Log In

Nissan i Italdesign prezentują prototyp ultralimitowanej edycji modelu GT-R

Nissan i Italdesign zbudowały nowy prototypowy pojazd — Nissan GT-R50 by Italdesign — pierwszy efekt ich współpracy.

Wyjątkowy samochód oparty na seryjnym Nissanie GT-R NISMO z 2018 r. upamiętnia 50. rocznicę zarówno powstania modelu GT-R, jak i firmy Italdesign. Pojazd zadebiutuje w Europie w przyszłym miesiącu.

Jak często się zdarza, że zadajemy sobie pytanie: »A gdyby tak stworzyć Nissana GT‑R bez żadnych ograniczeń?«, a potem rzeczywiście budujemy taki model?” — zastanawiał się Alfonso Albaisa, pierwszy wiceprezes ds. globalnego projektowania w firmie Nissan. „Taka rzadka okazja powstaje, kiedy w czasie zbiegają się dwa ważne momenty: 50‑lecie kształtowania motoryzacyjnego świata przez Italdesign i 50‑lecie wzbudzania emocji przez kultowego Nissana GT‑R. Dla upamiętnienia tego jubileuszu Nissan i Italdesign zaprojektowały specjalną wersję modelu GT‑R”.

Za opracowanie, konstrukcję i budowę pojazdu odpowiada Italdesign. Wyrazisty i bezkompromisowy styl nadwozia i wnętrza to dzieło zespołów Nissan Design Europe z Londynu i Nissan Design America.

Najwyższy poziom stylistyczny

Przód Nissana GT-R50 by Italdesign zwraca uwagę złotym elementem rozciągającym się niemal na całą szerokość pojazdu. Maska silnika ma bardziej wydatne wybrzuszenie, a wąskie reflektory LED sięgają od nadkoli do krawędzi nad zewnętrznymi wlotami powietrza.

Wyraźnie zarysowana linia dachu została obniżona o 54 milimetry. Niższa część centralna i minimalnie podniesione sekcje zewnętrzne nadają profilowi dachu muskularny wygląd. Charakterystyczne wloty powietrza za tylnymi kołami nawiązujące kształtem do samurajskiego miecza zostały zaakcentowane złotymi oprawami i biegną od dolnej krawędzi drzwi do przetłoczenia w połowie wysokości samochodu.

Muskularne błotniki podkreślają szeroki rozstaw tylnych kół. Linia boczna zwęża się u podstawy tylnej szyby i przechodzi w przetłoczenie na pokrywie bagażnika. Linia tylnej szyby jest dłuższa i sięga głębiej w porównaniu ze standardowym modelem, dodając dynamizmu sylwetce pojazdu. W połączeniu z kolejnymi złotymi elementami wydaje się ona osobnym modułem konstrukcji tyłu.

Podwójne okrągłe tylne lampy GT‑R zostały przeprojektowane jako osobny „pływający” element z wąskimi pierścieniami emitującymi światło i wklęsłymi środkami. Klosze lamp stanowią łącznik między zewnętrznymi wzmocnieniami a centralną części struktury bagażnika. Całości dopełnia duży, regulowany tylny spojler oparty na dwóch wspornikach. Specjalne obręcze kół — o rozmiarze 21×10 cali z przodu oraz 21×10,5 cala z tyłu — podkreślają bezkompromisową sylwetkę pojazdu. Z szarością lakieru Liquid Kinetic Gray kontrastują złote „rocznicowe” akcenty w kolorze Energetic Sigma Gold.

Nowoczesne wnętrze Nissana GT-R50 by Italdesign zapowiada wyczynowe osiągi. Dwa rodzaje włókna węglowego pokrywają znaczne powierzchnie konsoli środkowej, deski rozdzielczej i paneli drzwi, natomiast tapicerka foteli jest wykonana z czarnej Alcantary® i wysokogatunkowej włoskiej skóry. Nawiązujące do detali nadwozia złote akcenty umieszczono na desce rozdzielczej, drzwiach oraz futurystycznej dźwigni sterowania skrzynią biegów inspirowanej samochodami wyścigowymi. Środek i ramiona specjalnie zaprojektowanej kierownicy są wykonane z włókna węglowego, a spłaszczony w dolnej części wieniec jest pokryty dopasowaną kolorystycznie Alcantarą.

Jeszcze lepsze osiągi

Pod unikalnym nadwoziem Nissana GT-R50 by Italdesign kryją się starannie przemyślane podzespoły mechaniczne. Wykorzystując wyścigowe doświadczenia z Nissana GT3, zespół NISMO udoskonalił ręcznie montowany silnik V6 VR38DETT o pojemności 3,8 litra, wydobywając z niego moc szacowaną na 720 KM i 780 Nm momentu obrotowego.

Modyfikacje jednostki napędowej polegały między innymi na optymalizacji podwójnych wyczynowych turbosprężarek o dużej średnicy i wydajności, zapożyczonych z modelu GT3, zamontowaniu większych intercoolerów oraz zastosowaniu wałów korbowych, tłoków, korbowodów i łożysk o podwyższonej wytrzymałości, wydajnych dysz natrysku oleju na denka tłoków, wałków rozrządu ze zmodyfikowanym profilem krzywek i bardziej wydajnych wtryskiwaczy paliwa. Zoptymalizowano także układ zapłonowy, dolotowy i wydechowy. Wzmocniona dwusprzęgłowa sekwencyjna sześciobiegowa przekładnia zamontowana z tyłu w układzie transaxle, a także wytrzymalsze mechanizmy różnicowe i półosie napędowe, zapewniają skuteczne przekazanie mocy na koła.

Opracowano zmodyfikowane zawieszenie z amortyzatorami BILSTEIN DampTronic® I z systemem ciągłej regulacji charakterystyki pracy. W układzie hamulcowym zastosowano polakierowane na czerwono zaciski Brembo — 6‑tłokowe z przodu i 4‑tłokowe z tyłu. Opony Michelin Pilot Super Sport w rozmiarze 255/35 R21 z przodu i 285/30 R21 z tyłu zapewniają przyczepność adekwatną do mocy silnika.

Mimo że nie jest to kolejna generacja modelu GT‑R, w prowokujący i kreatywny sposób świętujemy obie rocznice. Łączymy najlepszą platformę konstrukcyjną Nissana i japońskie wzornictwo z włoskim doświadczeniem w dziedzinie budowy nadwozi” — powiedział Albaisa.

Główne dane techniczne prototypu Nissan   GT-R 50 by Italdesign

Pojazd bazowy

NISSAN GT-R NISMO

Całkowita długość

4784 mm / 188,3 cala (Standard NISMO: 4690 mm /   184,6 cala)

Całkowita szerokość

1992 mm / 78,4 cala (Standard NISMO: 1895 mm / 74,6   cala)

Całkowita wysokość

1316 mm / 51,8 cala (Standard NISMO: 1370 mm / 53,9   cala)

Rozstaw osi

2780 mm / 109,4 cala (identyczny jak w NISMO)

Silnik

3,8 litra, VR38DETT, zmodyfikowany przez NISMO:

720 KM   (szacunkowo) przy 7100 obr./min

780 Nm (szacunkowo) przy 3600-5600 obr./min

Układ napędowy

Silnik   montowany centralnie z przodu, ze skrzynią biegów zintegrowaną z tylnym   mechanizmem różnicowym, napęd na cztery koła ATTESA E-TS

Skrzynia biegów

Wzmocniona   dwusprzęgłowa sekwencyjna 6‑biegowa przekładnia zintegrowana z tylnym   mechanizmem różnicowym (układ transaxle)

Zawieszenie

Amortyzatory   BILSTEIN DampTronic® I

Hamulce

Brembo, z 2‑częściowymi perforowanymi tarczami   pływającymi

Przód: 6‑tłokowy zintegrowany zacisk; 390×32,6 mm

Tył: 4‑tłokowy zintegrowany zacisk; 380×30 mm

Koła (rozmiar w calach)

Przód: 21×10J

Tył: 21×10,5J

Opony

Michelin Pilot Super Sport; Przód: 255/35 R21

Tył: 285/30 R21

12°C

Warsaw

Partly Cloudy

Humidity 47%

Wind 35.40 km/h

  • 25 Sep 201812°C5°C
  • 26 Sep 201813°C3°C
Banner 468 x 60 px