To już drugie koncepcyjne Audi z rodziny A6 e-tron: Audi, w ramach Dorocznej Konferencji Prasowej prezentuje w tym roku kolejny pojazd z przyszłościowej, zasilanej elektrycznie, luksusowej serii modelowej A6 e-tron: wersję Avant. Niemal rok temu, w kwietniu 2021 r., koncern z Ingolstadt pokazał na targach Auto Show w Szanghaju model Audi A6 Sportback z napędem w pełni elektrycznym. Ukierunkowane już na produkcję seryjną koncepcyjne A6 Avant e-tron concept stanowi ilustrację syntezy pionierskiej techniki napędu i tradycyjnej stylistyki Audi: wariantu Avant.
Podobnie jak Audi A6 e-tron concept pokazane w 2021 r., Audi A6 Avant e-tron concept bazuje na przyszłościowej Elektrycznej Platformie Premium (PPE) opracowanej pod przewodnictwem Audi i jest napędzane w pełni elektrycznie. Jednocześnie, przy tych samych wymiarach co A6 Sportback e-tron, jest emanacją nowej koncepcji stylistycznej. Nadwozie o długości 4,96 m, szerokości 1,96 m i wysokości 1,44 m sprawia, że samochód ten plasuje się w segmencie pojazdów luksusowych. Jego linie stanowią konsekwentne rozwinięcie współczesnego formalnego języka Audi. Znaczące elementy, takie jak zamknięty grill osłony chłodnicy Singleframe i ciągły pas świateł tylnych, podkreślają jego pokrewieństwo z innymi napędzanymi elektrycznie modelami rodziny e-tron.
Model stylistyki zewnętrznej debiutującego w marcu 2022 r. Audi A6 Avant e-tron concept nie jest już wynikiem prostego ćwiczenia stylistycznego, tak jak to było w przypadku wersji Sportback. Wprost przeciwnie. Jego linie i eleganckie proporcje antycypują przyszłe modele produkcyjne Audi i oferują wgląd w to, jak dynamicznie i szykownie wyglądać będą napędzane elektrycznie pojazdy Audi segmentu luksusowego.
„Pokazując Audi A6 Avant e-tron concept oferujemy bardzo konkretną wizję przyszłych modeli seryjnych opartych o platformę technologiczną PPE” — mówi członek zarządu AUDI AG ds. rozwoju technicznego, Oliver Hoffmann. „Zajmujemy się nie tylko elektryfikacją pełnej sukcesów, 45-letniej historii wersji Avant. Najbardziej zależy nam na tym, by nasze umiejętności techniczne pozwoliły nam dodać do niej wykrzyknik. A ten wykrzyknik to 800-woltowy system pokładowy, moc ładowania do 270 kW i osiągany w testach WLTP zasięg nawet 700 km.
Noszący znaczek A6 koncepcyjny pojazd ma swoje miejsce w rodzinie znanych modeli biznesowych marki rodem z Ingolstadt. Ta rodzina pojazdów – do roku 1994 jako Audi 100 – od 1968 r. reprezentuje markę w jednym z najbardziej licznych segmentów na świecie. Model Avant tej linii na rynku pojawił się po raz pierwszy w roku 1977, jako rewolucyjna i zaprojektowana z dużym ładunkiem emocji reinterpretacja samochodu typu kombi.
W modelach typu Avant, których dynamiczne linie łączą się z dużą dozą płynności, Audi wypracowało nowy typ samochodu, który często jest kopiowany przez konkurencję. Avant, termin pochodzący od avant garde i sloganu reklamowego Audi z 1995 roku, to słowo, które się przyjęło: piękne samochody kombi marki Audi są nazywane Avant.
Technika PPE gwarantuje, że to, co sugerują linie samochodu, będzie się rzeczywiście przekładać na standard określany dynamicznymi parametrami jazdy. A6 Avant to auto przydatne w codziennym użytkowaniu, którym można też pokonywać długie trasy. Oznacza to, że w przyszłości, w zależności od układu napędowego i wariantu modelu, Audi A6 e-tron będzie miało zasięg do 700 km (w standardzie WLTP). Najmocniejsze modele z tej serii będą przyspieszać od 0 do 100 km/h w niecałe cztery sekundy. Parametry modeli Sportback i Avant tylko nieznacznie od siebie odbiegają.
Piękny i przestronny tył Audi A6 Avant nie jest jedyną rzeczą, która czyni z niego mistrza w dziedzinie magazynowania – w podwójnym znaczeniu tego słowa. Układ napędowy i technologia akumulatorów również uzasadniają ten tytuł. Dzięki systemowi 800 V i możliwości ładowania mocą do 270 kW, w ciągu zaledwie 10 minut, na stacji szybkiego ładowania można zgromadzić energię wystarczającą do przejechania około 300 kilometrów.
Charakterystyczna dla modeli typu e-tron: stylistyka
Wymiary Audi A6 Avant e-tron concept (długość 4,96 m, szerokość 1,96 m i wysokość 1,44 m) jasno wskazują, że jest to przedstawiciel wyższej klasy pojazdów — tej samej, w której obecnie znajdują się modele serii Audi A6/A7. Dzięki dynamicznym proporcjom i eleganckim liniom, włącznie z typową dla marki stylistyką tylnej części auta, od razu wiadomo, że jest to pojazd, którego koncepcja powstała w tunelu aerodynamicznym.
Aerodynamika zawsze odgrywała kluczową rolę w długiej historii sukcesów Audi w klasie luksusowej. Wartość Cx modelu Audi 100 / C3 – mistrza świata w aerodynamice we wszystkich klasach – jest legendarna: dzięki wartości Cx wynoszącej 0,30, Audi już w roku 1982 znacznie przewyższało swoich konkurentów, a następnie przez wiele lat utrzymywało tę przewagę.
Teraz rodzina napędzanych elektrycznie koncepcyjnych modeli Audi A6 e-tron pisze nowy rozdział historii sukcesu, po raz kolejny udowadniając, że marka Audi zawsze łączy formę z funkcjonalnością, tworząc między nimi doskonałą symbiozę. Współczynnik oporu powietrza Cx modelu Sportback wynoszący zaledwie 0,22 jest w elektrycznym segmencie C bezprecedensowy. Wartość Cx wersji Avant o ekspansyjnej linii dachu jest wyższa o zaledwie 0,02 jednostki. Mówiąc językiem laika: oznacza to, że samochód charakteryzuje się minimalnym oporem aerodynamicznym, co przekłada się przede wszystkim na niższe zużycie energii, a tym samym na większy zasięg. Jednocześnie precyzyjne dostrojenie w tunelu aerodynamicznym, po raz kolejny przyniosło projekt organiczny i w najmniejszych szczegółach charakteryzujący się wyjątkową elegancją i harmonią.
Duże 22-calowe koła i krótkie zwisy, płaska kabina i dynamiczny łuk dachu, nadają Avantowi proporcje wyraźnie nawiązujące do samochodu sportowego.
Brak ostrych krawędzi skutkuje na całej karoserii płynnymi przejściami między powierzchniami wypukłymi i wklęsłymi, a także powstawaniem miękkich cieni. Audi A6 e-tron concept wydaje się monolitem, jakby został odlany z pojedynczej formy, szczególnie gdy patrzy się na niego z boku.
Dach delikatnie opadający ku tyłowi z ukośnym słupkiem D, to cecha typowa dla okien Audi Avant. Słupek D „wyrasta” ze stabilnej podstawy tylnej części pojazdu w sposób wyjątkowo aerodynamiczny. Przykuwające wzrok nadkola quattro wydatnie podkreślają szerokość pojazdu i są jednocześnie organicznie zintegrowane z powierzchniami bocznymi.
Nadkola połączono specjalnie wyrzeźbionym obszarem ponad partią progów kryjącym zespół akumulatorów, co podkreśla czarny panel — element stylistyczny stanowiący obecnie cechę charakterystyczną floty elektrycznych pojazdów marki Audi. Typowe dla modeli Audi e-tron są też smukłe wirtualne lusterka zewnętrzne umieszczone przy podstawie słupka A.
Patrząc na pojazd z przodu, od razu widać, że Audi A6 e-tron concept jest zasilany energią elektryczną. Jego cechą charakterystyczną jest duży, zabudowany grill osłony chłodnicy Singleframe, którego dolną krawędź stanowią głębokie wloty powietrza chłodzącego układ napędowy, akumulator i hamulce. Płaskie osłony reflektorów sięgają daleko na boki rozciągniętej w poziomie przedniej części pojazdu, podkreślając horyzontalną architekturę karoserii.
Wpływ tunelu aerodynamicznego na wygląd tylnej części nadwozia jest niezaprzeczalny. Górna część tyłu została ukształtowana tak, by stworzyć aerodynamicznie funkcjonalną, biegnącą dookoła krawędź oddzielającą. Tylny spojler z kolorowym wykończeniem wizualnie podkreśla wydłużoną, poziomo zorientowaną sylwetkę A6 Avant e-tron concept. Spojler ten ma również istotny wpływ na przepływ powietrza, poprawiając aerodynamikę.
W dolnej części tylnego dyfuzora znajdują się dwa duże wyloty powietrza, zintegrowane z powierzchnią zderzaka. Elementy te, również z kolorowymi wykończeniami, kierują powietrze przepływające pod pojazdem w taki sposób, który zmniejsza turbulencje. To doskonałe połączenie zmniejszonego oporu aerodynamicznego i zminimalizowanej siły nośnej.
Sportową sylwetkę tego pojazdu podkreśla ciepły odcień szarości o nazwie Neptune Valley. W cieniu lakier ten wygląda nowocześnie i dyskretnie, ale pełnej krasy nabiera w słońcu, kiedy to dzięki działaniu specjalnych pigmentów miękko otula pojazd w opalizujące złocienie.
Oświetlenie z każdej perspektywy — technika świateł
Płaskie reflektory przednie i światła tylne są wąskie i wtopione w kompozycję ogólną linii pojazdu. Technika świateł cyfrowych Matrix LED i OLED umożliwia osiągnięcie maksymalnej jasności i szerokiego wachlarza funkcji nawet na minimalnej powierzchni. Zespół projektantów i konstruktorów oświetlenia Audi po raz kolejny wykonał wspaniałą pracę – w tym samochodzie koncepcyjnym zastosowano wiele nowych funkcji i opcji personalizacji jednostek oświetlenia.
Po obu stronach karoserii umieszczono po trzy niewielkie projektory LED o wysokiej rozdzielczości, które po otwarciu drzwi zmieniają ziemię pod pojazdem w scenę — niewielkie, dynamicznie rozszerzane efekty świetlne witają pasażerów komunikatem w ich własnym języku.
Połączenie funkcji bezpieczeństwa i estetyki zawsze miało dla Audi szczególne znaczenie. Dlatego małe projektory o wysokiej rozdzielczości wyświetlają również na ziemi symbole ostrzegawcze: na przykład informują rowerzystów, że za chwilę otworzą się drzwi pojazdu.
Cztery inne projektory LED o wysokiej rozdzielczości — w niewidoczny sposób wbudowane w narożniki pojazdu — odwzorowują sygnał kierunkowskazu. Wygląd tych projekcji można zmienić, dostosowując je do różnych rynków i przepisów regionalnych.
Cyfrowe reflektory przednie Digital Matrix LED osiągają jakość niemalże kinową. Jeżeli na przykład Audi A6 Avant e-tron concept jest podczas ładowania akumulatorów zaparkowane przy jakiejś ścianie, kierowca i pasażerowie mogą spędzić ten czas grając w wyświetlane na tej ścianie gry wideo. Zamiast na małym ekranie w kabinie, będą widzieli wirtualne krajobrazy rozgrywanej gry na ścianie w formacie XXL — a wszystko to dzięki reflektorom Digital Matrix LED.
Tylna część pojazdu koncepcyjnego jest wyposażona w cyfrowe elementy OLED nowej generacji, które tworzą nieprzerwany pas świetlny i działają jak wyświetlacz. Można ich również użyć do stworzenia prawie nieograniczonej liczby wariacji spersonalizowanych cyfrowych sygnatur świetlnych i dynamicznych świateł dostosowanych do gustu klienta.
Nowością w światłach tylnych jest trójwymiarowa architektura cyfrowych elementów OLED, która – dostosowana do kształtu nadwozia – umożliwia idealne zintegrowanie nocnego designu z ogólnym wyglądem. Dzięki temu, dynamiczny pokaz świetlny można oglądać nie tylko w dwóch wymiarach, jak to miało miejsce dotychczas, ale z imponującym efektem przestrzennym 3D.
Rozumie się samo przez się, że te światła tylne, tak samo jak przednie, spełniają wymogi projektantów w zakresie tradycyjnych funkcji oświetlenia pojazdu, czyli pozwalają widzieć i być widzianym. Droga przed pojazdem jest wyraźnie i jasno oświetlona dzięki reflektorom, które inteligentnie dostosowują się do sytuacji na drodze, pogody i otoczenia, a także umożliwiają komunikację z innymi użytkownikami drogi. Z tyłu, wyjątkowo jasne, jednorodne, połączone cyfrowe światła OLED o wysokim kontraście, pozwolą w przyszłości znacznie zwiększyć poziom bezpieczeństwa na drogach.
Dodatkowo, możliwość projekcji obrazu na ziemi wokół pojazdu, po raz pierwszy pozwala rozszerzyć zakres komunikacji poza pojazd. Dzięki funkcjom inteligentnej łączności, A6 e-tron concept wysyła innym użytkownikom drogi sygnały wizualne.
PPE — wysoki prześwit i maksymalne obniżenie podczas jazdy
Platforma PPE została zaprojektowana wyłącznie z myślą o układach napędowych zasilanych z akumulatorów. Dlatego pozwala w pełni wykorzystać wszystkie zalety tej techniki. Kluczowym elementem przyszłej floty bazującej na PPE jest moduł akumulatora umieszczony między osiami, który w A6 Avant e-tron concept magazynuje około 100 kWh energii. Wykorzystanie całej podstawy pojazdu umożliwia uzyskanie stosunkowo płaskiego układu akumulatora. Oznacza to, że możliwe będzie wykorzystanie tej platformy zarówno w pojazdach z wysokim prześwitem, jak i samochodach o zdecydowanie dynamicznej, niskiej architekturze — takich jak na przykład Audi A6 Avant — bez wprowadzania zmian do architektury bazowej.
Wielkość akumulatora i rozstaw osi pojazdów osadzonych na PPE można skalować, a tym samym wykorzystać w różnych segmentach rynku. Jednak ich wspólnym mianownikiem będzie stosunek dość dużego rozstawu osi i bardzo krótkich zwisów. To, w połączeniu z dużymi kołami, da proporcje podstawowe, które są wprost doskonałe — nie tylko w kategoriach stylistyki. Użytkownicy przyszłych modeli PPE skorzystają z dużego rozstawu osi, który przełoży się na dłuższe wnętrze pojazdu i więcej miejsca na nogi z przodu i z tyłu, co jest zaletą kluczową we wszystkich segmentach. Ponadto pojazdy elektryczne są również zwykle bardziej przestronne dzięki nieobecności tunelu środkowego – w samochodzie w pełni elektrycznym po prostu nie jest on potrzebny.
Pomimo braku tunelu i wału napędowego, klienci Audi nie będą musieli rezygnować z flagowego elementu: napędu quattro. Przyszła rodzina modeli bazujących na PPE będzie obejmowała wersje z jednym silnikiem elektrycznym zamontowanym na osi przedniej i jednym na osi tylnej. Za pomocą systemu elektronicznej koordynacji będą one na żądanie zapewniały napęd na cztery koła i pozwolą uzyskać doskonałą równowagę między dynamiką jazdy i wydajnością energetyczną. Dodatkowo rodzina pojazdów e-tron będzie również zawierała wersje podstawowe zoptymalizowane pod kątem minimalnego zużycia energii i maksymalnego zasięgu. W tym przypadku napęd pojazdu zapewniał będzie pojedynczy silnik elektryczny zamontowany na osi tylnej.
Dwa silniki elektryczne w Audi A6 Avant e-tron concept mogą zapewnić łączną moc wyjściową 350 kW i moment obrotowy rzędu 800 Nm.
Koła przednie Audi A6 e-tron są połączone pięciowahaczową osią specjalnie zoptymalizowaną pod kątem pojazdów elektrycznych. Oś tylna jest wielowahaczowa. W modelu koncepcyjnym zamontowano zawieszenie pneumatyczne Audi z adaptacyjnymi amortyzatorami.
A6 Avant e-tron — mistrz magazynowania
Sercem napędu pojazdu koncepcyjnego Audi A6 Avant e-tron concept — i wszystkich modeli w przyszłości bazujących na PPE — będzie 800-woltowa technika ładowania akumulatora. Podobnie jak we wcześniejszym modelu Audi e-tron GT quattro, zapewnia ona możliwość naładowania akumulatora mocą do 270 kW w bardzo krótkim czasie na stacjach szybkiego ładowania. Ta rewolucyjna technika po raz pierwszy pojawi się w segmencie samochodów klasy średniej i luksusowej.
W ten sposób A6 Avant stanie się mistrzem magazynowania – w podwójnym tego słowa znaczeniu – nie tylko ze względu na przestronny tył. Technika PPE daje czas ładowania zbliżony do tradycyjnego postoju na tankowanie samochodu napędzanego silnikiem spalinowym. Wystarczy 10 minut, by naładować akumulator do poziomu wystarczającego do przejechania ponad 300 kilometrów. W mniej niż 25 minut można naładować akumulator Audi A6 Avant e-tron concept o pojemności 100 kWh od 5 do 80 procent.
Zasięg do 700 km — w zależności od wybranego układu napędowego i mocy wyjściowej — sprawia, że modele z rodziny Audi A6 e-tron idealnie nadają się na długie podróże. Ponadto ich zasięg i prędkość ładowania dotrzymują kroku pojazdom spalinowym, dzięki czemu stają się doskonałymi pojazdami spełniającym codzienne potrzeby: od krótkich wyjazdów do sklepu, po dłuższe trasy pokonywane podczas wyjazdu na wakacje.
Pod względem właściwości dynamicznych, Audi A6 e-tron concept – co jest typowe dla samochodu elektrycznego – rzeczywiście przewyższa swoich rywali z silnikami spalinowymi. Dzięki wysokiemu momentowi obrotowemu już od pierwszych obrotów, nawet podstawowe modele zaprojektowane z myślą o wydajności przyspieszają do 100 km/h w mniej niż siedem sekund. A w modelach najwyższej klasy o wysokich osiągach, czas ten można skrócić nawet do znacznie poniżej czterech sekund.
Platforma PPE — wszechstronna, elastyczna, elektryczna
W 2018 r. zadebiutował pierwszy w pełni elektryczny pojazd seryjny marki Audi — Audi e-tron. Od tamtego czasu marka systematycznie i szybko realizuje szeroko zakrojony plan wprowadzania mobilności elektrycznej w całej gamie produktów. Po Audi e-tron SUV i e-tron Sportback, w lutym 2021 r. zadebiutował dynamiczny e-tron GT quattro – osadzony na nowej platformie technologicznej opracowanej wspólnie z Porsche AG. Zaledwie dwa miesiące później swoje premiery miały Audi Q4 e-tron i Q4 Sportback e-tron — dwa wyjątkowe SUV-y w segmencie aut kompaktowych, bazujące na wspólnej dla Grupy Volkswagen platformie technologicznej MEB.
Modele koncepcyjne Audi A6 e-tron Sportback i Avant są pierwszymi członkami rodziny pojazdów — początkowo w segmencie C, a później również w segmentach B i D — opartymi o kolejną innowacyjną platformę technologiczną: Elektryczną Platformę Premium, w skrócie PPE. Ten system modułowy jest rozwijany pod przewodnictwem Audi we współpracy z Porsche AG. Pierwsze seryjne pojazdy Audi zbudowane na platformie PPE będą sukcesywnie przedstawiane w 2023 r.
PPE to pierwsza platforma zaprojektowana z myślą o zastosowaniu w gamie pojazdów popularnych, w tym w SUV-ach i CUV-ach o wysokim prześwicie, a także w samochodach nisko zawieszonych, stanowiących część kluczowego asortymentu Audi, na przykład w serii Audi A6. Są też plany rozszerzenia asortymentu PPE na segment B, który od dekad jest segmentem najliczniej sprzedawanym przez Audi.
Dzięki PPE pojazdy elektryczne będą teraz atrakcyjne także dla klientów, którzy preferują koncepcje samochodów spoza segmentu SUV – na przykład Avant, który jest charakterystyczny dla tej marki.
W ten sposób Audi może skutecznie rozszerzyć gamę pojazdów elektrycznych w swoim portfolio – poprzez wysokonakładowe segmenty B i C. Ponadto, dzięki korzyściom skali, możliwe będzie zastosowanie technologii klasy luksusowej i różnych wersji modelowych w szerokiej gamie modeli, która nie ma sobie równych na rynku premium.