagażniku dachowym zamontowano niskonapięciową listwę świetlną Lazer Triple-R 16 LED, oświetlającą drogę przed samochodem z siłą 16 400 lumenów w czasie jazdy przez pustkowia.

W Rajdzie Mongolii nie liczy się czas, więc pojazdy użytkowników przygotowano w taki sposób, aby zapewniały komfort podróży na długiej trasie. Wnętrze Nissana LEAF AT-EV zmodyfikowano pod kątem obniżenia masy i zwiększenia przestrzeni ładunkowej. Strefa kierowcy i pasażera z przodu praktycznie nie zmieniła się, z wyjątkiem zastosowania gumowych dywaników na podłodze. Wymontowano natomiast tylne siedzenia i pasy bezpieczeństwa, redukując masę pojazdu o 32 kilogramy. Gaśnica i zestaw medyczny trafiły do bagażnika.

Modyfikacji LEAF‑a AT-EV podjęła się RML Group — czołowa brytyjska firma specjalizująca się w przygotowywaniu pojazdów wyczynowych.

Chris Ramsey, założyciel Plug In Adventures, powiedział: „Rajd Mongolii to jak dotąd największe wyzwanie postawione przed samochodem elektrycznym, ale udział w takim wydarzeniu planowaliśmy od lat. Im dalej na wschód, tym mniej stacji ładowania samochodów elektrycznych, a teren staje się coraz trudniejszy”.

Decyzja o wybraniu Nissana LEAF do takiej wyprawy była jednak oczywista. Bardzo dobrze znam samochód — nigdy mnie nie zawiódł i może korzystać z największej sieci stacji szybkiego ładowania w Europie. Nawet tam, gdzie szybkie ładowanie jest niemożliwe ze względu na brak infrastruktury, energię w akumulatorze można będzie uzupełnić przez złącze Commando 240 V. W tej podróży liczy się przede wszystkim doświadczenie, a nie dotarcie na miejsce w jak najkrótszym czasie. Nie mogę się już doczekać podróży, która będzie okazją do zapoznania ludzi z innych krajów z zaletami samochodów elektrycznych!”.

Chris planuje regularne przystanki, w trakcie których będzie promował korzystanie ze stuprocentowo elektrycznego samochodu wśród mieszkańców krajów położonych na trasie rajdu. Będzie on także korzystał z platformy What3Words (http://what3words.com/) do rejestrowania nienaniesionych na mapę stacji ładowania, aby przyszli użytkownicy samochodów elektrycznych przemierzających te okolice mogli je łatwiej odnaleźć.

Gareth Dunsmore, dyrektor działu samochodów elektrycznych w Nissan Europe, powiedział: „Odkąd wprowadziliśmy na rynek model LEAF w 2010 roku nasi klienci przejechali łącznie ponad 3 miliardy kilometrów, przyczyniając się do ograniczenia emisji CO2 o ponad 500 milionów kilogramów***. Nasza inicjatywa „Electrify the World” łączy historie ludzi, którzy wybrali „elektryczny” styl życia.

Kilkoro właścicieli Nissanów LEAF zrzeszonych w Plug In Adventures postanowiło pokazać, że samochody elektryczne mogą sprostać znacznie trudniejszym wyzwaniom niż codzienne dojazdy do pracy. Kibicujemy ich przedsięwzięciu i życzymy bezpiecznej i pełnej wrażeń podróży”.

O Plug In Adventures

Plug In Adventures została założona w 2011 roku przez Chrisa Ramseya, pasjonata przygód i samochodów elektrycznych. Celem grupy szkockich entuzjastów samochodów elektrycznych jest promowanie wśród społeczeństwa wszystkiego, co wiąże się z takimi pojazdami.

Plug In Adventures nie po raz pierwszy urządza niezwykłe wyprawy samochodami elektrycznymi. We wrześniu 2015 roku członkowie grupy w ciągu zaledwie dwóch dni przejechali 1652 mil z John O’Groats do Land’s End (dwie najbardziej oddalone od siebie miejscowości w Wielkiej Brytanii) i z powrotem, podróżując Nissanem LEAF 24 kWh i korzystając wyłącznie z publicznych i bezpłatnych stacji ładowania samochodów elektrycznych.

W kwietniu 2016 roku pokonali oni trasę North Coast 500 Nissanem LEAF 30 kWh. Trudna 516‑milowa droga wijąca się między górami Szkocji jest uznawana za „szkocki odpowiednik amerykańskiej Route 66”.

Rajd Mongolii jest kulminacją serii przygód, które Chris traktował jak trening, przygotowując się do tej najważniejszej i najtrudniejszej wyprawy samochodem elektrycznym.

Relacje z wyprawy będzie można śledzić na @Pluginadventure na Twitterze lub na www.facebook.com/pluginadventures.

O Rajdzie Mongolii

Rajd Mongolii (Mongol Rally) to licząca 10 000 mil, organizowana w celach charytatywnych wyprawa przez góry, pustynie i stepy Europy i Azji, odbywająca się każdego lata od 2004 roku. Organizatorem wydarzenia jest The Adventurists (http://www.theadventurists.com) — instytucja, która dzięki podobnym inicjatywom zebrała już 5 mln GBP na cele dobroczynne. Od każdego zespołu startującego w Rajdzie Mongolia oczekuje się zebrania co najmniej 1000 GBP na cele dobroczynne.

Zgodnie z zasadami rajdu uczestnikom wolno korzystać wyłącznie z małych samochodów z silnikami o pojemności poniżej 1 litra, gdyż stanowi to dodatkowe utrudnienie i zwiększa prawdopodobieństwo awarii, która będzie wymagała interakcji kierowców z mieszkańcami terenów na trasie imprezy. Kierowcy nie mają żadnego „zaplecza technicznego”. W razie kłopotów muszą radzić sobie sami.

W sezonie 2017 The Adventurists wsparła pomysł Chrisa zamierzającego wziąć udział w rajdzie
za kierownicą Nissana LEAF AT-EV, który będzie pierwszym samochodem elektrycznym podejmującym próbę pokonania tej trasy, a także dowodem na zaangażowanie organizacji na rzecz zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska.

Start Rajdu Mongolii 2017 zaplanowano na niedzielę, 16 lipca.

Warsaw

Banner 468 x 60 px