Banner Top
Log In

Górnictwo morskie: platformy wiertnicze do recyklingu

Grupa Mars Shipyards & Offshore i Grupa Lotos podpisały w poniedziałek, 4 grudnia, w Szczecinie list intencyjny dotyczący współpracy w zakresie przebudowy, modernizacji oraz utylizacji platform wiertniczych używanych na Norweskim Szelfie Kontynentalnym.

– Podpisanie listu intencyjnego to kolejny etap pracy nad aktywizacją przemysłu okrętowego, w tym wypadku branży offshore – powiedział naczelnik wydziału przemysłu okrętowego w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Maciej Styczyński.

Jak zaznaczył, resort prowadzi dwa duże projekty związane z górnictwem morskim.

– Jednym z nich jest program (I-offshore – PAP) dotyczący opracowania budowy nowoczesnej modułowej platformy morskiej, która pozwoli nam na wejście na rynek offshorowy. Drugi to program nowoczesnego całkowicie ekologicznego recyklingu jednostek pływających o nazwie „Zielona Stocznia” – wyjaśnił Styczyński.

Dodał, że dzięki tym programom możliwe będzie „wielotorowe dochodzenie do zaktywizowania kolejnej dużej funkcjonalności w polskich stoczniach związanych z branżą offshore”.

– Grupa Lotos to dla nas ważny partner w kontekście rozwoju naszych aktywów morskich – zapewnił członek zarządu MS Towarzystwa Funduszy Inwestycyjnych zarządzającego funduszem Mars Konrad Konefał.

– W ostatnim czasie nabyliśmy spółkę, w której do tej pory byliśmy mniejszościowym udziałowcem, ST3 Offshore. Mamy też inne aktywa stoczniowe zarówno w Szczecinie, jak i w Gdyni. Razem tych kilka spółek reprezentuje potencjał, którym możemy dostarczyć wartości dodanej dla Grupy Lotos zarówno w sferze przebudowy, modernizacji, jak i utylizacji platform morskich – powiedział.

Dodał, że Grupa Mars „myśli o budowie takich obiektów, jeśli popyt na tego typu jednostki będzie”.

Konefał przyznał, że dotąd Grupa Mars wielokrotnie „uczestniczyła w budowach czy przebudowach platform wiertniczych, ale nigdy w charakterze głównego wykonawcy”.

– Chcielibyśmy w perspektywie kilku czy kilkunastu lat zająć wyższe miejsce w łańcuchu wartości. Praca bezpośrednio z klientem, który zleca nam usługi i sprawia, że jesteśmy pierwszym albo drugim wykonawcą, a nie piątym czy szóstym podwykonawcą, jest strategicznym celem – podkreślił.

Pytany przez dziennikarzy, w którym mieście będą prowadzone prace z Grupą Lotos, Konefał odpowiedział, że „jeszcze jest za wcześnie, by mówić o lokalizacji”. Przyznał, że Grupa Mars ma dwie spółki specjalizujące się w konstrukcjach platform wiertniczych wraz z przyległymi do nich stoczniami: Elektromontaż Północ wraz ze Stocznią Remontową Nauta w Gdyni oraz ST3 wraz z Morską Stocznią Remontową Gryfia w Szczecinie.

– Nasz potencjał jest wystarczający, jeśli chodzi o infrastrukturę, a także o umiejętności w pracach konstrukcyjnych związanych ze spawaniem i montowaniem. Brakuje nam kompetencji związanych z projektowaniem, wyposażeniem oraz instalacją wysokospecjalistycznych urządzeń – wyjaśnił.

– Wspólnie będziemy pracować nad tym, żeby poszerzać naszą wiedzę, kompetencje, tak by zyskać szansę na wielu rynkach offshore – powiedział prezes Grupy Lotos Marcin Jastrzębski.

– Mamy swoje spółki wydobywcze w szelfie norweskim, ale teraz Lotos będzie starał się wejść na rynek brytyjski. Szukamy dogodnych akwizycji i bardzo liczymy na to, że staniemy się operatorem na naszych złożach. To powoduje, że musimy rozwinąć naszą firmę Petrobaltic, ale też poszerzyć nasze kompetencje w obszarze najnowocześniejszych technologii stosowanych dzisiaj na platformach wydobywczych – oznajmił Jastrzębski.

Jak wyjaśnił prezes Grupy Lotos, „rynek usług powinien w najbliższym czasie rozwinąć się na Morzu Północnym ze względu na konieczność utylizacji infrastruktury, która tam jest, a która nie jest już potrzebna”.

Oszacował, że wartość tego rynku to ponad 100 mld funtów.

– Byłoby bardzo dobrze, aby polskie przedsiębiorstwa wzięły udział w konkurencyjnej grze i miały zlecenia w tym obszarze – zaznaczył.

– W zależności od tego, jak dobrze sprawdzą się siły intelektualne i wytwórcze spółek (Grupy Mars – PAP), będziemy decydować czy chcemy zaangażować się kapitałowo czy nie. Jeśli się nie sprawdzą, to nie wiem, czy będziemy współpracować dalej, bo na tym rynku precyzja i profesjonalizm są niezbędne – podkreślił Jastrzębski.

Źródło: Polska Agencja Prasowa

Tagged under

Nie znaleziono powiązanych artykułów.

Warsaw

Banner 468 x 60 px