Log In

HISTORIA LUKSUSOWEGO MODELU RENAULT

Sprzedawana od 1929 do 1934 roku Reinastella jest pierwszym modelem z serii „stella”. Model ten nazywany był królową luksusu i prestiżu, ale zabłysnął również innowacjami. Niestety ze względu na światowy kryzys i zmiany, jakie po nim nastąpiły, Reinastella gościła na rynku bardzo krótko.

Wszystko zaczyna się pod koniec szalonych lat dwudziestych. Renault prezentuje Reinastellę w październiku 1928 roku na Salonie Samochodowym w Paryżu, gdy świat nie zna jeszcze „Czarnego Czwartku” i krachu na giełdzie. Celem jest zastąpienie Renault 40CV. Ten model uosabia prestiż sam w sobie, a liczne pobite rekordy wywierają wrażenie…

Ale „Królowa Billancourt”, jak nazywano Reinstallę, była bardzo odważnym modelem. Stała się samochodem, który również naznaczył swój czas i to na więcej niż jeden sposób. Jak była zbudowana ? Dzięki szerokiej osłonie chłodnicy, długiej masce i niższemu podwoziu niż w 40CV Reinastella kusiła konstruktorów nadwozi, którzy mogli dzięki niej wyrazić cały swój talent. W ten sposób powstało wiele stylizacji tego modelu, w szczególności dzięki wielkim nazwiskom, takim jak Binder, Letourneur i Marchand, a nawet Kellner. 

Oprócz prestiżu i luksusu samochód był również innowacyjny. W odróżnieniu od modelu 40CV chłodnica znajduje się z przodu, w tym kierunku przesunięto również silnik. To pierwsza rzędowa ośmiocylindrowa jednostka o pojemności 7,1 litra opracowana przez Renault. Reinastella korzysta również z dziewięciołożyskowego wału korbowego i dwugardzielowych gaźników. Co więcej, ma system tylnego zawieszenia, składający się z dwóch ukośnych resorów wspornikowych współpracujących z poprzecznym resorem piórowym. Pozwala to na osiągnięcie 135 km/h w dużym komforcie. Do tego dochodzi długość 5,4 metra przy wadze 2,7 tony. Taka specyfikacja czyni ten samochód wyjątkowym modelem.

24 października 1929 roku nastąpił krach na giełdzie Wall Street, a świat się załamał. Szybko wpłynęło to na Europę. Kryzys finansowy uderzył w niektórych bardzo zamożnych ludzi, głównych nabywców modelu takiego jak Reinastella. W efekcie zaledwie rok po premierze sprzedaż okazała się słaba, mimo że Reinastelli udało się zauroczyć wyjątkowego klienta: prezydenta Republiki Francuskiej. Za sprawą kryzysu „Królowa Billancourt” w 1934 roku ustąpi miejsca Nervie, modelowi najwyższej klasy, ale bardziej dostosowanemu do nowej rzeczywistości ekonomicznej.

Tagged under

Warsaw

Banner 468 x 60 px