Znakomite gremium ekspertów
elektromobilności spotkało się na 14 posiedzeniu Parlamentarnego Zespołu ds.
Energetyki, by podyskutować na temat „Samochód elektryczny jako
bezemisyjny środek transportu i niezbędny element bilansowania systemów
energetycznych”. Posiedzenie otworzył
i poprowadził przewodniczący Zespołu, poseł
Grzegorz Matusiak.
Pierwszą prezentację przedstawił Robert Grudziński, ekspert Zespołu, który pokazał fundament rozwoju praktycznej elektromobilności – samochód elektryczny musi być zasilany z energetyki OZE. Inna elektromobilność nie ma większego sensu, ponieważ będziemy mieli auto zasilane węglem, jak to określił swego czasu prof. Jan Popczyk. Dlaczego tak radykalna opinia? Chodzi o sprawność procesów fizycznych i dyrektywy unijne. Samochód elektryczny zasilany z tradycyjnej polskiej energetyki pobiera 2,5 razy więcej energii niż samochód elektryczny zasilany z OZE.
Kolejną prezentację, pt. Analiza stanu rozwoju elektromobilności w Polsce. Założenia i cele projektu “Biała Księga Elektromobilności”, przedstawił Maciej Mazur z Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych.
Andrzej Gemra z Renault pokazał nowatorskie rozwiązanie – projekt realizowany na wyspie Porto Santo, gdzie rozwinięto energetykę OZE i transport elektryczny i gdzie już wyłącza się agregaty dieslowskie. Samochody elektryczne służą do stabilizacji źródeł OZE a jednocześnie są magazynami energii.
Nissan – lider rozwiązań ekologicznych w transporcie indywidualnym i flotowym, pokazał przyszłość transportu, miasta i energetyki XXI wieku. Prezentację przedstawił Paweł Powalski. Przypomniał, choć wszyscy to wiemy, że miasto nie jest z gumy, co widać szczególnie w Warszawie. Nie da się budować wszędzie autostrad miejskich. Trzeba zmienić nawyki komunikacyjne we współczesnymi mieście. Podstawą ma być transport zbiorowy, samochód współdzielony, wszelkiego rodzaju wypożyczalnie pojazdów elektrycznych, a także rower i oczywiście naturalny ruch pieszy. Nikt już nie dyskutuje o tym, czy to wszystko ma być zasilane energetyką OZE. Tak już jest na zachód od Odry, a powoli (bardzo powoli) zaczyna zmieniać się również w Polsce.
Ostatnia prezentacja, niezwykle ważna, to przedstawienie przez PGE Dystrybucja infrastruktury do zasilania pojazdów elektrycznych. OSD pokazało gdzie i po co budować stacje do zasilania aut elektrycznych. Nie budujmy tam, gdzie łatwiej zrobić spotkanie z dziennikarzami, lecz tam, gdzie to jest potrzebne, sprawia mało kłopotów technicznych i jest tanie.
W spotkaniu Zespołu wziął udział senator Adam Gawęda, podsekretarz stanu w Ministerstwie Energii.
Kolejne posiedzenie we wrześniu.