Log In

Wypróbuj e-mobilność na co dzień – w wirtualnej formie

Gotowi na e-mobilność? Nowa aplikacja EQ Ready pomaga kierowcom zadecydować, kiedy opłaca się im przesiąść do auta elektrycznego lub hybrydowego. Za pomocą smartfona użytkownik może rejestrować szczegóły rzeczywistych podróży, analizować swoje codzienne zachowania w zakresie transportu i zestawiać je z licznymi parametrami pojazdów elektrycznych lub hybrydowych. W ten sposób można wypróbować e-mobilność w wirtualny, a jednak realistyczny sposób. Na podstawie zwyczajów użytkownika aplikacja EQ App podpowiada również, które alternatywnie zasilane modele smarta lub Mercedesa będą dla niego najbardziej odpowiednie. Aplikacja trafia do sieci z okazji salonu samochodowego we Frankfurcie.

W rozwój nowej aplikacji w fazie pilotażowej zaangażowali się nie tylko klienci Mercedes-Benz – swoje zwyczaje w zakresie mobilności poddali ocenie również Członkowie Zarządu koncernu Daimler. „Generalnie okazuje się, że na co dzień auta elektryczne i hybrydy w trybie elektrycznym są znacznie bardziej zrównoważonymi środkami transportu niż się powszechnie uważa. Na podstawie swoich doświadczeń z naszą aplikacją nawet sceptycy przekonają się, że samochód na prąd albo hybryda jest w stanie zaspokoić ich potrzeby w zakresie mobilności” – powiedział Wilko Stark, szef ds. strategii koncernu Daimler i Mercedes-Benz Cars oraz projektu CASE.

Aplikację EQ Ready można bezpłatnie pobrać na urządzenia oparte na systemach iOS oraz Android, w języku angielskim lub niemieckim. Wstępnie przeznaczono ją na rynek niemiecki, ale planowane są już wersje dla kolejnych krajów. Jak to działa? Smartfon rejestruje podróże, które użytkownik odbywa samochodem (dowolnej marki). Na tej podstawie generuje realistyczny profil użytkowania, dostarczający znacznie większej ilości informacji niż jednorazowa jazda próbna.

Użytkownik musi jedynie zalogować się na swoje konto Mercedes me, podając identyfikator i adres e-mail, i zezwolić aplikacji na śledzenie swoich zachowań. Funkcja śledzenia rejestruje nie tylko prędkość oraz przyspieszenie, ale również postoje i dłuższe przerwy, a także parametry otoczenia, takie jak temperatura czy wysokość terenu. Dzięki temu może wyliczać zasięg i zużycie energii.

Aby zoptymalizować swoje wirtualne doświadczenie z e-jazdy, użytkownicy aplikacji mogą ręcznie wprowadzać lokalizację potencjalnych stacji ładowania, np. w domu lub w miejscu pracy. W przyszłości aplikacja wzbogaci się o funkcję uwzględniania stacji ładowania dostępnych publicznie.

Określone w ten sposób osobiste zachowania w zakresie mobilności przesyłane są przez wi-fi lub z wykorzystaniem transmisji danych na serwer Mercedes me, gdzie przechowywane są odpowiednie parametry elektrycznych i hybrydowych modeli smarta oraz Mercedesa. W przypadku hybryd ocena zwyczajów użytkownika uwzględnia wyłącznie tryb całkowicie elektryczny.

Opracowany przez Mercedes-Benz model oprogramowania dla nowej aplikacji bierze pod uwagę liczne dane pojazdów, takie jak zużycie energii, zasięg, współczynnik oporu powietrza, masa własna czy współczynnik tarcia tocznego. Parametry dotyczące efektywności samochodów zostały zaczerpnięte z testów przeprowadzonych na drogach. W rezultacie symulacje w znacznym stopniu odpowiadają realnym wartościom. Wśród uwzględnionych modeli są m.in.: smarty electric drive (średnie zużycie energii: 12,9-13,1 kWh; średnie emisje CO2: 0 g/km) oraz hybrydowe Meredesy plug-in, takie jak GLC 350 e 4MATIC (średnie zużycie paliwa: 2,5-2,7 l/100 km; średnie zużycie energii: 13,9-15,2 kWh; średnie emisje CO2: 59-64 g/km) czy GLE 500 e 4MATIC (średnie zużycie paliwa: 3,3-3,7 l/100 km; średnie zużycie energii: 16,7-18,0 kWh; średnie emisje CO2: 78-84 g/km).

W oparciu o dane pojazdu referencyjnego wskazanego przez użytkownika aplikacja określa jego „osobiste” wartości zużycia energii i sporządza profil zachowania w zakresie mobilności. Przykładami takiej analizy są komunikaty: „Gratulacje! Wszystkie Twoje podróże można odbywać pojazdem zelektryfikowanym, i to bez doładowywania”.

Kluczowym aspektem działania aplikacji jest zachowanie prywatności. Aby zatrzymać rejestrację podróży, użytkownik może w dowolnym momencie wyłączyć funkcję śledzenia. Ponadto aplikacja regularnie przypomina, że dane użytkownika są rejestrowane.

Aplikacja EQ Ready to kolejna inicjatywa w ramach strategii CASE. Opracowano ją we współpracy z „Digital House”, w sposób inspirowany działaniem start-upów – projekt szybko przeszedł z fazy koncepcyjnej do tzw. wewnętrznego inkubatora pomysłów, a następnie trafił do realizacji. CASE skupia w sobie strategiczną orientację Mercedes-Benz Cars i w jedną całość łączy przyszłościowe kierunki rozwoju: łączność (Connected), jazdę autonomiczną (Autonomous), elastyczne użytkowanie (Shared & Services) i napędy elektryczne (Electric). Cztery pola CASE stanowią integralną część strategii korporacyjnej koncernu Daimler AG. Jej celem jest kształtowanie intuicyjnej mobilności poprzez inteligentne dopasowywanie tematów CASE do potrzeb klientów.

EQ: wynalazca samochodu wprowadza nową markę elektrycznej mobilności

EQ oferuje kompleksowy ekosystem elektrycznej mobilności, na który składają się produkty, usługi, technologie i innowacje. Jego spektrum sięga od pojazdów elektrycznych i ładowarek typu wallbox do usług w zakresie ładowania oraz domowych jednostek magazynowania energii. Nazwa EQ wzięła się od „Elektrycznej Inteligencji” i odwołuje się do kluczowych wartości marki Mercedes-Benz – emocji i inteligencji. Nowa marka obejmuje wszystkie kluczowe aspekty elektrycznej mobilności i wykracza daleko poza same samochody. Przyszłe modele EQ będą ucieleśniać istotę najnowocześniejszej elektrycznej mobilności: fuzję emocjonującego wyglądu i przemyślanego designu, zapewnią wyjątkową przyjemność z jazdy, zaoferują wysoką praktyczność na co dzień oraz maksymalny poziom bezpieczeństwa, typowy dla każdego pojazdu od wynalazcy samochodu. Seryjna produkcja pierwszego modelu EQ – EQC – ma ruszyć w fabryce Mercedes-Benz w Bremen w Niemczech w 2019 r. EQC będzie bazować na prototypie EQ zaprezentowanym podczas ubiegłorocznych targów motoryzacyjnych w Paryżu.

Tagged under

0°C

Warsaw

Cloudy

Humidity 86%

Wind 12.87 km/h

  • 17 Dec 20180°C-5°C
  • 18 Dec 2018-1°C-6°C
Banner 468 x 60 px