– Nie ma żadnych prawnych podstaw do twierdzeń, że prawo Unii Europejskiej, w tym w szczególności tzw. III pakiet energetyczny, nie powinny być stosowane wobec gazociągów takich jak Nord Stream 2, na całej jego długości – wynika z analizy prawnej przedstawionej przez polskich ekspertów na posiedzeniu grupy roboczej Rady UE do spraw energii w Brukseli – poinformowało Ministerstwo Energii w czwartek (12 października).
Podczas posiedzenia Grupy Roboczej ds. Energii, które odbyło się 12 października, polska delegacja przedstawiła analizę prawną dotyczącą konieczności stosowania prawa UE do gazociągu Nord Stream 2.
Gazociąg Nord Stream 2 będzie służyć bezpośrednim dostawom gazu ziemnego z Federacji Rosyjskiej przez Morze Bałtyckie do Niemiec omijając funkcjonujące, lądowe szlaki transportu gazu ziemnego. Konieczność stosowania prawa UE na terytorium państw UE oraz ich wodach terytorialnych nie budzi wątpliwości. Z naszej analizy wynika, że argumenty służb prawnych Rady w tym zakresie są pozbawione podstaw prawnych. Zastosowanie jurysdykcji UE do części gazociągu leżącej poza jej terytorium wynika z konieczności zachowania jednolitości regulacyjnej całego gazociągu oraz ochrony konkurencji na europejskim rynku gazu. Trybunał Sprawiedliwości UE niejednokrotnie potwierdzał konieczność stosowania prawa UE w takich przypadkach.
Obowiązkiem instytucji unijnych jest podejmowanie wszelkich działań mających na celu zapewnienie stosowania prawa europejskiego wszędzie tam, gdzie powinno ono obowiązywać.
– Konieczność stosowania prawa UE do gazociągu wynika nie tylko z brzmienia przepisów prawa UE, ale również konsekwencji budowy gazociągu dla funkcjonowania rynku wewnętrznego gazu ziemnego UE w przyszłości – mówi Minister Michał Kurtyka, który zapowiadał publikację polskiej analizy.
Wysoce negatywne skutki potwierdza sama Komisja Europejska wskazując, że gazociąg nie jest zgodny z celami energetycznymi UE i zagraża bezpieczeństwu i dywersyfikacji dostaw gazu do UE. Co zaskakujące – analiza służb prawnych Rady UE w tym zakresie jest ograniczona do przedstawienia argumentów politycznych, powtarzanych przez zwolenników projektu, bez jakiejkolwiek argumentacji.
Oba dokumenty analityczne stanowią element toczącej się obecnie na forum UE dyskusji mającej na celu wyjaśnienie kwestii reżimu prawnego, jakiemu podlegać będzie Nord Stream 2 oraz konsekwencji dla przyszłości rynku gazu w UE. Będzie ono miało fundamentalne znaczenie dla przyszłego funkcjonowania rynku gazu w UE, przede wszystkim zaś dla ochrony konkurencji na tym rynku oraz zagwarantowania odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa dostaw.